Full version: kaprifol och lavendel
helle555
Jag plantera en kaprifol för 2 år sedan den har vuxit lite men lite blommat, ska jag kapa av den nu innan det blir för varnt, så det kommer mera skott, el ska jag bara ta några stycken grenar och korta av, el låta den vara och hoppas den blommar iår?

se få satte jag en lavendel för 2 år sedan har aldrig klippt den ska man göra det? hur mycket ska vara kvar? Har för mig att jag läst att man ska klippa dom men kommer inte ihåg hur när var.

Tack!
Ragnwald
Jo det är hög tid. Jag tar mig lite tid och kollar vilka stamlöpare som utgår från plantroten och beskär dessa på olika nivåer.
Då får jag en fin täckning över hela spaljén. Kaprifolen är ju makalös på tillväxt, så man bör ju styra det så den inte vänder och börjar växa neråt, när den nått toppen på spaljén. Man kan gå på rätt brutalt. smile.gif

Jag blandar två sorter (varannan) en tidigt blommande och en som löser av och blommar sent in på hösten.
Åsa, mälardalen zon 2
NEJ!! det är inte hög tid!!! en 2-årig kaprifol behöver inte klippas. Speciellt inte när den aldrig har blommat, kaprifol tar flera år på sig för att etablera sig innan den börjar blomma. Man brukar ofta inte behöva gallra förren den är runt 10-15år.

2Årig lavendel borde inte heller ha hunnit bli risig och ful men man kan klippa i den på senvåren så man bör vänta ett tag till.
Ragnwald
Hej Åsa.

Då har vi helt olika erfarenheter.
Den ena sorten planterade jag för just 2 år sedan och den är redan 3 meter hög med riklig förgrening efter en klippning.
Den andra fyllde jag på med för 1 år sedan och den är ungefär hälften så hög.
Båda blommade redan direkt efter plantering samma år.

Lustigt att det kan vara så olika.
Cilla
Kanske har plantorna vi köper lite olika ålder. Jag har samma erfarenhet som Åsa. Kaprifol växer med få sidoskott första säsongen, och om den får god jord och vatten kan den redan första året bli 3-4 meter hög. Sidoskotten utvecklas till långa spröt andra året och även de får kortare sidoskott. Ingen av dessa får bättre förgrening av att man beskär redan efter andra året.

Lavendel som man köper som så ung planta att den inte redan bildat kraftiga, 50-100mm tjocka stammar, behöver inte heller beskäras för att få förgrening och buska till sig.

Båda kan man redan i ung ålder föröka och "förtjocka" genom att göra avläggare (sök med det ordet i denna avdelning så får du upp illustration). Det är också snabbaste sättet att undvika att båda arterna stammar upp sig och blir kala nedtill. Man böjer helt enkelt ned grenar enligt avläggarprincipen och får så förbuskning nedifrån.

Att din kaprifol blommar trots beskärning Ragnwald, beror antagligen på att den blommar från sidoskotten på det du inte klippt bort. Årsskotten på kaprifol blommar inte på någon av de tidiga eller sena sorter jag känner till, men kanske finns det undantag.
Generellt gäller iallafall att de sidoskottar och blommar alldeles av sig själva, liksom att de stammar upp sig om man inte gör avläggare eller beskär. Men uppstamningen tar flera år.
jakob
Då får jag berätta om min trädgårdshjälpreda i fjor, appropå att klippa lavendel, mina lavendel buskar var risiga. Så i april så skulle vi klippa dem, min fyra åring pysslade lite med sekatören där, angel_not.gif han ville bara hjälpa. Av min lavendel häck var bara stubbar kvar, ca 5 cm höga,, thumbdown.gif många ojade sig och sa att det blir inget av den häcken mer, men jag hade en rad med de finaste lavendelen denna sommar de skottade på, blev täta och fina och blommade rikligt. giggle.gif Dessutom tänkte jag att alla grenar han klippt av det är bäst att sätta dem så jag stack ner dem i en odlingsbänk med bränd häst gödsel och hade i höstas tio lavendel plantor till små men de kommer nog fint i sommar. I år ( jag bor i zon 1) har jag klippt ner några andra lavendel buskar jag har , men då efter tips hur de ska klippas en tredjedel skulle man spara enligt beskäringsboken jag har.

Jag har också hört att det finns olika lavendel sorter, finns det någon som vet om det finns flera vinterhärdiga, har provat med fjärilslavendel men den dog under vintern.
Alexander-VG-zon3
ja det finns olika sorter av lavendel .
http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...p;Search=Search här finns sorter alla har olika härdighet jag har 3sorter där två lever och en verkar stendöd
jakob
thanks.gif Det var en intressant sida,,
Cilla
Även i zon 3 klarar etablerad lavendel all möjlig beskärning, särskilt på våren. Ursprungsfrågan från Helle gällde unga plantor och vad de behöver.

Ibland är det lätt att fastna för att en planta av en sort som någon beskurit på ett sätt har fungerat väl - utan att tänka på att det är fler faktorer som spelar roll för vad som är bäst att göra, utöver arten. T ex hur länge den stått på platsen, hur mycket den växer, om den föryngrar sig själv och i vilken takt, i vilken zon den står i, mm.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon