snillan
Hej

Har ni några bra förslag på klätterstöd att bygga till klätterrosor och klematis, antingen typ ett rostorn i trä, eller klätterstöd i järn eller liknande. Helst sådana som man kan göra själv, men även tips på sidor på nätet eller bilder i fotoalbum på sorter som ni byggt eller som går att köpa färdigt.

Jag vill ha såna som är fristående i en rabatt inte mot någon vägg.

Hoppas på många förslag.... thanks.gif

Snillan
Alba
Armeringsjärn - tror det heter armeringsmatta - som man fäster i kraftiga stolpar av trä.
Jättesnyggt !
Bilden nedan har jag sparat för att göra något liknande -- tror den är från Helen i Piteå.
Alexander-VG-zon3
jag själv har huggit ner äppelträds grenar och satt i marken även tat gamla träd å grenar i skogen , jätte fint och jätte bra för klätter växter . se hittade några gamla bilder på vad jag gjort

http://outdoors.webshots.com/photo/2564011030090562052uetOAq
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052yIISCh
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052VwRNfL

har skalat av barken med kan ta ett kort nu i dag å visa bättre bild . växterna trivs jätte bra i dom och billigt å snyggt och mina står fria i rabatten . man kan gjuta dom så blåser dom inte ner . jag har grävt ner mina djupt och förankrat dom med stenar
snillan
Tack för tips, ännu fler önskas.

Flaxss, det var en kul idé med trädgrenar, det har jag faktiskt aldrig sett någonstans förr, speciellt bild 2, den avskalade kraftiga grenen gillar jag skarpt. Jag får ut och leta grenar.

Alba: Armeringsjärn gillar jag helskarpt, hittade en bild i Allers Trädgård, senaste numret på sidan 44, ett fristående klätterstöd i något rostigt järnmatrial, jag har bett min pappa som är duktig på järnarbeten att försöka fixa en sådan till mig, det ser ju lätt ut iallafall whistling.gif

Snillan
kerstin z5-6
innan rosen börjat växa ..

trä

enklast möjliga -armeringsjärn

som ovan men med växlighet

ina h
har själv använd armeringsjärn som jag har svetsat till torn, endel med vide andra utan, det fungerar suveränt, har du tex klematis håller en flätad pil kon bra, men inte till rosor, de väger för mycket.
snillan
Tack !
Underbara bilder Kerstin, du verkar bo i rena drömträdgården....., gillar de båda av järn bäst, och du skriver " enklast möjliga, armeringsjärn". Jag tycker oftast att det enklaste är det snyggaste.

Ina H , har du några bilder på dina svetsade torn, eller ser de ut ungefär som flätade pil koner ?

Flätade pilkoner har jag köpt och använder till klematis, eftersom det varit ovanligt många stormar även runt oss i mellansverige under hösten och vintern, så har jag ledsnat på att de blåser omkull hela tiden, vill därför ha något kraftigare men främst för att jag behöver stödja upp en ros jag har och rosor jag fundera på att köpa till våren.

Snillan
CGB

Här växer clematisen runt några sammanfogade tallgrenar formade till en strut.
Alba
Det är så snyggt att plocka från naturen
Ewa smålänska höglandet
Jag gillar armeringsnät

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon