Karamell
Det börjar rycka i odlartarmen. I år tänkte jag faktiskt köpa färdiga tomatplantor för att få lite olika sorter. De står på friland på samma plats varje år. Nu har jag läst att man ska flytta på dem och inte ha dem på samma ställe hela tiden. Men jag har inget annat lika bra ställe i hela trädgården! De står soligt och skyddat och ger rikligt med tomater. Istället tänkte jag att jag helt enkelt får gräva ner nåt i jorden så att den inte är "urlakad" Men VAD ska jag tillsätta???
KURT
Att tillföra ny näring varje år är ju inget problem. Det största problemet med att odla på samma ställe flera år är sjukdomar. När det gäller tomater brukar man ofta få problem med nematoder. För att undvika det så skulle man behöva byta jorden varje år, t ex genom att odla i nergrävda hinkar. Fungerar det bra att odla på samma ställe så har man uppenbarligen haft tur, för tomater är känsliga rackare!
Karamell
Ojdå, tänk så mycket somkan gå fel! Nej det enda jag haft problem med är pistillröta och det berodde nog på att ingen vattnade när vi åkte på semester smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Korkrotssjuka är nog den vanligaste sjukdomen i hobbyodlingar på tomat när man odlar på samma plats år efter år. Det är en svampsjukdom som finns i marken och svamparna förökar upp sig från år till år så symptomen blir mer synliga ju längre tiden går och symptomen är att växten växer sämre och ger färre frukter p.g.a att rötterna inte funkar så bra. När man gräver upp plantorna på hösten brukar man kunna se de korkaktiga rötterna.
Karamell
Åååkej, nya tankar formerar sig i mitt huvud. Om man ställer en planta i en stor kruka - hur stor behöver krukan vara då? Och så odlar jag någonting annat där längs den soliga väggen... vet inte vad, men nåt ska man väl komma på smile.gif

Gurkan
20liters murbrukshinkar är bra att odla tomater i. Gräv ner hinken en bit så slipper du se den. Glöm inte dräneringshål bara.
Susanne i Linköping
...och längs den soliga väggen odlar du rosenbönor, tromboncinosquash, solrosor, björnbär eller något annat roligt efter egen smak! smile.gif
Karamell
CITAT (Susanne i Linköping @ 20-03-2007, 13:51) *
...och längs den soliga väggen odlar du rosenbönor, tromboncinosquash, solrosor, björnbär eller något annat roligt efter egen smak! smile.gif

Oj oj oj... det lät spännande. Solrosor har jag som ogräs redan*s* Björnbär - jättegärna. Vilken sort är bra? Den där squaschen, kan den växa på friland utan stöttor och grejor? Rosenbönor - är det ätbart eller bara till lyst? Jag var faktiskt lite inne på luktärter... min nya favorit. Men ätbart är ju bättre smile.gif
Susanne i Linköping
Åh, jag spånade lite bara. Björnbär odlar jag inte själv än, men har funderat på det. Solig vägg lär vara en bra växtplats för dem.

Rosenbönor odlar jag varje år, en sort per år de senaste tre åren. Vackra blommor och baljor som är goda om man skördar dem i tid. Ju mera man skördar desto mer blommor blir det! Baljorna strimlar jag på längden eller diagonalt, kokar och har på pizza eller i grytor. I år blir det troligen Prizewinner igen, röda blommor och bra baljor. I fjol var det Sunset, vackra laxrosa blommor men kanske lite grövre baljor. I förrfjol odlade jag Painted Lady, de gav uselt med baljor (blommorna bara ramlade av) men det kan ha berott på att jag odlade dem i en jordsäck och det kanske blev lite för torrt. De ska få en chans till, antingen i år eller nästa.

Tromboncinosquash är rankande och vill gärna ha något att klättra på men det finns många andra sorter. Vanliga Gold Rush är ett måste (ger fin färg på squashkakan), buskväxande och produktiv. Två plantor räcker bra.

Solrosor nämnde jag mest för att jag skulle vilja ha, men jag glömmer jämt att så dem! Sen när de blommar hos alla andra kommer jag på att javisstja...

Solig vägg är helt enkelt en bra plats att odla det mesta!
Annie-72
Men vad jag förstod så räcker det med att vart fjärde år odla något annat än tomater på växtplatsen.. För näring och gödsel tillför man ju ändå...//Annie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon