malin72
ja klarar dom sig till nästa vår eller dunno.gif dom flesta fröna är ju självsparade eller så har jag ju fått från er blush.gif
eftersom att vissa grott så bra så tog jag inte allt denna gång whist.gif sä vad gör man...är det någon idé att spara dom g.gif
rosita
Jag tror nog att de klarar sig tills nästa vår! Jag har hört om frön som varit 8 - 10 år gamla, som ändå har grott fint även om grobarheten minskar. Fet kanske går åt lite fler frön än när de är nyare.
ingrid fuxwall
Frön tar ju inte så mycket plats så mitt råd är att du sparar dem. Har själv sått och fått växtlighet med flera år gamla frön - sådana som jag själv samlat.

ingrid
Agneta z5-6
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-03-2007, 09:47) *
Frön tar ju inte så mycket plats så mitt råd är att du sparar dem. Har själv sått och fått växtlighet med flera år gamla frön - sådana som jag själv samlat.

ingrid

Håller med Ingrid. samma gäller för mig /Mvh Agneta
malin72
ok thanks.gif då sparas dom tummenupp.gif
Snöflinga
Brukar lagga påsarna med överblivna frön i en glasburk med lock och förvara dem i kylen ... det har funkat bra för mig tummenupp.gif
Ramoth
CITAT (Snöflinga @ 20-03-2007, 10:20) *
Brukar lagga påsarna med överblivna frön i en glasburk med lock och förvara dem i kylen ... det har funkat bra för mig tummenupp.gif

I kylen ?
Har läst (inte testat själv alltså) att frysen skulle vara bättre och att fukt (=kylskåpet) inte alls skulle vara bra.
Dessutom i kombination med kyla låter inte som någon hitt alls.
Men å andra sidan ....
Det har ju uppenbarligen funkat fint hos dej! smile.gif
noora
Jag brukar spara eller ge bort till bättre behövande om jag vet att jag inte vill ha mer av den sorten själv. Jag har en del frö som säkert är tio år gamla som fortfarande gror.
kerstin z5-6
Jag sparar aldrig frö eftersom jag sår alla smile.gif crazy.gif men skulle jag så svalt ej kyl/frys/ torrt o mörkt
Till de som gror bättre år 2 hör penstemoner alla sorter och opuntia tex ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon