cala98
[attachment=550:DSC_0003__Small_.JPG]En "lång" krukväxt enligt givaren, som ger rosa blommor. Lite håriga blad. Någon som vet vad det är?
Merlin
Lite svårt att se...tycker det ser ut som någon sorts vandrande jude kanske?
Alba
Påminner om Blomstervagga. Det som gör mig tveksam är att bladen går lite i lila. Men det kan ju finnas flera arter av den.
Fenja
Vandrande jude! Blommar med enstaka starkt blå/lila blommor.
Mvh
Fenja
Patrik, Lkpg
Japp, vandrande jude, finns en massa olika men den där heter/kallas purpurblad.
malin72
japp purpurblad yes.gif
Elute
Såna såg jag i grekland där de använde den som marktäckare utomhus. Jag brukar ställa ut mina i något riktigt soligt hörn under sommaren, det händer att de blommar rejält.
råse-marie
Javisst är det vandrande jude , men är det nåogn som vet VARFÖR den kallas så ????
Blev lite nyfiken !!! g.gif
maimiti
Jag tycker absolut att det ser ut som den jag är uppväxt med som "Mose i vassen", har hört någon kalla den "Blomstervagga"... Tradescantia... nåt ... "Vandrande Jude" är en för mig helt annan växt (utseendemässigt alltså) med mindre blad och liknar mer en krypväxt unsure.gif
Ramoth
Purpurblad!
En av mina absluta favoriter sedan barnsben (joxat med växter sedan "koltåldern")
Hittat i "butik" en enda gång under ca 30 år å det var för två år sedan - gissa om jag "kastade" mej över den yahoo.gif
(Butik innom " " därför att det var ett litet lokalt trädgårdmästeri där man kan hitta lite av varje när man skrotar runt - Jätte mysigt ställe.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon