Full version: Odlingslådor
skogstroll
Hej! Jag ska snart få mitt första växthus och är eld och lågor förstås :-)
Vet någon om det finns något större än hinkar och i plast man kan odla i. Känns lite dumt att göra något i trä för det ruttnar väl ändå efter några år. Kanske något modell plastlådor och ganska djupa.

rolleyes.gif
Pjater
Vill du ha större än hinkar kan du försöka få tag i såna plast byttor man kastar sopor i och såga ner till önskad storlek wink.gif
Alba

Murarhink finns i 12 l och 20 l.
De är kraftiga och stadiga.

Tunnor stora blå finns på 250 l - de går ju kapa ner.

Jag vet ju inte hur stora du tänkt dig.
snillan
Jag har sett typ murarhinkar (står brevid murarhinkarna i affären) fast rektangulära istället, förstår du hur jag menar. ungefär som en diskbalja i plast fast större, och i svart ganska kraftig plast. Jag tror att Silvan har sådana.

Snillan
skogstroll
Tack för alla bra svar!!! Jag kan knappt vänta tills växthuset kommer... thanks.gif !
Jonas70
Var har du beställt ifrån, och vad för nå't?
skogstroll
jag har beställt ett minre växthus från Willab.
Jonas70
Jag har själv ett 10 kvm Sunseeker plus från Willab. Just nu är den stora uppgiften att lägga sten som golv i växthuset.
skogstroll
det låter mysigt med 10 kvadrat... jag skulle odla ihjäl mig så det är nog bäst att hålla sig till ett litet till en början flirting.gif
har ju en stor skogstomt oxå som jag måste göra något fint av...
Jonas70
Nu när jag börjat förodla så känns inte 10 kvm så stort wub.gif
skogstroll
Läste i nån gammal tråd att du har ett Juliana Sunseeker, det har jag beställt fast hälften så stort... blink.gif
kollba
När det gäller växthus så spelar faktiskt storleken roll...
Det är lättare att hålla jämn temp och fuktighet i ett större växthus.
Sen har jag faktiskt inte läst något inlägg här på Odla där någon beklagar sig över att ha köpt för stort växthus men flera stycken som beklagar sig över att de köpt för litet. Själv har jag köpt ett på 10 kvadrat men skulle gladeligen köpt ett större om det inte vore för friggebodsreglerna...
Du skriver att du har en stor tomt men att du är rädd för att odla ihjäl dig... Om du gillar att odla så kommer du att mycket snabbt att inse att du gjorde fel som inte valde ett större växthus.
skogstroll
jo om jag hade haft en bra plats och mer pengar så hade jag såklart köpt större!
kollba
Det finns avbetalning hos Willab angel_not.gif
skogstroll
nästa år kanske det blir ett till då tummenupp.gif
Jonas70
Ett dubbellväxthus? wink.gif
skogstroll
jaa varför inte, bygga ett större utanpå det mindre flirting.gif
Nä men annars har jag växthussjuka systrar som säkert tar över det...
Jonas70
Sälj det dyrt och tjäna en slant wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon