Hej!
Jag gjorde nyligen en labb om under vilket ljus basilika trivs bäst. Jag använde mig av kallvita lysrör och grön-gult, rött och blått färgfilter (OH-papper i olika färger). Resultatet blev att den gul-gröna växte bäst villket verkar konstigt eftersom växter i allmänhet reflekterar grönt ljus. När jag utförde samma försök med mungbönor växte dock de blåa bäst, villket stämmer bättre överrens med vad jag haft för mig. Vad tror ni, kan de gula filtret kanske släppt igenom större ljusmäng? Kan det vara så att basilikan i det gula utrymet tvingades ha större bladmängd för att överleva eftersom det var för dåligt med "nyttigt" ljus i det gula utrymmet? Eller gillar basilika helt enkelt gult ljus? Finns det någon expert imon området skulle jag jättegärna vilja ha kontakt med dig, eftersom jag håller på att skriva ett projektarbete om hur man konstruerar en ultimat odlingsmiljö.
Lite snabba efterforskningar i google ger vid handen att växter som sätter blom föredrar rött ljus, medan blått ljus är bäst för vegetativ tillväxt. Detta stämmer ju dock illa med ditt experiment, eftersom basilikan då borde gillat det blåa ljuset bättre.
Min gissning är att ditt kallvita ljusrör ändå inte har så stor andel av blåa våglängder, vilket borde ge effekten att det blåa filtret helt enkelt ger lågt ljusflöde, och energin räcker inte till för basilikan, som ju är en växt från soliga trakter. En annan möjlighet här är att filtren har olika hög opacitet, dvs även om spektralfördelningen i ljuset är jämn så kan filtren blockera olika andelar av det ljus de ska släppa igenom.
Jag håller med om resonemanget att mycket av det gul-gröna ljuset borde gå förlorat eftersom växter bevisligen inte tar upp grönt ljus, men gul-grönt borde ändå innehålla en god dos av röda våglängder.
Det vore intressant om du kunde få tag på något instrument med vars hjälp du kan göra en mätning av ljusintensiteten vid olika våglängder, och på det viset utreda om det är intensiteten eller våglängden som spelat in här.
Jag är ingen expert på området växtbelysning, men jag försöker att sätta mig in i det. Det jag däremot har är utbildning i fysik, så undersökningar om vilka våglängder som är lämpliga, samt vilka intensiteter som krävs, är av stort intresse för mig.