Full version: Hur stor tomt har du?
Eva Swahn
Vore roligt att veta hur stor tomt som är vanligast bland oss trädgårdsälskare här på forumet. Du behöver inte räkna bort husets kvadratmeter.
Fialotta
7.000 kvm...jag va tvungen att
fråga gubben...har ingen koll på sånt unsure.gif
estet
Hm, jag frågade också just min gubbe.
1500-2000 sa han.
Ina
Jag tror att det står 9873 kvm på mina papir... Sen har jag ju altan med krukor och lådor på och en himla massa krukor i fönstren oxå... wub.gif
yla
1557m2 smile.gif
renate
ca.900 kvadrm.(klara inte upphöjd2 här)
Renate
Hans i Mälardalen
Jag bor i ett vanligt radhus med 154 kvm. Till detta hör att jag håller på med en hemsida med titeln " Mycket trädgård på liten yta".

MvH
Hasse_h
1034 m² tomt som så sakteliga börjar bli en trädgård efter 9 års förfall pga de tidigare ägarnas stora intresse för hundar (hundkennel i ett villaområde!).
Ti bee
Jag har 1100 + 650 + 5000, 3 st. Fast det orkar jag inte sköta om, så snart skall jag sälja en, den sista, den ligger för långt bort från där jag bor nu. De andra 2 ligger bara några minuter från varandra.
Båda dessa är nya, en som knappt hade några perenner alls innan vi kom (och inga rabatter) och en som är så misskött att det är vadning som gäller för att ta sig runt. Den jag skall sälja är vårt gamla sommartorp, lite sorgligt, men det blir för långt att åka.
smile.gif
Eva St
Jag har 3000 kvm strandtomt här på stugan och 1400 kvm i mitt vinterboende men det är här på stugan jobb och slit läggs ner med all vår kraft.
Eva St
Monica M zon 4
1400 kvm + 1000 kvm som ligger utanför vår tomt men som vi får sköta och göra (nästan) vad vi vill med. Det är 2 breda remsor som gränsar mot en stor äng (med kossor). Just nu håller vi på att rensa bort buskar och aspsly i slänterna för att det inte ska växa in på vår tomt. biggrin.gif
VUB
1000m2 ganska så exakt.
det var en rätt oplanerad tomt när vi flyttade hit för snart 5 år sedan. det stod sporadiskt buskar lite här och var med ett rucket vitt staket runt om tomten. vi har förändrat en hel del. det som fortfarande står kvar och tronar på vår tomt är en fantastisk näverhägg. därefter har vi planterat i följande ordning; ungersk syrénhäck, häggmispel-träd, finskpil, oxel samt ett antal prydnadsbuskar. alla vinbärsbuskar har rykt (har inget buskbär intresse, satsar hellre på smultron och jordgubbar som vi har) och vi har ett runt trädgårdsland samt en syrénberså. det som håller på att växa fram nu är ett kvällshörn med tillhörande stensattagångar och grusplanteringar= timjan och andra intressanta RÖDBLADIGA växter även vitblommande växter hittar sej dit in.... in i det "hörnet" har planterats ett oxelträd..ja trädgården är verkligen en process var allt får växa sej fram
tongue.gif /Ullagumman
Betty
Jag har 634 m2 tomt med kedjehus. Halva tomten på norrsidan och andra halvan i söderläge.
Ann-Christin Lindberg zon II
1800 kvm, knappt hälften är naturlig skogsbacke, som vi inte gör något alls med, utan låter naturen sköta själv wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif

Kanske att vi tunnar ut lite grann här och där, men annars är det så fint med blandat löv- och barrträd, lite enbuskar och ormbunkar och många fågelholkar wub.gif
Louise i Göteborg
998m² varav ca en tredjedel bergsstup.
Posse
Blir nästa "omröstning" att jämföra våra ev banktillgodohavanden? huh.gif
Eva Swahn
Nä, midjemåttet.
Wargen
Tomten är ca. 2000 kvm. Den ligger som en ö med blomsterängar på tre sidor och skogen åt det fjärde. Bortom ängarna kommer ett bälte med numera utgallrad björkskog. Genom den ser jag Vättern (mest på vintern) och mina grannar, ca 200 meter bort. Det var det avskilda läget, dessutom på en höjd, och de stora träden som fick mig att fastna först. Som tur är huset OK oxå....
Jag tycker att det är kul att få höra hur ni andra bor. När jag läser inlägg så får jag bilder i huvudet av hur det ser ut hos er, men jag skulle nog bli förvånad om jag fick se den verkliga trädgården... ohmy.gif
Berith
CITAT (Eva Swahn @ 13-06-2003, 10:52)
Nä, midjemåttet.

Bra, då kan jag vara med för eget midjemått har jag! biggrin.gif

Jag har ju ingen egen trädgård men jag har röstat ändå.
Låtsades att trädgården jag leker i är bara min... sleep.gif
Susanne i Linköping
Om man bor i hyresrätt med balkong och uteplats och dessutom har kolonilott, hur räknas det då? smile.gif
Ina
Nä, midjemåttet.

Bra, då "vinner" jag, då med... wink.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif biggrin.gif
Cilla
1498 m2 strandtomt + allmänningar på en ö jag är tillsyningsman för delar av. Midjemåttet och banktillgodohavandena är jag inte lika säker på...
Tommy
3.500 kvm delat på 1500 odlat resten skog. Plus ett litet hus mitt på smile.gif
Helen i Skåne
Här är det 1080 kvadratmeter! Tomten alltså, inte midjemåttet... även om det känns så i bikini... laugh.gif Banktillgodohavande? Öh, va?!
Hannele
Tomten är 800 kvm södersprängt berg, asfalt till garaget minus hus.
Midjemåttet är under en meter - och jag är inverterad miljonär! tongue.gif
*Felix matte*
Nä, midjemåttet.

Men Snälla wub.gif
Inte det!!!!!!!!!
Micke
Jaha, fram med lilliputtarna då. Räknar jag inte (rad)huset med, så är det formellt sett sisådär 64 kvadratmeter att husera på. Men tidigare bodde vi i svärfars hus och eftersom det tog fyra timmar bara att klippa gräsmattan så är jag ganska nöjd med det nuvarande, det dubbla hade varit optimalt för mina planer. Har gått in för att skapa en gräsfri trädgård, här är det sten och trä som gäller på de ställen jag vill kunna röra mig på. Dock har jag sakta börjat smyga mig in på svärfars sommarstugetomt och bygger upp terasser av sten. Han tror (nöjt) att det ENDAST är till för att skydda stranden mot erosion, men där tar han gruvligt miste...

Micke

PS. Ska man vara petig så är väl en stor del av tomten i alla fall bankens och inte min...
Almdalen
Jag har ca 3000 kvm, varav en del är sluttning ner mot en jättestor hästhage. Bortom hästhagen och stallet ligger Ringsjön, vackert som en tavla!
Ingegerd biggrin.gif
Hasse_h
CITAT (Micke @ 13-06-2003, 22:09)
PS. Ska man vara petig så är väl en stor del av tomten i alla fall bankens och inte min...

Kan man hävda det när man deklarerar? Då skulle man ju få ner fastighetsskatten till lite roligare nivåer... tongue.gif
anne
tongue.gif Har ca 700 kvm, tur är väl det!!!! Skulle min vara större så fick jag gå i pension eller nåt. H Anne tongue.gif
Ralf
Nä, midjemåttet.

hmm var på midjan mäter man.... om man mäter under magen, har man ju ganska smal midja..... smile.gif
Magenta
Min tomt är på 1370 kvm + en lika stor del som jag får låna av min granne, en bonde som inte brukade den delen av ängen. En del är nu en fotbollsplan, flitigt använd av mina barn och en del är ett försök till trädgårdsland. Tomten ligger vid Lillpiteälven, som är dämd, så av älven finns bara en liten rännil vatten.
Midjemåttet ej uppmätt.
Banktillgångar omätbara (inga alls).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon