anna_rispan
Hej!
Jag undrar om ni har några inspirerande bilder på vintergrönt att lägga in här?
Min sambos föräldrar ska göra nya planteringar och de vill ha vintergrönt. Jag tänkte att ni kanske har lite bilder ni kan lägga in här i tråden. Sedan kan de titta här och få inspiration.

Det är zon 3 ev. 4 Sidan där de vill ha vintergrönt har söderläge.

Nu håller jag tummarna! smile.gif

en bild från Rångedala. bild synd att det är så många där som är ett rött kryss när jag tittar.
Nån som vet vad det är för växter? Jag tro att den störta är en benved för den är väldigt lik min på balkongen, men de andra två vet jag inte alls.

Abies balsamaea 'Nana'

Abies balsamaea 'Piccolo'

Abies koreana 'Silberkugel'

Chamaecyparis

eller en Larix (lärk) Korkskruvslärk (Larix kaempferi 'Diana').
Ett litet, elegant träd med vridna grenar. Höjd: 1,5 m. Läge: sol-halvskugga. Zon I-IV.

läs mer på Rångedalaplantskolas hemsida.

Här finns en överskådlig katalog att läsa i också. Rosenhagen
anna_rispan
Växter

Är det någon som vet vad det är för växt längst ner till vänster respektive höger. smile.gif

Ingen som har några inspirerande bilder?
kerstin z5-6
Ser ut som sedum av olika slag + en varigerad liten benved .
Läget -söder + vintergrönt är inte det lättaste -.. -Kanske Cilla på busk o träd har förslag
Vintergrönt är liksom ingen vits hos mej .. så jag har inte fördjupat mej så mycket i det , mer än i roliga låga barrväxter -och de gillar inte söderläge sad.gif i alla fall blir de brända direkt utan skydd på våren i min zon
CGB
Stora stenar med omgivande grus passar bra ihop med vintergrönt. Nedan Microbiota decussata i mitten, dessutom ginst och bergtall, sockertoppsgran i bakgrunden.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...f&pid=64845
Rabatten fortsätter här.
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...0&uuid=cgbf
Mia, zon 3
Jag gillar järnek och mahonia, bollformig tuja, buxbom, vanlig svensk En (särskilt den pelarformiga). Och så tycker jag om pelarbok, som iofs inte är vinterGRÖN, men som har sina vackra guldfärgade höstlöv kvar ända tills de nya gröna fräscha bladen tittar fram. Den lättar upp lite också, det blir lätt så mörka blad/barr på vintergröna saker.
Och så finns det ju även perenner som är mer eller mindre vintergröna. Julrosor t.ex. Och även sockblommor brukar ha fint bladverk större delen av vintern, fast de blir snyggast av en kapning till våren. Och så finns ju vintergrönan, som ju egentligen är en halvbuske, tror jag, men växer som en vintergrön marktäckare.
anna_rispan
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-03-2007, 09:55) *
Ser ut som sedum av olika slag + en varigerad liten benved .
Läget -söder + vintergrönt är inte det lättaste -.. -Kanske Cilla på busk o träd har förslag
Vintergrönt är liksom ingen vits hos mej .. så jag har inte fördjupat mej så mycket i det , mer än i roliga låga barrväxter -och de gillar inte söderläge sad.gif i alla fall blir de brända direkt utan skydd på våren i min zon

Bra att du nämnde det. Jag hade inte riktigt koll på det.

Men ljung borde väl klara läget? Eller? Ljung brukar väl växa på öppna hedar så de borde väl vara rustade för klimatet så att säga....
kerstin z5-6
Min ljung växer direkt i torvblocken ..går nog bra även på andra ställen i surare jord
Cam & co
OJ - kika in på min trädgårdssida på http://camscorner.se/garden och titta runt bland barrväxterna ... idel grönt ;-) Bor gör jag precis på gränsen mellan zon 3 & 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon