Full version: Fuchsia
FiaG
Hej på er. smile.gif
Har idag köpt 4 st. Marinka fuchsior. De är relativt små och sitter i en "normal" kruka, ej stickling. (Plantagen)
Ska jag plantera om dem, ha dem ute eller inne? Jag vill de ska överleva tills jag törs ha dem ute dygnet runt.
När jag förr köpt så här tidigt så brukar jag ha otur att blanden trillar av så hur ska jag sköta dem.
Är en baddare på att övervintra dem men inte att få dem att överleva två månader inne. rolleyes.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
plantera om dom i större kruka , sen sätter du ut dom nu i öst-norr om det är +10c i öst eller norr ( det blir någ inte så varmt nu förresten ) . natten gör inget om dom går ner mot +1c det klara dom , blir det frost och ner till -6c så somnar dom igen så ingen frost nu i början . jag har haft mina ute dygnet runt hela denna vecka som har varit . sen tar du in dom på hösten när nätterna går ner mot frost sen vinterförvaring .
FiaG
Tack snälla, nu kanske jag får blommor med blad till sommaren! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de klarar inte alls utemiljö som går nedåt +1 nu, de som finns i butiken är bortskämda och kommer ganska nyligen från växthus med runt +20-25C och nästan 90% luftfuktighet.

Fuchsia som är rotade sticklingar omplanteras i en något större kruka än vad rotklumpen är, är krukan för stor drunknar ofta växten. Jorden ska vara mycket lucker och man får inte trycka till den vid planteringen. Den ska bara vattnas lätt fuchsia avskyr övervattning. Sätt gärna sticklingen i en plastpåse som är öppen upptill det gör att klimatet blir mera likt det den är van vid + ställ den ljust.

Till hösten klarar de frost ifall de sakta fått vänja sig vid lägre temperaturer.
evelina
Och sedan måste du avhärda dem , det vill säga ha dem ute i skugga på dagen och in på natten ungefär en veckas tid.
Man får även passa för frostnätter och täcka med täckväv.
Alexander-VG-zon3
mina har då inte tat nån skada som jag köpt direkt från butikerna när det har varit +10c +15c på dagen sen mot natten ner mot +5c +1c . och inte har dom fått nån avhärdning heller för den delen heller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon