Katti med torpet
Har en ginst som står ganska nära en husvägg. Misstänker att det bidrar till att den växer väldigt ensidigt. En följd av detta är att hela busken lägger sig på backen. Försöker binda upp den men snötyngden under vintern ihop med blåst gör att den när våren kommer återigen ligger "platt" på backen.
Den har bara 4 stammar men de är rätt kraftiga och dessutom ganska långa. I upprätt läge skulle den säkert vara bortåt 150 cm hög. Skulle en beskärning locka fram fler grenar, hur skall jag i så fall beskära den?
Kommer att företa en flytt av den i höst, då får den ett betydligt bättre läge, nu står den rel. skuggigt.

[attachment=555:liggande_ginst.jpg]
mamamaggan
Har ginst vid sommarstugan och den står fritt men uppför sig precis som din iaf. Vet inte hur den " ska " vara men våran har alltid brett ut sig åt sidorna och inte uppåt. Det kanske är dess rätta växtsätt och då hjälper det nog inte att binda upp den.
Katti med torpet
Nähmen hjälp, så vill jag ju inte ha det, ser för bedrövligt ut! thumbdown.gif
More input please, hur ser ginstarna ut hos er övriga, är det verkligen så illa? Jo jag fattar att den har ett överhängande växtsätt men min ser rent av omkullvält ut, å bara åt ena sidan.
Går det inte att få den buskigare får jag nog gräva bort den och satsa på nåogot annat crying.gif

Ps. tror att detta är en Allgold (eller vad den nu heter)
anna_rispan
Jag har ett svagt minne va att ginst inte går att beskära. Att det helt enkelt kanske inte är en så himla bra trädgårdsväxt??? unsure.gif Här där jag bor är den inte så vanlig i trädgårdara vad jag sett, men det finns ett exemplar i en backe med tallar och så. Där ser den likadan ut som den du har o beskriver. De växer nog så...
mamamaggan
Visst går den att beskära , det har vi , och hararna , gjort. Den far inte illa av det , snarare tvärtom. Tänkte också tala om att den sprider sig hejvilt , iaf hos oss , och den verkar inte gå att få bort trots idoga försök. Du kanske får tänka om då Kattis.
Alexander-VG-zon3
nee mina växer upprätt tror jag hmm får ut och se hur dom växer . blink.gif
Cilla
Jag har inte provat att beskära ginst hårt, minns ej heller vad Beskärningsboken säger om det. Har för mig att de där skiljer på krypande, små ginstar och de mer storvuxna om hur mycket de kan beskäras.

Mina ginstar är storvuxna och beter sig likadant som dina, dvs de lägger sig med snön. Jag stöttar dem året om med samma sorts stöd som för pioner.

I vilt tillstånd brukar ginstar luta sig mot träd och andra buskar, men en hel del lägger sig ned och börjar krypa fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon