Full version: Urinsten?
Eleanor
Har nu gått & funderat på det här ett tag, vad som är felet med vår katt. Hon är en snart 15-årig bonnkatt. Sedan en tid tillbaka så sätter hon sig nattetid & kissar på kläder som råkat hamna på golvet. Häromdagen hade hon tagit sig upp i en iof ganska låg korg som det låg tyger i & även kissat där..... Hon skriker endast nån gång för att tala om att hon är nödig & på den korta tiden hinner inte vi upp för att släppa ut henne. Läget känns ohållbart... Kan det vara urinsten? Är det ett stort ingrepp? Hoppas ni kan ge mig lite tips!
Cathis
Vår katt hade urinsten några gånger. För hennes del var det inga
ingrepp alls utan hon fick penicilin och så fick vi byta torrfodret till
ett specialfoder. Jag tycker du ska ringa och kolla med en veterinär
så att det inte är något annat hon har.
Hälsningar
Cathis
Whiskuchi
Det kan vara urinsten, det kan vara urinvägsinfektion, det kan vara protestkisseri... är hon kastrerad? Annars kan det vara löpmarkering också.. wink.gif

edit: stavning
Sailor Pluto
Urinvägsinfektion är väl inte så vanligt hos honkatter? När vi var hos veterinären med en av (hon)katterna sa han att det ofta är ett urinstensanfall som orsakar infektionen. Därför fick katten behandling för urinsten, alltså penicillin och specialmat. Besvären försvann fort utan något kirurgiskt ingrepp.

Kissar hon småskvättar eller är det mer normala mängder? Ibland kan det komma blod också, fast det skulle du ha sett ganska fort. Hur är hon i vanliga fall om dagarna? Med tanke på åldern kan hon kanske ha börjat bli lite senil (inget illa menat!).

Och du, lyssna på din inre hönsmamma och boka tid hos veterinär smile.gif ! Det är bäst både för katten och dej, så att ni båda kan få lugn och ro.
Whiskuchi
UVI är vanligt hos alla hondjur (inkl. människan wink.gif), däremot är det inte så vanligt att den är orsakad av bakterier. En av mina hade dock bakteriell UVI för någon månad sen (och en annan veterinär hävdade i telefon att honkatter ALDRIG får UVI *suuuck*)
Sailor Pluto
Veterinärer som inte kan sina fakta ordentligt är inte alls roliga no.gif . Har stött på ett antal själv, som faktiskt orsakade indirekt skada på katterna. Om jag inte varit så ung vid tillfällena skulle jag ha litat mer på min intuition och sagt ifrån. Nej, fy för slarviga veterinärer!
Eleanor
Hon, Wilma, kissar inte småskvättar utan det blir rejält blött & vad jag har sett så har det inte varit blod med.
Annars verkar hon må bra, lite stel när hon ska upp på en stol eller så. Har dock börjat jama & prata mer på äldre dar!
Klart att jag ska höra med en veterinär men jag ville gärna ha lite råd & tips från er först. rolleyes.gif
Whiskuchi
Har hon börjat dricka mer vatten?
Ramoth
Hinner inte släppa ut henne skriver du ...
Varför inte börja med att skaffa en kattlåda till henne?
Hon är ju lite till åren och kanske helt enkelt har fått svårt att hålla sig hela natten.

Dock tycker jag att det är jättebra att du kollar upp detta ordentligt.
en urinvägsinfektion tex som får gå obehandlad kan på sikt sätta sig på njurarna och då är det "kört"! fear.gif

Naturligtvis rekommenderar jag dej att komplettera torrfoderskosten med "blötmat" av olika slag.
Bra burkmat som Mjau, kött osv. Det är underlättar bla njurarnas arbete och ger vätska den naturligavägen.
Ska en katt äta torrfoder bör det vara av så god kvalitet som möjligt och innehålla så lite spanmål som tänkas kan och av en sort som gör så lite skada som möjligt. Ris är ok tex.

Gamlingar är underbara och man inte vara nog rädd om dem!!!!

Lycka till!
Eleanor
Ja, hon kanske dricker mer men inte nån markant skillnad.
Hon får oftast blötmat men har även köpt torrfoder, tyvärr då inte den dyra varianten.... Såg att Friskies torrfoder blev sågat i en länk... Dock har det varit det enda torrfodret de har velat ha. Får alltid kött av oss de dagar vi äter det. Sommartid är det ganska mycket fisk som gäller eftersom vi bor intill älven & barnen gärna metar!! Såg att det inte heller var bra för just urinstensbildning.... Sen kan det slinka ner en mus eller fågel, dock alltmer sällan för Wilmas del eftersom hon tycker det är för ansträngande att jaga...!

Kattlåda är ju en idé, tanken har inte slagit mig eftersom de alltid har föredragit att gå ut. Men det är ju betydligt bättre än förstörda kläder & trägolv!
Susanne i Linköping
Har du inte haft kattlåda förut utan katten är van att göra det ute kanske jag kan komma med ett tips. När jag tog in de halvvilda katter som fanns här i somras använde jag vanliga kattlådor, men inte med köpt kattsand utan jord i, och överst strödde jag torra löv från samma skogsparti som jag ofta sett dem uträtta behoven i. Funkade perfekt från start. Kanske hade det gått bra med vanlig kattsand också, vad vet jag.

Senare bytte jag ut jorden mot först spån och nu senast träpellets. Vid varje byte la jag löv överst, för att förtydliga för katten (när jag bytte till pellets och dessutom hade den en ny låda fick den vara i fred tills jag la i löv, då fattade katten direkt och kissade i den).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon