henrikj
19-03-2007, 11:53
Hej!
har odlat tomater i kruka flera år och det har alltid funkat bra men förra året byggde jag en större låda som rymmer ca 150 liter jord. Jag satte 3 plantor i lådan som visserligen växte hyfsat bra, kanske något sämre tillväxt än de som fick en egen kruka på ca 10 liter. Men den största skillnaden såg jag på hösten när jag tog upp plantorna, de som odlades i kruka hade ett enormt rotsystem som fyllde ut hela krukan medan de som odlades i lådan hade betydligt mindre rotsystem. Är det någon som har nån idé vad det kan bero på och hur man gör för att gynna tillväxten av rötterna, meningen var ju att de lådodlade tomaterna skulle få fri tillgång på utrymme, näring och inte riskera att torka ut och på så sätt få en kraftig tillväxt...
Mycket tacksam för hjälp, är på väg att bygga nya lådor nu och det är ju väldigt praktiskt utrymmesmässigt att odla på detta sätt på balkongen.
Mvh Henrik
myrtille
20-03-2007, 06:40
Jag vet inget om tomater men man brukar säga om chili att man ska plantera om dem flera gånger under säsongen, varje gång i en kruka som är fyra gånger större än den som de stod i innan. Förklaringen jag har hört är att rötterna kan ha svårt att ta till sig vatten och näring i en överdimensionerad kruka. I alla fall om det är en ung planta. Det kan vara en förklaring.
Vad använde du för jord? Samma som i krukorna? Hur mycket näring fick tomaterna i 150 l lådan? Sånt kan ha enorm betydelse!
myrtille
20-03-2007, 08:39
En annan förklaring kan vara att du inte vattnade tillräckligt i lådorna - det ska väl till rätt så mycket för så stora kärl? Om det bara är ytan som får vatten utvecklas bara ytligt liggande rötter.
henrikj
20-03-2007, 18:42
Tack för era tankar och råd!
Vad gäller omplanteringen skulle det kunna vara en förklaring, planterar bara om 2 ggr men det funkar ju bra när man planterar om direkt till stor kruka andra gången så de borde väl kunna funka när man sätter ner dem direkt i lådan också, men visst om rötterna får trängas lite längre innan de hamnar i lådan kanske de växer bättre.
Jorden kanske kan ge en förklaring, har u-jord i krukorna men bara den "näst bästa" i lådan, som jag iofs gödslade med hönsgödsel. Därefter har jag gödslat bio bact med vattningen, samma dosering både i krukor och låda, brukar gödsla med svag dosering vid varje vattning.
Vattningen var ju lite svår att hålla koll på eftersom man inte kommer åt lite längre ner i lådan, jag brukar vara en sån som gärna vattnar lite för mycket och det är kanske därför tomater funkar bra för mig i vanliga fall :) men den här gången kan det ju ha varit så att jag varit lite försiktig för att det inte ska samlas för mycket vatten i botten, men det ska man väl egentligen inte behöva oroa sig för så länge man har öppnat upp i botten?
Tycker fortfarande det är konstigt att plantorna utvecklades så bra som de gjorde trots litet rotsystem men jag tror ändå att det kan bli bra mycket bättre skörd om jag kan få fart på rötterna. Tror helt klart att vattningen kan vara en bra förklaring, näringen borde vara tillräcklig som den är men lite fler omplanteringar kan nog också hjälpa, ja nu har jag lite att exprimentera med, tack än en gång för er hjälp och om det är nån mer som har nån teori så skriv gärna!
henrikj
31-03-2008, 11:59
Tänkte bara berätta att jag tillsut lyckades mycket bättre förra året. Planterade om plantorna ytterligare någon gång och lät dem växa till sig ordentligt innan jag planterade ut dem i lådorna. Såg även till att plantera dem ganska djupt så att nya rötter kunde bildas från stammen. När jag skulle ta bort plantorna i höstas var det i stort sett bara rötter i lådorna och plantorna var enorma.
Kan verkligen rekommendera det här sättet att odla tomater för er som vill utnyttja balkongens yta mer effektivt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.