Full version: Pelargonfrön
sydlappen
Hej på er!

Jag tog lite frön från mina vildpelargoner i höstas och undrar lite om det är nåt speciellt när jag skall plantera dessa frön.

Skall jag värma dom för att snabba på tiden för dom att gro eller.......?
mvh Lappen
Christer i Falköping
Lägg dem i ett glas och häll kokande vatten över dem. Låt dem dra i vattnet i två dagar och så dem sedan. Brukar hända att de gror redan i glaset med den metoden.
Christer.
Lars-Olof Arvids
Jag brukar lägga mina vildpelargonfrön i en liten skål med varmt vatten, som får stå på ett element för att hålla sig varmt över en natt. Sedan brukar de gro snällt när jag sår dem i en kruka på fönsterbrädan, gärna med lite undervärme från elementet.

Olle
ewa zon 3
Välkommen hit! Roligt med fler som är intresserad av vildpelargoner smile.gif
Du har redan fått bra råd men jag blir väldigt nyfiken på vilka vildpelargoner du har och tänker så?
Började så en del vildar förra året och en del av dom har börjat blomma och ger frön redan nu.

/Ewa
Cathis
Var får man tag på fröer från vildpelagoner?
Jag har sått "vanliga" pelagoner och det brukar gå bra.
/Cathis
ewa zon 3
Jag har gått med i Svenska pelargonsällskapet och när man är medlem finns ett forum där det ibland finns vildpelargonfrö till salu.
Bland länkarna på fröfirmor finns bla Silverhill Seeds som jag vet säljer bla vildpelargon frö.

Har egna frö till en sort, P.elongatum, om du vill prova tummenupp.gif

/Ewa
Cathis
Jag tack, vad snällt. Det vill jag gärna smiley_small_hug.gif
/Cathis
ewa zon 3
CITAT (Cathis @ 21-03-2007, 11:03) *
Jag tack, vad snällt. Det vill jag gärna smiley_small_hug.gif
/Cathis

Skicka din adress i ett privat meddelande så kommer fröerna med posten 000.gif

/Ewa
Christer i Falköping
Wexthuset, som du kan hitta här på nätet har väl en del också. Om du kan hitta P. iocastumfröer tycker jag du skall testa dem. En söt liten pelargon som även de som ogillar pelargoner faller för.
Christer.
Cathis
Tack för tipset. Jag ska kolla där också thanks.gif
/Cathis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon