Full version: snigel
yla
jag har hört talas om panterfläckiga sniglar men den här e ju både randig o fläckig vet nån va de e för en gynnare
Ella
Den ser ut som dem som jaghade där jag bodde innan och den åt inte upp speciellt mycket!

Jag har fått för mig att detär den panterfläckiga snigeln!
yla
ja fast jag kollade lite bilder o den panterfläckiga va grå o bara prickig
den här fick leva rolleyes.gif men man får en liten fundering om de e en blandning av mördar o panter wub.gif
nå den va iallafall låååååångt från min trädgård ,men jag tycker de e spännande med lite ovanliga arter så jag skulle ju vilja veta va den heter
Gossen Ruda
Det är i alla fall ingen illegal invandrad spanjor. Det finns flera olika arter som ser ut så här. Möjligen skulle Ted eller Torsten på GNM kunna bestämma den. Om du vill kan jag kontakta nån av dom nästa vecka.
ariana
Hej jag tror att detta är skogssnigeln som hör hemma här i Sverige den är inte så farlig.
Mördarsnigeln är det inte jag har jagat dem i flera år,var glad för det. ibland finns skokssnigeln här men det är aldrig många av dem. jag bor i Bohuslän. wacko.gif
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2003, 22:11)
Det är i alla fall ingen illegal invandrad spanjor. Det finns flera olika arter som ser ut så här. Möjligen skulle Ted eller Torsten på GNM kunna bestämma den. Om du vill kan jag kontakta nån av dom nästa vecka.

ja jag skulle tycka att de e kul o veta vad den heter o om den e ovanlig för de måste den nästan vara då jag inte sett den förr o me tanke på att jag är runt i skog o mark JÄMT så,,,,
men Ted o Torsten måste nöja sej med bilden för själva snigeln har ju knallat iväg nånstans smile.gif
Gossen Ruda
Varken Ted eller Torsten var på plats men Birgitta tittade på bilden och trodde att det var en Pantersnigel. Men bestämningen är svår att göra eftersom bl.a. bakkroppsspetsen inte syns. Hoppas det går bra så.

Åke
yla
ja jag får väl tåla mej med det svaret tackar tackar
en prickig o randig panter ,,kul rolleyes.gif
tack för hjälpen smile.gif
Kay
Hej, den fläckiga/randiga snigeln heter Limax Maximus (eller Pantersniel) och anses inte vara ett skadedjur. Om du inte hittar en mitt i grönsakslandet så döda den inte. Den spanska mördarsnigeln (Arion Lusitanicus) finns i olika färgnyanser, allt ifrån ljusbruna till nästan brunsvarta (det forskas på varför de uppträder i annorlunda färger här uppe i norr jämfört med nere på kontinenten). De är ungefär lika stora som den hederliga svarta skogssnigeln men uppträder oftast i större mängder än t.ex. Pantersnigeln. Deras ätbeteende är också annorlunda. De är MYCKET glupskare.
yla
nej då jag dödar sällan folk som inte gör mej nåt o den där tyckte jag va fin tongue.gif såg en till igår faktiskt o blev lite glad
hos mej finns de inga mördarsniglar ännu o de e jag glad för
skogsniglarna brukar jag bara lyfta bort om dom e på fel ställe tongue.gif
Limax Maximus är ju också ett snyggt namn rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon