Full version: Höstflox
Ragnwald
Jag tänkte plantera Höstflox i stor mängd och sökte efter frön med hjälp av alla sökfunktioner, men gick bet. sad.gif
Den heter väl egentligen Phlox eller ?

Någon som vill ha vänligheten att hjälpa mig med tips var jag kan köpa frön ?
Är de ettåriga som sommarfloxen, tvååriga eller perenna ?
Ska de förkultiveras ?

Kanske ett tips på en tidigare blomma i ungefär samma höjd, med tidigare blomning, att plantera i havet av flox ?
Fenja
www.impecta.se har fröer till perenn flox, sök på phlox så kommer de upp. Det följer även med utmärkta såråd med deras fröer.
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Om du skulle ha turen att hitta fröer till Prickflox är de bättre tycker jag. Perenna som höstfloxen och ser likadana ut. Men de drabbas aldrig av mjöldagg, som höstfloxen så ofta gör. Höstfloxen får det lätt om de står för torrt.
Christer.

Ragnwald
Tack för svaren.
Impecta hade en rosa sort Phlox paniculata, men det måste ju finnas fler och andra färger ?
Inte så lätt att söka om man inte i förväg känner till de latinska namnen tydligen.
kerstin z5-6
Det är därför de vetenskapliga namnen är så bra ! Växten heter samma sak oavsett du är på en USA eller rysk frösajt
Du hittar alltid rätt växt -de där namnen ,fastnar så småningom -även om man inte tror det i början
De svenska namnen är ofta kärt barn har .. kan heta olika från plats till plats:)
Ragnwald
rolleyes.gif Jo, men snälla tipsa mig då var jag kan få se dem och tillägna mig vetenskapen. wink.gif

Någon nätsida eller bok kanske.
kerstin z5-6
angel_not.gif Plugga in dem via en bok är nog dödenstrist coolgleam.gif
men jag rek tex Kulturväxtlexikon Natur o kulturs förlag
Det är en bra uppslagsbok där du kan slå både på växtens svenska o vetenskapliga namn

Annars lär man sig ofa när man ska så just den sorten , medan man läser frökataloger osv .. det är sällan så instant " utan tar tid ... men det gör ju trädgård med

Ett annat lättare sätt är google -skriv det svenska -få fram det vetenskapliga o sök sedan bilder o mer info via det vetenskapliga namnet ...
blomma.gif
Ragnwald
CITAT (Ragnwald @ 18-03-2007, 18:05) *
Jag tänkte plantera Höstflox i stor mängd och sökte efter frön med hjälp av alla sökfunktioner, men gick bet. sad.gif

kerstin z5-6
ok wink.gif
kanske här då
ibland går det lättare via fröfirmor smile.gif
Jelitto
Ragnwald
Tack för den, men det var samma en Phlox paniculata 'New Hybrids'.
Börjar tro att det enbart finns en vetenskaplig sort och att den är hybridiserad i flera färger. cool.gif
Ophelia
CITAT (Ragnwald @ 18-03-2007, 21:35) *
Tack för svaren.
Impecta hade en rosa sort Phlox paniculata, men det måste ju finnas fler och andra färger ?
Inte så lätt att söka om man inte i förväg känner till de latinska namnen tydligen.

Testa med att söka på namnet phlox paiculata och gå in på "bilder" om du googlar. Då får du se floxen i bilder. Förvisso från hela världen men du får väl leta och se om du hittar frön. Annars finns det firmor som även säljer plantor och firmor utomlands som säkert säljer frön i enskilda färger.
kerstin z5-6
Phlox paniculata 'Aida' Phlox paniculata 'Alba' Phlox paniculata 'Amethyst' Phlox paniculata 'Blue Boy' Phlox paniculata 'Blue Paradise' Phlox paniculata 'Bonny Maid' Phlox paniculata 'Bright Eyes' Phlox paniculata 'Da Capo'
osv är alla Phlox paniculata men sk namnsorter -de går inte att så och vara säker på att de ser likadana ut som moderplantan -vill man vara säker på tex färg -är det delning som gäller -eller köp av planta förstås
Här är en länk
perennlistan
Sår man en mixed påse för man antagligen många färger , men frösådd av en namnsort kan ju aldrig kallas för
det namnet ....därav säljs nog inga frö av dessa ?under sina extra -Namn"
Ragnwald
Hå hå... nu börjar det likna något. Tusen tack. blomma.gif

Nu återstår enbart att ta reda på, var man då kan få tag i dessa plantor ?
kerstin z5-6
<Blomkrukan postorder har flera olika angel_not.gif
Ophelia
Hortogreen har en fyra färger coh det är bra pris. Lilla Fiskaregatan har även de fyra olika färger men är dyrare. Har du vägarna förbi Zetas i Stockholm så har de en väldans massa flox, går att gå in på hemsidan och kika. Rångedala har en hel del.

Ja det var några plantskolor som har sitt sortiment på nätet happy.gif
Ragnwald
Tackatackar, men det var ju i första hand frön jag var ute efter och det verkar endast förekomma i mixblandning.
Jag hade ju tänkt anlägga en riktigt stor matta av blå och vit Höstflox, invid vår parkeringsplats, svider lite då att behöva betala för färdiga plantor, när tusen viktigare planteringsprojekt ska pågå samtidigt. 200 rosor, 20 kaprifoler, 2 scherzminer, 1 levande pilstaket, 30 lönnar, 50 gran och tall. Men men, tålamod är en dygd i dessa sammanhang. sweatingbullets.gif
Har nu även ringt runt till en del plantskolor och ingen känner till några frön i vissa färger.

Efter hur många år kan man dela på plantorna, någon som vet ?
kerstin z5-6
Trivs de är de ofta delbara efter 3 år , sår du och lyckas bra har du 100 plant o mer från tex Jelittos påsar

200 rosor var intressant ! Vilka sorter ? ung rör det sig om -Gammaldags busk , rabatt, Moderna eller en mix?
Vilken zon odlar du i?

Det var en stor mängd gran -ska du skymma någon oönskad utsikt ? smile.gif
Ragnwald
Tack Kerstin
Det handlar i rosfallet om Rosa Rugosa, röda och en del vita, som avskärmning och vindskydd för traktens kaniner. smile.gif

För två år sedan planterade jag en kanske lite intressantare ros, damascenerros, som har fått stor och fin förgrening, meterhög redan. Den gillar jag skarpt.

Träden planteras som vindskydd.
solan_2
hallo!

Ni pratar om höstflox.. Jag har både vita, cerisa o cerisrosa som jag delar varje vår. vet inte vad dom heter på latin men vackra är dom!! Mina blir typ ca 40 cm eller mer, men om du Ragnvald är intresserad så kan jag gärna dela med mig!!
Hör bara av dig till mig så ordnar det sig.
MVH Solan rose.gif
kerstin z5-6
Har du kollat in Rugosahybriderna Waasagaming -finns rotäkta mfl
Fast som häck är ju arten perfekt
lakrits
Blue paradise luktar gudomligt gott! Är själv på jakt efter dessa! Jag beställde på The happy gardener men det kom aldrig några men betala fick man göra! VARNING! Är det fler med samma erfarenhet?

/LAKRITS
Frank
Har samma erfarenheter av The Happy Gardener, beställde lite trampnarv fröer där i våras, men har inte sett något av dem sedan dess. Att ta betalt gick jävligt bra men några varor blev det inte och svar på mail verkar inte heller fungera.

Vill helt klart varna för den hemsidan.
ingrids
Eftersom jag hade den som favorit, i väntan på att ha jord att plantera i, kollade jag upp the happy gardener direkt och sidan finns inte längre.
Annars, det här att så namnsorter och specifika färger, PHLOX PANICULATA verkar vara en av dessa som bara finns i blandningar och det beror som redan nämnts på att hybrider inte är sortäkta från frö, se även vad Silvya säger om de svårigheter den möter som vill så höstflox.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon