Full version: Pilträd
catlady
Har köpt ett hus med stor tomt där förra ägaren planterat 10 pilträd rakt genom tomten som avgränsning till djuren. Men jag ska inte ha djur utan vill flytta några av träden för att öppna upp lite. Är det svårt att flytta pilträd, och vad jag ska tänka på?
Träden är 2 år gamla och hamlade en gång, och förre ägaren säger att det ska göras varje år nu i början. Men jag är inte säker på att jag vill ha knotiga pilträd, utan funderar på att låta dem vara som de är. Är det för sent när de redan blivit hamlade en gång? Hur stora blir de om jag inte hamlar dem?
Tack för svar!
KURT
Är de bara två år gamla så är det nog inget problem att flytta dem, pil tål också omild behandling! Förbered den nya platsen genom att gräva grop, jordförbättra och vattna ordenligt. Flytta genom att gräva upp och placera en presenning runt rotklumpen.

Du kan mycket väl sluta att hamla dem, med då kommer de att bli STORA! Och då måste de planteras längre från varandra.
catlady
Ok, tack så mycket för svar! Då vet jag vad som ska göras. Det finns väl en risk att jag måste sälja några av träden helt enkelt.
Cilla
Jag håller med förra ägaren - om man ska hamla ska det ske varje år i början. Och om det stämmer att pilarna bara är 2 år gamla så är de tunna små spret som bara toppklippts en gång, och då kan man låta dem växa vidare utan att de grenar som växer ut kommer från rötställen. Om de är 2 säsonger gamla träd är stamdiametern någonstans mellan 1-3 cm och snittet i toppen mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon