Full version: Skadedjur?
Jenny & Vilda
När jag tagit in 4 byttor av aklejorna som nu stått ute i 6 veckor så kryper det små små djur i dem. Är det något som skadar fröna? De är som pytte små gråa "krokodiler" *ja ni hör att jag inte är hemma i insektsvärlden* rolleyes.gif
Jag såg idag vid inspektion att något frö i varje bytta har precis börjat gro så det verkar inte vara helt dött iallafall. Vad kan jag behandla med om det skulle behövas?

Även i bolltisteln kryper det något liknande, men den har inte varit ute alls. Där ser några av groddarna lite "avstannade" ut om ni förstår vad jag menar och det har inte grott så bra där, men den kanske gror ojämt?
Jenny & Vilda
Ingen som har någon idé?

Funkar det med provado i vattnet jag vattnar med? Det är ju näring i det så det kanske inte är så bra...
ewa zon 3
Kanske små gråsuggor?
Bild gråsugga

/Ewa
Jenny & Vilda
CITAT (ewa zon 3 @ 20-03-2007, 21:10) *
Kanske små gråsuggor?
Bild gråsugga

/Ewa

Ja kanske, men dessa är lite smidigare, men det kanske de är när de är yngre..
Eva 33c
Silverfisk?
Jenny & Vilda
CITAT (Eva 33c @ 20-03-2007, 22:27) *

Ja, ganska lika men mina är bara 2-3 mm långa.
Eva 33c
CITAT (Jenny & Vilda @ 21-03-2007, 07:05) *
Ja, ganska lika men mina är bara 2-3 mm långa.

Kanske bäbisar? rolleyes.gif
Jag läste lite på en "insektssida" att de tydligen ser likadana ut direkt när de kläcks för att sedan bara ömsa skinn och bli större.
Jenny & Vilda
CITAT (Eva 33c @ 21-03-2007, 08:47) *
Kanske bäbisar? rolleyes.gif
Jag läste lite på en "insektssida" att de tydligen ser likadana ut direkt när de kläcks för att sedan bara ömsa skinn och bli större.

Aha.. då kanske det är sådana då. Vet du möjligtvis om de gör skada på frö/groddar också?
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstjärtar gissar jag. De trivs när man vattnar något för mycket, de lever främst av att äta förmultnande växtdelar ex. fröer som börjat ruttna av för blöt jord, men vid brist av dött material kan de även knapra lite på levande material. Jag ska försöka fotografera några i helgen jag har med flit övervattnat en växt för att kunna fota hoppstjärtar men det är nog inte lätt de är ju små och ganska snabba.
Åsa, mälardalen zon 2
Har försökt fota men det mesta blev ganska så suddigt men ett par snabba rackare lyckades jag fånga.

Jenny & Vilda
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-03-2007, 18:17) *
Har försökt fota men det mesta blev ganska så suddigt men ett par snabba rackare lyckades jag fånga.

Hej, vad snällt! Kanske nån annan kan se dem, jag har så dålig upplösning på min dator att din bild är i stort sett svart, så jag ser dem tyvärr inte. Kanske kan jag dyka på någon annans modernare dator nån dag flirting.gif Men det stämmer nog att det är hoppstjärtar iallafall med tanke på hur de beter sig, igår petade jag ihjäl några med udden på en blyertspenna och de hoppade glatt iväg...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon