akan
Hej,

Jag har nyligen köpt en monstera och en neongrön gullranka till mitt fönster och behöver nu lite hjälp smile.gif.

Först undrar jag hur jag ska sköta dem. Finns det någon sida med skötselråd till båda dem?

Sedan så har jag sett att båda växterna nästan alltid brukar ha en tjock pinne i mitten på bilder och undrar vad det är? Vad händer om man inte har det och hur använder man den? Bara stoppa ner i jorden, eller ska man binda upp dem också och isåfall, hur gör man det?

Tacksam för svar

Mvh
akan
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att du menar en sån där tjock pinne man brukar kalla mosspinne och nej du behöver inte den till gullranka den växten behöver inga pinnar alls, den kan hänga, den kan användas som krypande marktäckare i stora växthusplanteringar, den kan lindas upp på någon hemgjord ställning, den kan lindas runt fönster och fästas med såna dära gröna stift man hittar i blomsteraffären (men jag rekommenderar det ej sugrötterna brukar borra sig in i tapeten och kan sedan inte tas bort utan skador på tapeten).

Monstera brukar inte heller behöva något stöd men ibland blir det mer estetiskt fint och växten står stadigare ifall man får mer symmetri.

Båda växterna brukar vara lättodlade bara de får ljus och får torka upp mellan vattningarna samt kanske planteras om någon gång per år i en större kruka allteftersom de växer.
akan
okej smile.gif Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon