Full version: Kompostkvarn
annahel
Efter att jag gått lös på min nyinköpta trädgård och beskurit träd och buskar behöver jag få bort alla grenar och kvistar på ett bra sätt. Tänkte köpa mig en kompostkvarn, då det inte finns någon majbrasa i närheten g.gif . Är det någon som har något bra tips på en prisvärd kompostkvarn?

/Anna (ny här på Odla)
Agneta z5-6
Mycket bra fråga? Har också mina funderationer..........
Såg att de sålde en Blackline 2000 på ÖB, är det någon som vet?????? Bra eller Dålig?
ingrid fuxwall
Vi har vår andra kompostkvarn men ingen av dem är/var så bra att jag skulle tipsa någon annan om att köpa samma.

Den första var av ett tyskt märke, vars namn jag glömt, men det var nästan hopplöst att få tag i reservdelar och köper man ett redskap för några tusen kronor ska det vara möjligt - min åsikt.

Den vi har nu är av fabrikatet Bosch och jag reagerar mest på att den inte finfördelar materialet så som jag skulle önska, men kanske jag gör något fel? Tuggar för fort? Att kvistarna inte får torka tillräckligt länge.

ingrid
Agneta z5-6
Glömde bort att önska dig VÄLKOMMEN hit //Agneta
annahel
Tackar för välkomnadet thanks.gif

Jag köpte kompostkvarn i helgen. Det blev en bosch med valsar... och visst den finfördelar inte som jag har sett andra kvarnar finfördelar. Men de jag har sett som finfördelar bättre har haft knivar, och en tystgående är viktigare för mig. Så igår blev det lite mer vårfint i trädgården!
Eva 33c
Vad kostade din Bosch?
Jag måste nog investera i en ny kompostkvarn, min gamla al-ko är rätt hopplös. Jag har haft den länge men blir tokig på alla "stopp" när man måste öppna och rensa mm. Knivarna blir också slöa så fort så nu tänkte jag nog satsa på en med vals. Den ska man ju kunna "backa" om något fastnar, den ska vara tystare och dessutom behöver man inte slipa knivar hela tiden.
annahel
CITAT (Eva 33c @ 26-03-2007, 14:26) *
Vad kostade din Bosch?
Jag måste nog investera i en ny kompostkvarn, min gamla al-ko är rätt hopplös. Jag har haft den länge men blir tokig på alla "stopp" när man måste öppna och rensa mm. Knivarna blir också slöa så fort så nu tänkte jag nog satsa på en med vals. Den ska man ju kunna "backa" om något fastnar, den ska vara tystare och dessutom behöver man inte slipa knivar hela tiden.

Jag köpte min på K-rauta för 3800, lite dyrare än vad jag hade tänkt, men jag har hört mig f´ör lite i bekantskapskretsen och då fick denna bra betyg. Jag har nu provat den 1 dag och är nöjd hittills bravo.gif . Precis som du ville jag kunna backa, om något fastnar, den är mycket tyst, och den är ska vara rätt underhållsfri jämfört med kniv-kvarnar (slipper slipa). denna kunde ta 38 mm tjocka grenar och det räckte gott och väl för mig.

Eva 33c
Tack för svar.
Jag vet att valskvarnarna är lite dyrare än de andra men det blir nog en sån. Har också hört att Bosch fått bra betyg på sina. Ska på Trädgårdsmässan på lördag, kanske kan man titta lite på modellerna då.
Vi har ingen K-rauta i närheten utan det får väl bli Järnia i så fall.
uno
CITAT (Eva 33c @ 26-03-2007, 19:58) *
Tack för svar.
Jag vet att valskvarnarna är lite dyrare än de andra men det blir nog en sån. Har också hört att Bosch fått bra betyg på sina. Ska på Trädgårdsmässan på lördag, kanske kan man titta lite på modellerna då.
Vi har ingen K-rauta i närheten utan det får väl bli Järnia i så fall.

Viking har en valskompostkvarn. Har haft den i 5 år och kört dels i min egna trädgård men även i tre av barnens trädgårdar.
Tyst, stark och uthållig. Just nu är den inne på service för byte av förslitningsdetaljer.
En valskvarn får man ibland köra igenom två ggr, om materialet skall användas för yttäckning.
dbfreak
Jag har en "Park" valskvarn köpt på cheapy när de hade kampanj på den (1300kr) fungerar ruskigt bra och är lätt att ställa in. Körde den hårt i somras när jag klippte syrén och granhäckar. Inga problem alls och finfördelar bra
KURT
CITAT (dbfreak @ 04-02-2009, 14:17) *
Jag har en "Park" valskvarn köpt på cheapy när de hade kampanj på den (1300kr) fungerar ruskigt bra och är lätt att ställa in. Körde den hårt i somras när jag klippte syrén och granhäckar. Inga problem alls och finfördelar bra

Och dina grannar hälsar fortfarande på dig?
MariaS
CITAT (KURT @ 04-02-2009, 14:34) *
Och dina grannar hälsar fortfarande på dig?

giggle.gif Sååå illa låter den väl ändå inte giggle.gif
Peztis
Jag har en med knivar och det är ett elände för man måste slipa dem hela tiden...

Pappa hade också en med knivar men köpte sedan en ny med valsar och det tyckte han var suveränt!
Azur
Jag körde svärfars Stiga Bio-Quiet kvarn väldigt mycket förra sommaren, och var väldigt nöjd. Tyst, stark, allt som gick ner i kvarnen (upp till 45 mm) hackades utan problem. Den har valsar så man behöver inte slipa den.
Tänker nog köpa en sån nu till våren.

(Observera att Stiga Bio-Power är en helt annan kvarn med knivar. Vet inte hur den är.)
Sollan
Hejsan
Jag funderar också på en kompostkvarn men jag vill ha en som kan finfördela löv också. Vill smula ned eklöv till mina surjordsrabatter. Har inga gräsmattor och ingen gräsklippare jag kan hacka löv med.
Finns det någon kompostkvarn som tar både löv och pinnar?
Tacksam för tips.
Elanor
Löven kan du väl bara köra över med gräsklipparen?
katah
CITAT (Sollan @ 27-04-2009, 21:22) *
Har inga gräsmattor och ingen gräsklippare jag kan hacka löv med.

hon/ han har inte gräsklippare ju whistling.gif
Malin_MeL
men det är billigare att köpa en gräsklippare istället för en kompostkvarn om man bara ska smula löv.

det funkar ju tillockmed med en trimmer för 200 spänn
katah
Nu är det kanske min tur att skaffa en kompostkvarn för vi ska hugga ner 3-4 större träd i höst
och det kommer ständigt det vanliga klippet av bärbuskar, häckar mm.

Jag har läst all info här och folk verkar vara nöjda med sina Stiga Bio-Quiet .

Jag hittade en test på nätet

http://www.stihl.se/aktuell/aktionen/downl...9_2008_TEST.pdf

där resultatet var inte så lysande för just Stiga Quiet ( 1895kr), den klarade inte den lovade grovleken (35-40mm) utan fastnade redan vid 30 mm. Stämmer det med era erfarenheter ?

Där var Vikign GE 150 " bäst i test" 3690 kr och 101 dB ljudivå.
Stiga Quiet hade 87 dB .Upplever man 101 dB mycket bullrigare , eller är det acceptabelt ?

Jag hittade även följande på sidan http://www.newsdesk.se/pressroom/andreas-s...-best-of-269926

och samma test även på denna sidan :
http://www.carlsonerna.se/Carlsonernabutik...%20okt%2007.jpg

Sammanfattningen var att

"VIKING GE 35 L
Denna tystgående och effektiva valskvarn tuggar lugnt och harmoniskt i sig trädgrenar, buskar och häckar i alla dess former. Så fick den också bäst i test i DN 28/10 2007 där juryn grundade sitt val på "Kraftfull. Mal lite grovt men snabbt. Inga driftstopp. Bästa inmatningshålet i form av fyrklöver. Den sväljer både stora grenade kronor och mjukt material. Inga stockningar i utsläppstratten."

Men denna underverk kostade ca. 4600 kr sad.gif

Så nya tips och råd välkomnas !

Fågelvägen
Delar en 1 år gammal Stiga Bio-Quiet med en granne. Vi är nöjda. Den är stark och förvånansvärt tyst. Inget stopp har uppstått.
Nackdel: hallonris, tunna björkkvistar och späda grenar av bärbuskar och vildrosor hackar den inte sönder, gnagar bara lite på ena sidan eller spottar ut otuggade. Löv smular den inte heller sönder. Antagligen behöver valsen ställas in på något sätt för den sortens material. Bra att fråga om detta i affären.
skogstroll
fundera lite på vad du ska ha flisen till. ska du bara ha till komposten eller nåt som inte kräver så mycket finess så går ju vals jättebra. Tysta är de också. jag köpte en valskvarn vilket visade sig vara helt fel för mig eftersom jag ville göra lite fina gångar på tomten. Bauhaus hade blandat ihop flis-prov-burkarna så det blev helt fel angry.gif
Bengalow
Vi köpte vår på Lidl, Parkside, ca 1800 kronor om jag minns rätt, en med knivar, effekten 2500 W maler de flesta grenar upp till 40 mm. Den fungerade så fint att vi köpte en till min dotter också. Extra knivar kan man kan köpa från en återförsäljare i Finland. Dom kom "nästan gratis" på posten....Jag är mycket nöjd.
katah
CITAT (Bengalow @ 31-07-2009, 16:24) *
Vi köpte vår på Lidl, Parkside, ca 1800 kronor om jag minns rätt, en med knivar, effekten 2500 W maler de flesta grenar upp till 40 mm. Den fungerade så fint att vi köpte en till min dotter också. Extra knivar kan man kan köpa från en återförsäljare i Finland. Dom kom "nästan gratis" på posten....Jag är mycket nöjd.

Vilken desibelnivå hamnar maskinen ?

Måste man slipa knivar ofta ?

CITAT (skogstroll @ 31-07-2009, 13:40) *
fundera lite på vad du ska ha flisen till. ska du bara ha till komposten eller nåt som inte kräver så mycket finess så går ju vals jättebra. Tysta är de också. jag köpte en valskvarn vilket visade sig vara helt fel för mig eftersom jag ville göra lite fina gångar på tomten. Bauhaus hade blandat ihop flis-prov-burkarna så det blev helt fel angry.gif

jag gick väl kompostkvarntankar förra året också och läste då någon artickel och jämförelse.
Då kom jag fram till att den ultimata kvarnen existerar inte för mig, för jag fattade att den ska ha valsar för att vara tyst och jag ville få ut resultatet av knivar confused.gif

Jag har täckodling så jag kommer inte kompostera mycket av kvarnat material,även om ja har två varmkomposter ( dessa räcker för hushåll och smårens från trädgården).
Så jag skulle vilja få ut det fina med tanke på gångar i trädgårdslandet också. Funderar och funderar ...
Bengalow
Naturligtvis låter det om maskinen, när den är igång, men vilka decibeller har jag inte en aning om. Hörselskydd behövs i varje fall inte. Slipat knivar? Nä, det har jag inte gjort, och jag har ändå kört igenom två stora (4-5 m) Hagtornsträd med grenar <40 mm. Hela det avfallet lade jag som flis i häcken, ja inte min "häck", den är inte sååå stor! Men så kom "svartstararna" (koltrastarna) och sprätte ut allting på gatan, så det blev ett evigt sopande. Jäv-a koltrastar som stör mig i morgonsömnen, och sprätter iväg allt!!
Jag är mycket nöjd med redskapet.
Gudrun i Göteborg
Jag köpte en Bosch 2200 HP för drygt ett år sedan och är också väldigt nöjd. Slitstark, tålig och tyst. När jag är för övermodig och stoppar in en för tjock gren (mer än 5 cm) så stannar den och det kan vara lite pilligt att få loss den. Men det har bra gått hittills. Har malt en massa sly och unga träd.

Jag har min kvarn för att flisa med att lägga runt buskar och i komposten (som har blivit super i år). Inte att mala löv.
v97peter
Hej
Efter att ha läst testet i "Gör det själv" (artikeln du länkade till) köpte jag Viking GE 150.

Jag är mycket nöjd med köpet! biggrin.gif

Jag uppfattar ljudnivån som låg även om det stod 101 decibel. Den låter ju bara precis när man kör in grenen, i övrigt när kniven snurrar är den tyst. Den surrar bara lite. När grenen går in i masinen låter det mer. Men det beror också på vad man för in i maskinen. Gamla torra hårda grenar låter mest. Nya grenar låter nästan inte alls.

Det jag är mest nöjd med är att det inte blivit ett enda stopp i maskinen. Den har bara funkat och matat på en massa grenar och Gullris mm.

/peter
katah
Intressant att läsa om dina erfarenheter om Viking,
vi funderade just om ljudnivån, över 100dB låter ju mycket.

Vi har inte kommit till skott , än, men trädfällning närmar sig , så dax är det väl nu under hösten ändå wink.gif
Peo-Eskimo
Noterade att det sälj en valskvarn på Clasohlsson (från Cotech) för ca 1500:-

Har tittat på valskvarn tidigare, främst för anledningen med den låga ljudnivån, men även för att man slipper mata ner i den. Valsarna som jobbar sliter ner grenarna vilket underlättar arbetet.

Valskvarn Clas ohlsson
skogstroll
ja jag har nog kommit fram till att det är en knivkvarn jag ska ha, tror knappast grannarna bryr sig - alla omkring mig har sina egna små hyss giggle.gif Får sälja valskvarnen på Blocket och köpa en knivkvarn så jar får lite schysst flis
Scout
Är det någon som har ett bra tips för mig:
Jag har odlingslott, utan tillgång på el, och ogillar förbränningsmotorer (eftersom det måste vara enkelt och underhållsfritt). Så jag skulle vilja ha någon hand/fotdriven mackapär som kan tugga ner små grenar, kvistar, hallonbuskpinnar, stora löv och annat organiskt material som jag sen tänkte tillföra min jord.

Alla dessa fina och säkerligen grymt effektiva kompostkvarnar är ju motoriserade. Finns det för någon typ som drivs med manuell kraft?
MariaS
Hmmm, en gammal tramsymaskin, några valsar, ett par kugghjul... g.gif idea.gif
Ralf
CITAT (Peo-Eskimo @ 17-09-2009, 07:51) *
Noterade att det sälj en valskvarn på Clasohlsson (från Cotech) för ca 1500:-

Har tittat på valskvarn tidigare, främst för anledningen med den låga ljudnivån, men även för att man slipper mata ner i den. Valsarna som jobbar sliter ner grenarna vilket underlättar arbetet.

Valskvarn Clas ohlsson

Jag har haft den kvarnen, 1 dag, sedan återlämnades den, den är skit.
blomkronan
Har jag förstått detta rätt???

En kompostkvarn med knivar finfördelar bättre?? så om man ska mala löv och grönt/ogräs till gröngödning (inte grenar) så är knivar bäst? eller...

Den med valsar är mera för grenar då???

Den med knvivar blir väll inte bli slö så fort om man bara kör löv och grönt/ogräs.

Aqvakul
Behöver du verkligen en kompostkvarn för att finfördela grönt? Vill du göra det maskinellt så fungerar en gräsklippare minst lika bra.
Varning för kompostvarnar med blad, de låter hemskt och material (även grönt) fastnar väldigt lätt i maskinen.
blomkronan
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 09:52) *
Behöver du verkligen en kompostkvarn för att finfördela grönt? Vill du göra det maskinellt så fungerar en gräsklippare minst lika bra.
Varning för kompostvarnar med blad, de låter hemskt och material (även grönt) fastnar väldigt lätt i maskinen.

Jag har gjort mig av med gräsklipparen blush.gif jag har sååå lite gräs kvar på min radhustomt, jag kör med grästrimmern över hela...

Min gamla gräsklippare hade inte uppsamlare, ett alternativ skulle ju vara att köpa en med uppsamlare då...

g.gif Det var ju faktiskt en bra ide... då slipper jag krafsa upp löven först och sen mala...
tummenupp.gif Tack Aqvakul för idén biggrin.gif
Mseli
Jag har en Viking GE150 och är supernöjd med den, jag har medveten valt en kniv-kvarn för att få bra flis till rabatterna, när det gäller ljudnivån är det så att jag helst använder hörselskydd och jag kör den inte kl 0700 på en Söndag precis även om det är en bit till närmaste granne, den låter i stil med en motorgräsklippare.

Man lär sig rätt snabbt hur snabbt man kan mata in grenarna utan att den hugger fast, den har hittills hållit vad den lovar när det gäller kvistgrovlek (om man inte torkar dom över vintern...) och ännu efter 2 säsonger är knivarna skapliga även om jag nog kommer att slipa på dom innan nästa körning. Vi hade en valskvarn på prov (Bosch) med den gav inte alls den typ av flis jag vill ha, däremot var ljudnivån och det faktum att den matade ner materialet själv stora fördelar.

MVH
Malin
Aqualize
Ja ingen är bättre än den andra utan de passar bättre för olika uppgifter.
Vi köpte en Stiga Bio Quiet (valskvarn) och jag är nöjd med den. Det är aldrig kompostmaterial i den (det har vi varmkompost för) utan helt enkelt för att mala ner grenar från sly så de tar mindre plats. Har man stor tomt så ser det ju jäkligt ut när det ligger riktigt mycket ris samlat på ett ställe. Jag har malt mest gamla grenar (flera år) som är hårda. Det jag tänkt använda det till att utfyllnadsmaterial (har tänkt ta spika ihop saker liknande pallkragar och skulle vilja fylla ut något i botten, inte som näring utan bara för att fylla ut). Sen när det gamla skräpet är borta så har jag tänkt mala färska grenar och bara slänga på kallkomposten. Det bryts ju ner snabbare när det ligger i små bitar under jord tillsammans med löv och annat än när det ligger i en hög ovan jord...

Jag är väl inte allt för imponerad av hur tjocka grenar man kan ta. Man måste tänka på att det är tjockaste punkten som spelar roll så är det en kvist någonstans mitt på som är för tjock så går det ju inte igenom. Jag kör fast den titt som tätt (jag tar för tjocka saker fast jag hoppas det ska gå) och får använda insexnyckeln för att lossa så valsen glappar så jag får lös grenen. För nog kan sakerna sätta sig allt så man inte orkar dra upp det med båda händerna när en annan person håller ner kvarnen.

Den är så tyst så jag använder inte hörselskydd. Ska man stå med huvudet nära länge kanske man vill ha öronproppar men något mer behövs inte (själv får man ju gå iväg några meter och hämta fler grenar så man "kommer bort" från maskinen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon