Full version: Hjäälp :(
surren
Hej!

I torsdags så planterade jag om dom här två och åkte iväg över helgen, idag när jag kom hem så ser dom ut så här :s

Den till vänster va lite hängig innan jag planterade om fast inte alls så mycket som nu, den varierade mellan hängig och "glad" lite från dag till dag sen 1 månad tillbaka. Och den till höger (sprättiväg?) var inte hängig alls innan omplanteringen! sad.gif

Kan dom ha fått för mkt vatten? Det är väll det jag skulle gissa på isåfall...

Vad har hänt tro? Är dom döda? Vad ska jag göra?

Mvh Robert
Sailor Pluto
Palmen är absolut inte död smile.gif . Min brukar se ut så där när jag har slarvat med vattningen. Om den också är omplanterad nyligen så kanske den inte har hunnit göra sig hemmastadd i krukan. Tror inte att du behöver vattna mer nu genast, för jorden ser ganska blöt ut på bilden. Vänta ett tag och se vad den gör tummenupp.gif .

Den andra tycker jag däremot ser lite undervattnad ut. Tittar man på bilden så ser jorden iaf torr ut på ytan.Om du petar lite i jorden så vet du säkert, och är det torrt skulle jag hälla på rejält med vatten så att den blir genomvattnad. Annars orkar den nog inte sätta fart efter omplanteringen.
surren
Hehe jo palmen är helt genomvåt i krukan, verkar inte som den har sugit åt sig nånting! biggrin.gif

Jorden hos den lilla är inte helt torr rakt igenom, men inte blöt heller, typ lite mittemellan tongue.gif Ska jag vattna den ändå tror du?

Tack för svaret!
Airamya
Inte så lätt att ge råd egentligen, men jag håller med Sailor Pluto. Dracenan kommer nog att återhämta sig, de brukar göra det. Är den sjöblöt i jorden kanske du skulle låta den torka lite, men annars bara avvakta. Den tål ju att torka helt också, så vänta med vattning på den tror jag.
Sprätt-iväg-en gissar jag dock att du behöver skvätta lite vatten på med jämna mellanrum. Det ser ut som att den fått en ny terrakottakruka (?) vilket innebär att krukan isåfall suger i sig en hel del vatten och det dröjer innan terrakottan är 'mättad'.
Men båda sorterna uppfattar jag som tåliga växter, de brukar återhämta sig. Ingen av dem är död, längt ifrån.

Alexander-VG-zon3
det är ingen palm utan en dracena
Sailor Pluto
Jag tycker definitivt att du ska vattna smile.gif ! Ställ den på ett lite större fat och fyll på med vatten på det. Låt den stå ett par tre timmar, ibland kan en halvtorr jord ha svårt att börja ta åt sig vatten. Antagligen kommer den att slurpa i sig det mesta. Om den inte gör det så är det bara att hälla bort vattnet (ganska självklart slap.gif ). Sen är det bara att vänta! Om bladen börjar bli glada så kommer din sprätt-iväg snart börja växa så det knakar...
surren
Ahaaaa va bra då ska jag ge den ett glas vatten biggrin.gif Jo den stod i en plast kruka innan så biggrin.gif

Tack så mkt för hjälpen mina vänner! Trevlig kväll
sqrulan
smiley_small_hug.gif
Den lilla är en "sprätt i väg" typ kaktus.
Dom hämtar sig nog. 000.gif
Ammoura
Vi har en sån sprätt-iväg som vi fick med huset. Vattnade den inte på flera månader eftersom ägaren sa att hon skulle hämta den så jag lät den stå. När hon efter lång tid inte hade hämtat den så planterade jag om den och började vattna. Och den överlevde utan problem. Så jag tror inte du behöver vara för rädd för att låta den torka lite. Jag tycker nästan enda sättet att få dom här tåligare växterna att må dåligt är att övervattna. Har dödat flera yucca-palmer då.
Men sen är ju såklart inte heller min växt den vackraste i sitt slag så säger det absolut inte som något skötseltips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon