kricke1
18-03-2007, 14:57
Hej!När kan man börja så Solros inomhus?
Jag bor i stockholmsområdet, vet ej villken zon, tyvärr
Jag sådde mina 4 februari och omskolade dem 4 mars (zon 1), så du kan säkert så nu.
Jag har precis tittat på min fröpåse med Solros och funderat om jag kan så nu.
Bor i zon5 - kanske för tidigt hos mig eller ?
Mina som jag sådde 4 febr, kommer antagligen att vara klara för utplantering i mitten av april. Jag antar att om du sår i dag, kan dina vara klara för utplantering månadsskiftet maj-juni, så det borde funka. Det beror ju lite på hur du ska ha dem; i kruka eller i landet. Krukor kan man ju flytta in om det skulle vara frostrisk.
kerstin z5-6
18-03-2007, 16:34
Jag sår mina i slutet av april i växthus .. de är inte roliga att ha inne för länge
jag sådde i februari dom har redan fått flytta ut (med risk för att dom dör) blev galet stora. Kommer så nya om ett par veckor igen =)
Jag har inga andra möjligheter att förvara är inomhus så jag väntar nog ett tag med sådden.
Eva 33c
18-03-2007, 18:06
Jag gör som Kerstin, sår i slutet av april. Ibland direkt sår jag några också i slutet av maj-början juni, och skillnaden i blomningstid är inte så dramatiskt stor . De växer fort ute också.
ingrid fuxwall
18-03-2007, 20:52
Tycker nog att det verkar vara lite väl tidigt för att så solrosor.
Någon gång i April maj brukar jag förgro dem för att sedan sätta dem på plats när de tagit sig och mina brukar bli stora och fina
ingrid fuxwall
18-03-2007, 22:32