Full version: Ny kompost?
SofiaS
Jag tänkte bygga en egen kompost för matrester mm. Är det stor risk att den drar till sig råttor då, är det bättre med en köpt kompost i plast. Jag vill nämligen inte ha en massa möss och råttor springande på tomten i onödan.
Felicia
Hemma har jag en varmkompost av plast som jag köpt på Grann-gården men i vår stuga i fjället så har vi gjort vår egen kompost. Även den isolerad men ingen botten och jag har inte haft problem med råttor men vi har ju i och för sig en katt så hon kanske håller undan dem biggrin.gif
Annars måste jag nästan säga att den hemgjorda fungerar bättre. Nu ska man väl ha en luftig botten egentligen men jag tycker det är behändligt att bara lyfta och flytta den när komposten är klar.
ingrid fuxwall
Hur hade du tänkt dig att bygga komposten?

ingrid
Skogstjärna
Hej!
Jag har gjort en kompost av ett tomfat i plast!
Funkar kanonbra, har inte haft några problem med råttor eller möss.
Köp eller låna boken allt om kompost, där finns mycket tips och råd om man vill bygga en egen.
Lycka till.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle prata med kommunen innan komposten byggs ska man kompostera matrester utöver vegetabilier så brukar man på de flesta håll behöva en godkänd kompost. Och man kan tjäna pengar på att ha en kompost som är godkänd ifall man har egen sophämtning, för då kan man på många håll få billigare sophämtningsavgifter. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon