Full version: Odla pepparrot?
skogstroll
Hej! Jag tycker det skulle vara kul att odla pepparrot, men har läst att den kan sprida sig rätt duktigt. Någon som vet hur man odlar den, sår man från frö eller kan man ta en rot från affären och föröka?

thanks.gif
KURT
Plantera en rotbit från affären i mycket lucker jord i maj. Efter ett tag bör man ta upp den och rensa bort alla sidoskott. Vid kommerciell odling passar man då på att "lägga" roten ner, på så sätt behöver man inte ha lika djup (annars minst 60 cm) lucker jord.
skogstroll
Tack! tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
köp rotbitar i affären och plantera i en kruka eller hink . sen göda och vattna så växer den på sig . gräv sen ner hinken i marken och låt den stå där om du vill ha den nästa år . man kan odla dom i potatistunnor så kan man ta rötterna lättare . och som du skriver den är ett ogräs som är svårt att få veck och den tål vintrarna ändå upp i norra Sverige . så behåll den i en kruka utan hål så den inte smiter . om du vill kan du plantera den direkt i marken om den får sprida sig fritt
sqrulan
whistling.gif
Jag undrar om det bara finns en sorts pepparrot?

I många år har jag haft en växt som någon sa till
mej var pepparrot.

Den har stora smala blad,får ganska fula blad tillslut
typ,maskhål.

Den verkar klara vad som helst o är väldigt härdig.

Jag har aldrig vågat smaka på den,för jag är så osäker
om det är riktig pepparrot.

Har funnits här i minst 30 år.
Vad tror ni??? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon