Karamell
Förra sommaren tryckte jag ner en sån där salviaplanta som jag köpt på ICA. Och se- den tog sig! Blev jättestor och fin. När jag nu tittar ut ser jag att den också klarat vintern (bor i Skåne) där ute på friland.

Ska den klippas ner eller inte? Och i såna fall när? Hur mycket?
Fenja
Jag brukar bara bort skadade delar, den fryser ner lite här i zon 4. Är din fin som den är så behöver du inte toppa!
Mvh
Fenja
noora
Jag brukar också undvika att skära bort annat än döda grenar eftersom den blommar mer om man inte klipper den smile.gif Mamma klipper ner sin gigantiska salvia lite då och då (eftersom den blir för stor för hennes lilla kryddtäppa annars), och den blommar aldrig samma år som den har blivit nedklippt sad.gif Man ger i och för sig stor skörd de åren, men jag tycker att blommorna är minst lika viktiga som skörden wub.gif

Dessutom har jag lärt mig att vänta tills årets nya skott börjar visa sig innan jag klipper döda grenar, eftersom det ibland kommer nya skott på grenar som ser döda ut.
Jonas70
Man kan göra som ma vill med Salvian. Själv brukar jag bara klippa bort det som är dött, och i stort sett kapa den längs marken när den efter ett par år börjar bli risig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon