Full version: stuga
marigt
Hej,
Jag har en kolonistuga som ena väggen ger med sig. Ja, det är egentligen inte väggen utan ett dåligt igenbommat fönster som släpper, taget från huset.
Jag måste hitta på något.
Tänkte ett tag göra ny vägg samt ändra taket som idag är ett brutet tak, och göra ett helt tak.
Stugan har varit mindre och har en tillbyggd veranda, som blev inbyggd till hälften för några år sen.
Blev det knepigt?
Men om jag ska göra ett helt tak måste jag göra om båda gavlarna på stugan.
Alternativt är att riva allt och köpa en ny stuga.
Kruxet med mig är jag vill ha en kolonistuga inte en traditionell "valstuga".
Sen självklart hänger det ihop med priset. Jag är ingen miljonär.
Ni som har så mycket tips och idéer, är det nån som har nåt bra tips hur jag ska göra ?
Fågelvägen
CITAT (marigt @ 20-03-2007, 11:30) *
Kruxet med mig är jag vill ha en kolonistuga inte en traditionell "valstuga".
Sen självklart hänger det ihop med priset. Jag är ingen miljonär.

Säkert möter du hantverkare som säger "riv skiten och bygg nytt!" crazy.gif Hoppas du litar på dig själv! Det låter som om du har en kolonistuga med karaktär. Är det inte klokast att bibehålla karaktären, takets form och fönstren ("husets själ") och bara reparera det som är ruttet? Eller stötta upp vad som gett efter. I tidningen Gård & Torp finns en lång lista på hantverkare som är kunniga i byggnadsvård. Kanske någon av dem kan hjälpa dig. Det är ju inte något jätteprojekt.

En ny stuga, typ friggebod från byggvaruhuset, verkar väl helt fel i en klassisk kolonistugemiljö? Du skulle undra vart trivsamheten tog vägen.
Lycka till! från en som bott i många gamla hus
marigt
Sjävklart vill jag behålla stugan, den var en anledning till att jag valde just den lotten.
Men det är ju mer än så,
känns lite onödigt att laga en del och sen upptäcka att det medförde så mycket jobb att det enklaste hade varit att riva.'
Jag har aldrig byggt själv, men skulle ville vara delaktig i denna byggnation, tror att med rätt verktyg och tid att jag skulle vara nöjd med mig själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon