evarina
Vi flyttade till hus i september och då tar det alltid lite tid innan man får tummen ur. Går det att beskära ett sorgligt misskött körsbärsträd nu eller är det för sent? Om det är för sent, när är bästa tiden att göra det? Behöver man sådant där klet att stryka på snittytorna så att trädet inte "förblöder"? Och vad heter kletet i så fall? (Jag har köpt en bok om beskärning, så jag vet hur jag ska göra, men det saknades en del viktiga detaljer i boken...;-))
Hannele
CITAT (evarina @ 18-03-2007, 17:51) *
Vi flyttade till hus i september

Körsbärsträd behöver man egentligen inte beskära alls, så låt bli.
Lås in sågen, tills ni bott i huset ett år... tills ni lärt er, sett er omkring, funderat.
Det händer inget med buskar och träd, om man låter bli att beskära dem ett par år.
Åsa, mälardalen zon 2
JAS (juli, augusti, sept) är bästa tiden enligt nyare rön och så undrar jag vad du menar med misskött??, körsbär ska inte se lika gallrat ut som äpple. Man brukar ofta inte klippa speciellt mycket i körsbär, mer än några enstaka grenar som är skadade eller sjuka eller som kanske skaver.

Är det surkörsbär eller sötkörsbär. Om det är surkörsbär är det normalt att de ofta ser risiga ut, de har ofta långa grenar som trasslar in sig i varann detta är normalt.

Inget smetande på sår växterna vallar över skadan bättre när vi människor inte är där och kladdar.
evarina
Vi har ingen aning om vad det är för körsbär. Men det är för stort för vår pytteträdgård. Alternativet till att beskära det är att ta bort det helt (och det känns lite synd). Men visst kan vi vänta till augusti så vi får se hur det ser ut i sommar.

(Men vi skrev på kontakt i juni och våra goda vänner bor grannar med oss nu, så vi var här och tittade en del förra sommaren och trädgården var verkligen ingen vacker syn).

Misskött, hmm, jag är ju ingen trädexpert (uppenbarligen)så:
Allt annat var misskött något oerhört (t ex rosor som bestod av 50% skott från "ymproten", hallonbuskar som fått växa fritt utan någon som helst näring fulla med någon slags sjukdom, det såg ut som rost, ogräs precis överallt) så vi bara antog att de inte sett efter trädet heller och det ser väldigt skrangligt ut. Ungefär som något som vuxit för fort och inte riktigt orkar hålla uppe sin egen vikt.
KURT
Det är i alla fall nästan omöjligt att göra träd mindre! Är ett träd för stort så är det bättre att byta till ett som inte blir så stort.
annahel
Som jag förstår ska man beskära körsbär efter skörden. Så vänta du tills du har plockat alla körsbär!
/Anna (ny här på odla)
Powerowic
om ni tvunget ska beskära så är det juli augusti september (JAS) som gäller, våren är det absolut sämsta och trädet kommer troligtvis att dö om det beskärs nu
Cilla
Om körsbäret ser ut som du beskriver det, skrangligt som om det inte kan bära upp sin egen vikt, så beror det mest sannolikt på beskärningen. Körsbär som inte beskärs är normalt gracila träd med glest mellan sidogrenarna och precis också som du säger, ett högt träd. När man småknipsar i körsbär uppstår dels döda små och ibland större grenar, onormal skottbildning längre in i kronan än trädet är byggt för, kvastliknande årstillväxt som blir långt mer kompakt än med det friväxande trädet. Kronan blir ett virrvarr av dött och levande som växer sig tätt, och stammen ser ut som om den inte kan hålla kronan. Och det kan den inte heller om det ett år faller snö i den eller blåser från ett oväntat håll.

Körsbär växer snabbt och på några få år har man ett träd som ger frukt och vacker blom. Titta under sommaren på de körsbärsträd som är småväxande, de finns i handeln. Kolla om du inte skulle ersätta ditt skrangelbeskurna träd med ett sådant.
Sommartorparn
CITAT (evarina @ 18-03-2007, 17:51) *
(Jag har köpt en bok om beskärning, så jag vet hur jag ska göra, men det saknades en del viktiga detaljer i boken...;-))

Vilken bok har du köpt? Inte alla beskärningsböcker är bra. Vissa ger direkt skadliga råd. Den som brukar rekommenderas är "nya beskärningsboken". Innehåller väldigt bra beskrivningar av hur man beskär de flesta av trädgårdens buskar och träd. Köp den, eller låna på bibblan!
evarina
Tack så mycket för hjälpen allihop!

Vi har beslutat oss för att se hur mycket sol och plats trädet tar när det finns löv på det. Är det för stort och eländigt så tar vi bort det helt och planterar något annat där istället.
arborator
Jag har beskurit mitt surkörsbär på våren och på sommar, men bara unga grenar, högst två års skott. Och har inte märkt någon skada, så är det med nästan alla träd. Dr. Shigo skriver i sitt bok "100 myths about trees" att blödning är trädets försvarsttystem och skadar inte trädet, det tar sitt slut.
Men man skall undvika att kapa gamla tjocka kvistar, då kan barken få skada mera än normalt.
MB1965
CITAT (evarina @ 24-03-2007, 21:51) *
Tack så mycket för hjälpen allihop!

Vi har beslutat oss för att se hur mycket sol och plats trädet tar när det finns löv på det. Är det för stort och eländigt så tar vi bort det helt och planterar något annat där istället.

Alternativt kan ni sätta ett av de nya minikörsbärträden - om ni skulle besluta för att ta bort det. Jag har ett på ingående så snart jorden är tillräckligt varm för plantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon