Katti med torpet
Har en ginst som str ganska nra en husvgg. Misstnker att det bidrar till att den vxer vldigt ensidigt. En fljd av detta r att hela busken lgger sig p backen. Frsker binda upp den men sntyngden under vintern ihop med blst gr att den nr vren kommer terigen ligger "platt" p backen.
Den har bara 4 stammar men de r rtt kraftiga och dessutom ganska lnga. I upprtt lge skulle den skert vara bortt 150 cm hg. Skulle en beskrning locka fram fler grenar, hur skall jag i s fall beskra den?
Kommer att freta en flytt av den i hst, d fr den ett betydligt bttre lge, nu str den rel. skuggigt.

[attachment=555:liggande_ginst.jpg]
mamamaggan
Har ginst vid sommarstugan och den str fritt men uppfr sig precis som din iaf. Vet inte hur den " ska " vara men vran har alltid brett ut sig t sidorna och inte uppt. Det kanske r dess rtta vxtstt och d hjlper det nog inte att binda upp den.
Katti med torpet
Nhmen hjlp, s vill jag ju inte ha det, ser fr bedrvligt ut! thumbdown.gif
More input please, hur ser ginstarna ut hos er vriga, r det verkligen s illa? Jo jag fattar att den har ett verhngande vxtstt men min ser rent av omkullvlt ut, bara t ena sidan.
Gr det inte att f den buskigare fr jag nog grva bort den och satsa p nogot annat crying.gif

Ps. tror att detta r en Allgold (eller vad den nu heter)
anna_rispan
Jag har ett svagt minne va att ginst inte gr att beskra. Att det helt enkelt kanske inte r en s himla bra trdgrdsvxt??? unsure.gif Hr dr jag bor r den inte s vanlig i trdgrdara vad jag sett, men det finns ett exemplar i en backe med tallar och s. Dr ser den likadan ut som den du har o beskriver. De vxer nog s...
mamamaggan
Visst gr den att beskra , det har vi , och hararna , gjort. Den far inte illa av det , snarare tvrtom. Tnkte ocks tala om att den sprider sig hejvilt , iaf hos oss , och den verkar inte g att f bort trots idoga frsk. Du kanske fr tnka om d Kattis.
flaxss
nee mina vxer upprtt tror jag hmm fr ut och se hur dom vxer . blink.gif
Cilla
Jag har inte provat att beskra ginst hrt, minns ej heller vad Beskrningsboken sger om det. Har fr mig att de dr skiljer p krypande, sm ginstar och de mer storvuxna om hur mycket de kan beskras.

Mina ginstar r storvuxna och beter sig likadant som dina, dvs de lgger sig med snn. Jag stttar dem ret om med samma sorts std som fr pioner.

I vilt tillstnd brukar ginstar luta sig mot trd och andra buskar, men en hel del lgger sig ned och brjar krypa fram.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon