Då får jag berätta om min trädgårdshjälpreda i fjor, appropå att klippa lavendel, mina lavendel buskar var risiga. Så i april så skulle vi klippa dem, min fyra åring pysslade lite med sekatören där,

han ville bara hjälpa. Av min lavendel häck var bara stubbar kvar, ca 5 cm höga,,

många ojade sig och sa att det blir inget av den häcken mer, men jag hade en rad med de finaste lavendelen denna sommar de skottade på, blev täta och fina och blommade rikligt.

Dessutom tänkte jag att alla grenar han klippt av det är bäst att sätta dem så jag stack ner dem i en odlingsbänk med bränd häst gödsel och hade i höstas tio lavendel plantor till små men de kommer nog fint i sommar. I år ( jag bor i zon 1) har jag klippt ner några andra lavendel buskar jag har , men då efter tips hur de ska klippas en tredjedel skulle man spara enligt beskäringsboken jag har.
Jag har också hört att det finns olika lavendel sorter, finns det någon som vet om det finns flera vinterhärdiga, har provat med fjärilslavendel men den dog under vintern.