Vi har en schersmin på gården som fanns här då vi flyttade hit för 5 år sedan.
Den verkar aldrig vara ansad.
Vi klippte i fjol bort mycket gammal ved.
I år ska vi klippa mer - hur tidigt vågar man börja klippa och ansa i Zon 5.
Vi har mycket vinter än och lär ha det ett bra tag till.
Tar busken skada om den klipps för tidigt.
Hej Alba!
Du skall nog vänta till den värsta frostrisken är borta.
Busken kan ta stryk om du ger dig på den nu.
Visserligen har vi klippt en del, men vi bor i zon 1.
Hälsningar
Cato
Jag skulle osm Cato ha väntat lite men vill också tillägga att man gör gott i att fundera på vad man vill med schersminen innan man beskär alls.
De flesta av våra äldre schersminsorter växer ju som fontäner, stammar upp sig och kastar vackert välvda bågar utåt. Det är i det yttre grenverket som blommorna kommer. Många föryngrar sig själva under lång tid, dvs det kommer yngre skott inne bland de äldre stammarna eller strax invid.
Vill man att busken ska föryngra sig själv snabbare än den gör själv kan man ta bort några av de äldsta stammarna. Tar man för många (det har jag själv gjort) kan busken bli gles och ostadig under många år. Beskär man en bit upp på stammarna kommer skott därifrån, men busken blir hackig och ser sågad ut, särskilt på vintern. Småknipsar man i yttre kronan kommer mindre blom och det brukar heller inte sporra att busken föryngrar sig nedifrån.
Bara några tips... Sjlv beskär jag ytterst lite i schersmin efter de misstag jag själv gjort. Jag gödslar och vattnar lite mer än förr, och det ger mer naturlig föryngring än när jag beskar titt som tätt...
Tack Cato och Cilla för era svar.
Ja jag ska nog tänka både en och två gånger innan jag gör något. Formoodligen får den vara som den är nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.