Full version: Mögel i sådderna...
Halli
Jag kunde inte hålla mig längre utan var tvungen att börja så lite, hade tänkte vänta till april egentligen, men fröerna nästan hoppar ut ur min fina frölåda giggle.gif

Jag sådde några tomatfrön, praktklocka och salvia. Praktklockefröerna täckte jag med lite jord och grus, men salviafröna tryckte jag bara till lite lätt mot jorden eftersom de var ljusgroende. Men nu blir de alldeles lurviga en efter en.... crying.gif Jag har tagit bort plasten och ställt dem under lysröret på köksbänken och tagit bort de frön som möglat. Kan jag göra något mer? Hade jag vattnat för mycket? Ge mig råd inför mina kommande sådder, så jag inte slarvar bort alltihop!!! -fear-.gif

Vill ju gärna se min fantastiska nya trädgård i verkligheten i sommar... wub.gif rose.gif
kerstin z5-6
Lite mögel är ingen fara .. de gror ändå -särskilt om det bara är lite vitt ludd" tummenupp.gif
Men har du plast över -lufta ofta -vattna bara" med sprayflaska på sådda fröer inte kanna ..
Innen de grott ska sådden bara vara lite fuktig inte blöt

Håller tummen !
Christer i Falköping
Pröva med att spraya atamonlösning över, det tar bort mögel.
Christer.
ingrid fuxwall
CITAT (Christer i Falköping @ 19-03-2007, 16:23) *
Pröva med att spraya atamonlösning över, det tar bort mögel.
Christer.

Är detta en lösning man köper färdigblandad eller något man själv gör?

ingrid
Snöflinga
Undrar också ... och kan man spreja i förebyggande syfte confused.gif
Christer i Falköping
Atamon är medel mot mögel och liknande som man häller i egenjord saft eller sylt. Finns i alla mataffärer. Blanda som till saft ungefär. Men glöm inte att lufta sådderna, det är det bästa sättet att undvika mögel.
Christer.
ingrid fuxwall
CITAT (Christer i Falköping @ 20-03-2007, 10:43) *
Atamon är medel mot mögel och liknande som man häller i egenjord saft eller sylt. Finns i alla mataffärer. Blanda som till saft ungefär. Men glöm inte att lufta sådderna, det är det bästa sättet att undvika mögel.
Christer.

Tackar!
Jag läste helt fel och fick det till amoniak blush.gif

Men nu vet jag att skulle det bli mögel tar jag fram safttillsatsen och skvätter över - vad praktiskt!
Christer i Falköping
Fast nog hade ammoniak tagit död på möglet alltid laugh.gif
Christer.
Halli
Tjoho!!!! Nu ser jag att de små rackarna börjat gro!!!! bravo.gif Salviafröna har kastat ut små gröna "ankare" i jorden och tomatfröna har grott nästan allihop!! Hurra!!! Och i framtiden ska jag duschvattna och lufta, lufta, lufta.....! Hurra! yahoo.gif
kerstin z5-6
KUL! Grattis smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon