Katti med torpet
18-03-2007, 20:46
Skall flytta några Gullregn, de är mellan 2-4 år (30-150 cm) och står tätt i en kallbänk. De lär alltså bli mer eller mindre barrotade.
Nu undrar jag hur länge jag törs vänta, om jag inte hinner förre en viss tid kanske det är bättre att vänta till hösten så de får gå i vila på nytt innan jag gör något? (flytt fr Sthlm till Ö-o, zon 3)
CITAT (Katti med torpet @ 18-03-2007, 20:46)

Skall flytta några Gullregn, de är mellan 2-4 år (30-150 cm) och står tätt i en kallbänk.
Dom har en djup rot som verkar kunna gå hur djupt som helst insåg jag när jag flyttade en två år gammal sådan för nåt år sen. Gullregn växer dock som ogräs så dom är lätta att flytta. Dom är mest som pinnar när dom är yngre men sen kommer det mer grenar efter ett tag.
Katti med torpet
21-03-2007, 18:32
Tack för info Digger. Försåvida de inte har skickat ner rötterna genom betongplattorna så lär dock rotystemen på mina inte vara djupare än 40 cm så det blir nog inget problem.
Undrar dock fortfarande om lämplig tidpunkt, eller kanske snarare vad som är olämplig tidpunkt?
Jag tror att du kan lyckas i princip när som helst eftersom gullregn är tåliga och du inte bor så långt norröver. Själv (zon 3) skulle jag antingen gjort det nu så att jag fick hjälp av vårregnen den första tiden, eller under den tid då jag visste att jag minst en månad framåt kunde vattna vid torka. Kunde jag skulle jag undvika knoppsprickningstiden, men säkert kan du lyckas också under den om du bara ser till att vattna när det blir torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.