|
judiths
18-03-2007, 23:56
Hej!
Har en gammal yucca som har stått i samma kruka för länge och har fått en ganska klen och lite krokig stam. Den är hög, har blivit ca. 175 cm. Själva växten är fin med vackra, friska blad men klarar inte av sin vikt. Räcker det om jag planterar om den i en mycket större kruka (fast jag tror inte att stamman blir tjockare för det) eller kan jag kapa den och sätta den fina delen i jord, alt. vatten tills den får nya rötter? Är det någon som vet? Hjälp!!! Judith
Man kan kapa toppen och sätta i jord, så får den nya rötter. Jag har läst att det är bäst att göra på sommaren, så det är kanske säkrast att vänta till juni-juli. Jag har gjort det flera gånger och det har fungerat. När du kapar din yucca kan du också behålla en kort stubbe från den ursprungliga plantan, så växer det ut nya bladrosetter på den. Då blir det två plantor av en!
Christer i Falköping
19-03-2007, 18:24
Faktum är att man kan kapa hela växten i tiocentimetersbitar och få nya rosetter på alla bitarna. Fast det blir ju väl många yuckor då
judiths
19-03-2007, 21:57
CITAT (Åsa E @ 19-03-2007, 08:15)  Man kan kapa toppen och sätta i jord, så får den nya rötter. Jag har läst att det är bäst att göra på sommaren, så det är kanske säkrast att vänta till juni-juli. Jag har gjort det flera gånger och det har fungerat. När du kapar din yucca kan du också behålla en kort stubbe från den ursprungliga plantan, så växer det ut nya bladrosetter på den. Då blir det två plantor av en!  Tack Åsa! Ska följa Ditt råd. Vårhälsningar Judith
Jag kapade ett par yuckor för jag tror att det var två år sedan och det har blitt minst fyra plantor av det. Nu växer de ju olika beroende på hur man planterar dem och hur mycket ljust de får.
Teoretiskt sett så får man nog bäst planta om man kan få rötterna att komma typ i maj och sätter en stam med rötter i varsin kuka och sen ställa ut dem under sommaren. Så att de får både massvis med ljus och massvis med näring. Sätter man ut yuckor i för mycket ljus kan de dock få gula blad. Jag vet inte om det hjälper att man täcker plantorna i början av sommaren...
CITAT (Christer i Falköping @ 19-03-2007, 18:24)  Faktum är att man kan kapa hela växten i tiocentimetersbitar och få nya rosetter på alla bitarna. Fast det blir ju väl många yuckor då  Kan du utveckla det lite, det lät intressant!!
solan_2
22-03-2007, 21:18
Hej! Yuccapalmer kan man bara skära av och sätta topppskottet i vatten, den rotar sig förvånandsvärt fort. Den del som står kvar i krukan brukar jag lägga lite jord på sårytan sen sköter jag den som vanligt men det kan dröja ett tag innan den skjuter ut nya (ögon) på stammen men oftast kommer det flera stycken och blir sen en mycket ståtlig Yucca. MVH Solan
sqrulan
23-03-2007, 01:13
Jag hadde börjat ge upp!! Kapade mina 2 yuccapalmer för en månad sedan och det verkar ta ett tag innan dom börjar om igen. Men man ska ju leva på hoppet!? Jag har faktiskt inte varit så snäll mot dom,så det kanske är deras hämd,( låt henne vänta,ha,ha)
Jag har en ohållbart hög yucca som skulle behöva kapas, kan jag kapa den någon decimeter över jorden utan att moderplantan dör?
Jag är trött på att bara ta toppen och rota den - det går jättebra - eftersom moderplantan skjuter i höjden lika snabbt som jag kapar den känns det som!
Christer i Falköping
23-03-2007, 22:25
CITAT (LadyG @ 21-03-2007, 10:58)  Kan du utveckla det lite, det lät intressant!! Jo det är så att varje del som det då blir, skall ligga och torka några dagar. Kom ihåg vilket som är upp och ned på dem. Sätt sedan ned- delen i lätt fuktig jord, så bildar den rötter (ha gärna en plastpåse runt hele krukan). Det kan komma nya skott på varje ställe där det suttit blad innan. Teoretiskt mängder på varje bit, men det brukar bli som mest tre stycken nya. Om man är orolig för att den skall torka för mycket på den kapade överdelen kan man lägga lite ympvax överst. Eller som jag gjoirde, hälla lite smält stearin (man tage vad man haver  ) överst. Det är så yuccapalmer kommer till importören, i längre eller kortare kapade stambitar. Hoppas att jag fick fram allt klart och tydligt nu. Christer.
Tack Christer, jag förstår hur du menar. Men det känns lite brutalt  Måste fundera på saken...
judiths
27-03-2007, 09:15
Tack alla Ni som har engagerat Er i yuccafrågan: Åsa E, Christer, Evely, Solan!!! Det var vad jag trodde men ville vara säker. Nu ska jag "slakta" fast jag väntar nog några veckor tills det blir riktig VÅR.
Glad påsk! Judith
David Malmö
26-04-2014, 19:01
Hej! Jag hittar minst 5 trådar som handlar om att kapa en Yucca, så jag startar ingen ny! Men jag har en fråga jag förgäves sökt efter bra svar på:
Hur lång tid har det tagit för er från att ni sågat av stammen tills det börjar komma nya skott (eller ens tecken på att det snart kommer skott, nån bula kanske)?
I nån tråd här skrev nån att det tog en vecka för henne. Och nån skrev att hon väntat en månad men det framgick inte om skotten kommit då. Och en tredje skrev att det kom många små skott som det inte blev nåt vettigt av så han fick slänga den. Jag har hittat desto mer info om tid det tar från att man sätter en naken Yucca-stock i jord tills det bildas rötter (tror det är allt från 2v till några månader).
För min del så sågade jag av min hiskeligt långa Yuccas stam med järnsåg för en månad och 2 dagar sedan. Och än har jag inte sett några knoppar.
Jag sågade bara 2-3 cm från toppen: [attachment=80911:Before.jpg] Sen såg den ut så här: [attachment=80912:After.jpg] Den lilla Yuccan t v köpte jag för att så småningom sätta i samma kruka.
Jag droppade smält stearin på stockens topp och strax utanför kanten (tips jag läst här i brist på ympvax), och de 3 grenarna tog jag av de nedre bladen på och lät ligga och torka i ett mörkt hörn nästan en vecka, sen stack jag ner dem i våt jord och band ihop dem.
Jag läste nånstans att en nackdel med stearin är att det spricker med tiden och jag begriper inte om det är viktigt att det sitter kvar för alltid, så efter 2½ vecka pillade jag bort stearinet, ingen säljer ympvax i Malmö men de tyckte jag skulle ta sårspray så det gjorde jag. Men en nackdel med sårspray är att det aldrig torkar, och eftersom stammen tycks försöka pumpa upp luft (eller vatten som trycker luft framför sig) så bildas det luftbubblor, sen hål i bubblorna. Och vem vill ha en kladdig stockände. Så efter en vecka skrapade jag bort sårsprayen (det var lätt) och kletade på Curera "sårpasta mot kräfta" som ska gå att använda som ympvax. Denna torkar på några timmar, bra, men när den torkat så bildas det ganska rejäla sprickor över hela ytan. Jag provade smeta på ny sårpasta, det blev en ny uppsättning sprickor, gjorde det 3-4 ggr. Jag vet inte om det totalt sett blev rätt eller om det spelar roll men till slut smetade jag lite sårspray över sprickorna. Blir lite bubblor men bättre än så kan jag inte göra det..
Jag har vattnat båda jordarna egentligen bara en gång rejält i början, samt efter ett par veckor när 5-10cm i toppen var torrt så hällde jag på en liten mängd vatten (siktade på topplagret), och jorden med grenarna i har jag vattnat 2 ggr men bara lite och bara kring grenarna. Jag ser inga tecken på rötter men har inte grävt så djupt.
Nån nämnde i en tråd (två trådar faktiskt) att man kan/bör passa på omplantera stammen men jag förstår inte varför, den är väl stressad nog huvudlös som den är känns det som, kan väl spara omplantering till nästa år?
Stammen stod första 3v i ett norrfönster (burspråk så där är tidig morgonsol o sol efter kl 17), sen flyttade jag den intill en balkongdörr av glas i söderläge. Vet inte var den bör stå (sol borde ge fart väl men nya knoppar gillar kanske inte direkt sol?) men nån skrev att hon brukade sätta den utomhus i solen, då borde ju balkongdörren vara det närmaste jag kan komma inomhus.
Sen kan man ju oroa sig för att det är rejält fuktig i nedre halvan av jorden så lång tid, Yucca kan ju ruttna ganska lätt. Jag bytte förresten topplagret i jorden nån vecka innan sågningen.
Jag vet inte exakt vad som försiggår inne i stammen. Kan det ta längre tid för att den är ganska lång, ca 1 meter? Finns det nåt jag borde förändra?
Och efter att jag sågat såg man ju en massa "porer" som var nån enstaka tiondels mm utom en som var närmare 1 mm (jag fick sätta en träflisa i den för att kunna täta annars bara rann sårspray/pasta ner i hålet). Vet inte om jag borde såga bort ett par cm till och göra om "ympvaxningen" på nåt sätt. Eller bara ta det lugnt och vänta? Vad händer först - kommer det en knopp sen en bula på stammen, eller först en bula sen en grön knopp?
Det är lite väl spännande..
Alexander-VG-zon3
26-04-2014, 19:11
Ympvax behövs inte! inte nåt annat heller. Det kan faktiskt göra det värre om man tar ''klet på'' att det stänger in fukt och skit/bakterier. Så kapa på nytt och låt det vara öppet, växten läker det själv bäst på egen hand.
Hög värme behövs för att det ska bli snabb rotbildning och komma nya bladskott. Högvärme ger alltså snabbare resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|