[attachment=550:DSC_0003__Small_.JPG]En "lång" krukväxt enligt givaren, som ger rosa blommor. Lite håriga blad. Någon som vet vad det är?
Lite svårt att se...tycker det ser ut som någon sorts vandrande jude kanske?
Påminner om Blomstervagga. Det som gör mig tveksam är att bladen går lite i lila. Men det kan ju finnas flera arter av den.
Vandrande jude! Blommar med enstaka starkt blå/lila blommor.
Mvh
Fenja
Patrik, Lkpg
18-03-2007, 18:34
Japp, vandrande jude, finns en massa olika men den där heter/kallas purpurblad.
malin72
18-03-2007, 22:29
japp purpurblad
Såna såg jag i grekland där de använde den som marktäckare utomhus. Jag brukar ställa ut mina i något riktigt soligt hörn under sommaren, det händer att de blommar rejält.
råse-marie
21-03-2007, 07:15
Javisst är det vandrande jude , men är det nåogn som vet VARFÖR den kallas så ????
Blev lite nyfiken !!!
maimiti
21-03-2007, 10:54
Jag tycker absolut att det ser ut som den jag är uppväxt med som "Mose i vassen", har hört någon kalla den "Blomstervagga"...
Tradescantia... nåt ... "Vandrande Jude" är en för mig helt annan växt (utseendemässigt alltså) med mindre blad och liknar mer en krypväxt
Purpurblad!
En av mina absluta favoriter sedan barnsben (joxat med växter sedan "koltåldern")
Hittat i "butik" en enda gång under ca 30 år å det var för två år sedan - gissa om jag "kastade" mej över den
(Butik innom " " därför att det var ett litet lokalt trädgårdmästeri där man kan hitta lite av varje när man skrotar runt - Jätte mysigt ställe.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.