Full version: Hjälp!
Li-e
Vad är bäst för frösådder, uppe i rumstemperatur i och vid fönstret +23 eller nere i källaren vid fönstret + 15 men lite mörkare. Har tyvärr inte tillgång till extraljus ännu i källaren. Vad tror ni är bäst? Nu menar jag när dom kommit upp och vill stå lite svalare. Hoppas på svar thanks.gif
Lena i Torslanda
Det absolut viktigaste är ljuset!! Det är helt avgörande för om du ska få bra plantor eller ej. Fönsterljus är inte heller tillräckligt vid denna årstiden utan komplettering med lysrör är i princip ett måste.
kerstin z5-6
Instämmer ! idea.gif
Li-e
tummenupp.gif Ok tack för era svar, vet ju att lysrör är viktigt, men har tyvärr inte detta, vi håller på att dra om el i källaren och då ska jag fixa rör när det är klart, vill ju även ha ett växthus så småningom, men men. Får nöja mig med att så inne då än så länge. flirting.gif
ingrid fuxwall
Nu har jag inga råd till dig om var du ska placera dina odlingar men tänkte ge dig lite tröst.

Här på odla har jag lärt mig att man måste ha extra belysning och det ger bra reslutat, verkligen. Men innan jag viste det lyckades jag dra upp en hel del plator så hav förtröstan och hoppas dina växter gror och växer någorlunda
Felicia
Lite mer tröst här.. rolleyes.gif
Jag har faktiskt ingen belysning till mina odlingar heller. Har mina lådor på ett bord (plus på köksbordet..) framför ett fönster i söderläge och jag brukar få kraftiga, fina plantor ändå smile.gif

/Felicia
kerstin z5-6
Allt går, angel_not.gif ettåriga växter är inte så kinkiga och inte denna årstid -from april brukar det gå -men man blir väldigt "bra odlare " på en gång med rör -skillnaden är faktiskt väldigt stor -och då är det roligare att så .. cool.gif
Ha dem i rumsvärme vid fönster du , tills ni renoverat klart
Li-e
Äntligen.....har lyckats få tag i några lysrörsarmaturer och satt upp nere i källaren nu i helgen och
satt min frön där under, så nu ska vi se om det blir nån skillnad[color="#FF0000"][/color] tummenupp.gif
kerstin z5-6
hehehe...vi avvaktar lugnt på lysrörstjutet coolgleam.gif
Li-e
rolleyes.gif Ja faktiskt det är nästan så jag ser skillnad, plantorna sträcker sig uppåt och ser så himla nöjda ut, viker inte åt sidan mot ljuset i fönstret *S*. Jag tror jag ger ut ett skriiiiiiik!!!!! giggle.gif
kerstin z5-6
crazy.gif yaay.gif Jag trodde tranorna kom ..men det var tydligen bara en crazy.gif typ med nya lysrör yahoo.gif
Li-e
rotfl.gif Tranorna ja dom har kommit....*S*.....men jag är nöjd med mina lysrör....lyser så fint...och dom små liven strävar uppåt....rakt och fint..... bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon