Gossen Ruda
Hittade jag solande på en bit från sommarstugan igår. Tidigt men inte ovanligt tidigt, speciellt inte denna "vinter". Fick bara denna bilden för sen tröttnade han på den klumpiga typen med kameran och ringlade snabbt iväg.

[attachment=544:070317_3.jpg]
Ciczi
hualigen... tur att den ringlade iväg... är rädd för ormar...

Ciczi
Eva i Skåne
Tänk att jag är så dum att jag inte kan låta bli att titta fear.gif
Jag var helt beredd på att det skulle komma en bild och ändå öppnade jag inlägget duh.gif no.gif

Jag är ju som Ciczi, rädd help.gif
Ciczi
du får gärna hålla min hand om du vill... kompiskram.gif

Ciczi
Eva i Skåne
thanks.gif
Gossen Ruda
Jojo, kommer att tänka på en blind som leder en annan blind över gatan. laugh.gif Snubbla inte flickor.

Fö tror jag att det bara är nyttigt att försöka övervinna sin rädsla genom att utmana den. Hoppas jag inte skrämde er för mycket, men det framgick faktiskt av titeln vad som avhandlades. Dessutom fanns gemet med som anger att det finns en bild medskickad.
ingrid fuxwall
Den enda rädslan jag inför dessa kräldjur är att de kan bita mina hundar som inte förstår bättre.

ingrid
Eva i Skåne
En blind leder en blind. Vet inte om det var så snällt Ruda nono.gif a0a.gif
Men jag kan tala om att det inte är så lätt att leda mig nånstans när jag får syn på ens en kopparödla. Jag blir som förstelnad i hela kroppen.
Helst vill jag inte utsätta mig för nån form av "träning", men det hade kanske varit nyttigt w00t.gif för trots allt har jag ju min stuga i skogen.

Jag var inte oförberedd på din ormbild, så om jag blev skrämd var det inte ditt fel.
Gossen Ruda
Det var givetvis inte meningen att vara stygg eller elak. Aldrig på en söndag. Det är bara så att två halvrädda personer blir oftast inte tillsammans en modig person. Snarare tvärtom. rolleyes.gif

Det är väl inte värt att skriva varifrån jag fått uttrycket, då får jag hela kvinnorörelsen på mig. Det är dock långt från alla trädgårdar och huggormar. w00t.gif
aanderss
Jag har trampat på en huggorm utan att veta vad de var. de var min pappa som såg de
ingrid fuxwall
CITAT (aanderss @ 18-03-2007, 21:45) *
Jag har trampat på en huggorm utan att veta vad de var. de var min pappa som såg de

Antar att ormen inte gav tillbaka och bet dig, eller?

ingrid
yla
en jättefin orm ..jag har inte sett nån ännu i år
men förra året hade jag turen o se en hasselsnok
lycka
jaa huggorm me förstås men hasselsnoken hade jag aldrig sett förr
KURT
En mycket fin huggorm. Ser man den dessutom tidigt på morgonen (när det fortfarande är kallt) på våren så kan man t o m hinna med att klappa dem.
amaira
Tjusig orm. kompiskram.gif Alla rädda, sälla er till mig crazy.gif a0a.gif

(flåt, gillar smilisarna bara)

Om "du" inte ser skillnad på om det är en snok eller en huggorm du stöter på, så lyft den i svansen!!
Är det en huggorm kan den inte ringla sig upp för din hand/arm, den är inte så vig/stark! Så du klarar dig.

Om den klarar att ta sig upp för din hand är det en snok. biggrin.gif

En granne intill Hjärtevän slog ihjäl en snok förra hösten. Den svalde just en groda, och det tyckte han var så otäckt, så han slog ihjäl den! fear.gif nono.gif Jag har "skällt" på honom och talat om att så får han ALDRIG göra en gång till! Tål han inte att titta, kan han gå in och låta bli att titta. Han gillar inte ormar, sa han. Stadsbor, fnyser jag. giggle.gif

Ormar är fridlysta rtfm.gif och jag är med i Naturskyddsföreningens styrelse, så jag håller ögonen på honom. (nu har jag inte skällt på nåt vis så vi är osams, bara ger en annan åsikt och andra argument. Han är en trevlig prick annars... )
Morbid
Gossen:

Härlig bild!! Flera sådana, tack!

amaria: ALLA grod- och kräldjursarter som lever i vilt tillstånd i Sverige är fridlysta, inte bara ormarna..

Länkar till andra vårormsbilder. crotalus.se crotalus.se
Gossen Ruda
Tack för all uppskattning. Det finns ett litet undantag i fridlysningen beträffande just huggormen. Den får flyttas om den påträffas på tomt och även avlivas om det är nödvändigt, om jag inte är helt fel ute.
Morbid
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2007, 09:53) *
Tack för all uppskattning. Det finns ett litet undantag i fridlysningen beträffande just huggormen. Den får flyttas om den påträffas på tomt och även avlivas om det är nödvändigt, om jag inte är helt fel ute.

Det är helt rätt uppfattat.
aanderss
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-03-2007, 22:33) *
Antar att ormen inte gav tillbaka och bet dig, eller?

ingrid

nä då. detta hände hände vid kristianstad i skogen för ett par år sedan
Bettis
Såg orm för två veckorsedan, den låg mitt på vägen och solade sig, höll på att köra över den crying.gif
djingis
usch! Hade jag hittat en sådan i trädgården så hade jag inte gått ut på ett bra tag igen..

<Jag är skiträdd för ormar och ser inte det endaste mysfaktor med dem fear.gif
Ophelia
Vad roligt att se årets först ormbild. Är mycket förtjust i ormar. De är så vackra bravo.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2007, 10:53) *

"Avlivas om det är nödvändigt" - ger lagen någon närmare definition på vad som menas med det?

Olle
KURT
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-03-2007, 12:47) *
"Avlivas om det är nödvändigt" - ger lagen någon närmare definition på vad som menas med det?

Olle

Naturvårdsverket skriver:

"Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen."

I princip fritt fram att döda på tomten alltså. Påminner om nya rovdjurslagen, de är också formellt fridlysta, men det är egentligen fritt fram att döda.
Gossen Ruda
Kan meddela att jag såg en huggorm till igår, fast det var här i Göteborg. Eftersom den uppehöll sig på en gångbana fick den åka insektshåv en bit bort till en annan bättre plats.
amaira
"åka insektshåv" biggrin.gif Så detta är numera en berest huggorm, med lite extra och udda upplevelser i bagaget. Det är något att berätta för barnbarnen det! (ormens, alltså)
emmas matte
såg en huggorm i dag,hunden och jag gick precis förbi. ca. en halv meter Här har vi mycket orm,mest svarta huggormar,men den jag såg i dag var grå. Har alltid kortison hemma till hunden ifall den skulle bli biten. Våran katta kom in med en liten orm till sin kattunge för några år sedan.Hon bar in den till dotterns rum,eftersom kattungen var där. Det var den gången dottern kom upp väldigt fort fastän det var söndag. Guben fick bära ut ormen sedan, den var vid liv men slö.
Anma
Förra året blev en stor, gammal huggorm avlivad för at det var nödvändigt. Den flyttades flera gånger, efter några dagar var den tillbaka, sa dom iallafall. Den hade hittat det perfekta stället (enligt den) vid stigen där alla öbor varav flera barn går flera gånger per dag.

Synd på den gamla vackra ormen, men samtidigt förståligt.
Själv är jag mest orolig för mina hundar när dom spinger omkring, mycket orm på ön finns det.
Stinis
Den här huggormen såg jag i sommras. Är det ovanligt att de är så ljusa?

[attachment=1132:Huggorm.jpg]
Gossen Ruda
Jo, honorna brukar vara lite mörkare. Kanske är den på gång att ömsa skinn eller nyss har ömsat? Det är fö honorna som går i brunt, hanarna i svart och grått.
amaira
Vilket fint foto du har fått, Stinis. wub.gif
Gunvor Nilsson
Det här hände mej förra våren. Jag stod med ändan i vädret och rensade ogräs i rabatterna.
Såg i ögonvrån Spotty, min svart/vita katt pilla med något i rabatten bredvid. Hallå! Ge sjutton i dillpionen! Den är jag verkligen rädd om så jag gick fram och tittade. Jisses! Katten stod och viftade med tassen mot en huggorm som låg och solade sej under granriset som jag lagt över pionen. Tala om kortslutning, jag slet åt mej katten och sprang in och slängde in honom i huset, ropade på sambon att han skulle hämta en hink och locket till hinken och komma ut. Helt hysterisk förstår jag nu efteråt. coolgleam.gif Sambon, lugn som en filbunke gör som jag säjer och bär lugnt iväg ormen ett par hundra meter in i skogen och släpper monstret. Så var det inte mer med det! Jag har inte sett någon huggorm sedan dess. Tack och lov. rolleyes.gif

/Gunvor

Hoppsan, minnet är inte vad det borde vara! Upptäckte att jag hade skrivit om det här förra året och det var inte vid dillpionen utan under rosen Buff Beauty där ormen låg! Men i samma rabatt!
åsali
Usch!
Jag avskyr ormar, men ändå kunde jag inte låta bli och titta i den här tråden. wacko.gif
Berith
Lånar Rudas tråd för att visa årets första huggorm hos oss. Dom är verkligen respektingivande. fear.gif

Morbid
CITAT (Stinis @ 04-04-2007, 21:40) *
Den här huggormen såg jag i sommras. Är det ovanligt att de är så ljusa?

[attachment=1132:Huggorm.jpg]

Jag har sett rätt många huggormar, men aldrig en som ens påminner om den där!! Har du sett den i år också? Förmodad hona med albinistiska gener..
yla
vilka snygga exemplar ni har hos er mina är oftast nästan svarta hos mej
niklaswik
Nä nu blir jag snudd på avundsjuk.. Har nämligen aldrig under mina 20 år (eller runt 15-16 som jag minns) sett en endaste liten huggorm. Snok har jag sett kanske 4-5 gånger men aldrig huggorm.. sad.gif
KURT
CITAT (niklaswik @ 16-04-2007, 20:31) *
Nä nu blir jag snudd på avundsjuk.. Har nämligen aldrig under mina 20 år (eller runt 15-16 som jag minns) sett en endaste liten huggorm. Snok har jag sett kanske 4-5 gånger men aldrig huggorm.. sad.gif

Huggorm är lättast att se nu på våren, de är ute och solar på morgonen och det är inte så mycket växtlighet i vägen.
Stinis
CITAT MORBID "Jag har sett rätt många huggormar, men aldrig en som ens påminner om den där!! Har du sett den i år också? Förmodad hona med albinistiska gener.." (Hmmm... hur gör ni dom där citaturklippen??)

Kan albinistiska gener "komma fram" även om den inte är albino? Kan det vara så med andra djur oxå?

Nä, har inte sett den i år... men jag ska ut å leta!! biggrin.gif
Hur beter man sig bäst på ormtjusningsjakt?? crazy.gif Ska man smyga för att inte skrämma bort dom eller ska man klampa lite så man ser/hör om de rör sig? Något annat att tänka på?
anna_rispan
Vi har sett huggorm i augusti också. I en stenig hage.

Man får antagligen vara ute o gå mycket i naturen och spana noga då borde man väl lyckas att se en orm. Lycka till på spaningen!!
yla
man ska definitivt inte klampa fram om man ill se huggisar utan mn ska smyga mjukt o se noga då kan man komma dom nära o se då dom ligger o solar
Gossen Ruda
Beträffande albinism så betyder det att djuret ifråga inte kan bilda det svarta färgämnet melanin. För exempelvis däggdjur inklusive människan som bara har melanin betyder det färglöshet. Andra djurgrupper kan ibland bilda andra färgämnen så en albinistisk orm kan fortfarande vara röd. Detta skrivet med en viss osäkerhet för det var ett tag sen jag studerade frågan.
Morbid
CITAT (Stinis @ 18-04-2007, 11:36) *
CITAT MORBID "Jag har sett rätt många huggormar, men aldrig en som ens påminner om den där!! Har du sett den i år också? Förmodad hona med albinistiska gener.." (Hmmm... hur gör ni dom där citaturklippen??)

Kan albinistiska gener "komma fram" även om den inte är albino? Kan det vara så med andra djur oxå?

Nä, har inte sett den i år... men jag ska ut å leta!! biggrin.gif
Hur beter man sig bäst på ormtjusningsjakt?? crazy.gif Ska man smyga för att inte skrämma bort dom eller ska man klampa lite så man ser/hör om de rör sig? Något annat att tänka på?

Nja.. Det är mer som Gossen Ruda skriver.. En gen som är dålig på att producera ett visst ämne eller inte kan producera ämnet alls. Så det är mer en brist än vad det är ett tillskott av något annat. I detta fall melanin. Brist på melanin, gör att de övriga färgerna som finns i andra gener träder fram mer..

Gener och ormar finns det mer om här. (Engelsk sida..)

Ormjakt bedrivs med fördel ett par timmar efter solens uppgång. Smyga är kanske inte helt nödvändigt, då ormar är döva. Däremot känner de vibrationer i marken, så man bör gå försiktigt. Se till att din skugga inte faller framför dej, då hinner ormarna reagera på den, innan du hunnit fram.

anna_rispan
I dag såg jag en liten huggorm. Det var tur att min promenadkompis var uppmärksam o reagerade annars hade jag nog trampat på den. Strax innan hade jag missat en pinne som fastande i skon så...

Ormen blev lika rädd som vi o vända på tvärten o ringlade ner i diket den kom ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon