Balkongodlarn
18-03-2007, 16:34
Hej!
Jag har planterat chili från frön som vuxit så det knakar. Jag har planterat om dem en gång sedan jag sådde men nu är de nästan 15 cm höga och frodiga. Just nu står de i en 12 cm kruka. Ska jag plantera om dem i större kruka nu eller vänta lite?
Det verkar också vara så att de vill blomma nu. Ska jag klippa bort blommorna eller låta dem vara?
Vad tycker ni?
Mvh
Balkongodlarn
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2007, 16:43
Jag tycker det låter som om de kan sitta kvar i krukan ett tag till. Nyp bort blomknopparna så växten satsar sin energi på att växa istället det lönar sig i längden.
Jag plantera om mina flera gånger, första gången när dom är tio cm. Sätter dom i jord ända ner till bladkanten. Sen samma sak ytterligare två gånger så att dom får ett bra rotsystem. Hoppas att svaret är till hjälp
Jonas70
21-03-2007, 11:29
Har du plats så plantera om dem, men annars tycker ju jag att en 12 cm kruka borde räcka ett tag till för en planta som är 15 cm hög.
gustav1977
21-03-2007, 11:38
Jag skulle också vänta ett tag till med att plantera om. Är det mkt rötter som kommit ut ur dräneringshålen? I sådan fall kan du ju plantera om. Om jorden du har är väldigt mager och om bladen skulle bli blekgula så skulle jag kanske tillföra lite svag näring...
/gustav
Jonas70
21-03-2007, 11:42
Näring kan du tillföra från och med ca 14 dagar efter omskolningen om plantan ser ut att trivas och frodas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.