Killensomvillhagrönafingrar
20-03-2007, 15:14
Trodde inte det var möjligt men fel hade jag
Är detta vanligt eller är det helt enkelt så att jag måste byta nick snart?
Mvh
Marcus
PS lägger in bild imorgon om någon vill se.
Vill gärna se en bild.
Jag har aldrig sett en garderobsblomma med blommor.
titti49zon6
20-03-2007, 15:32
Jag har heller aldrig sett den blomma, har tre stycken
Lägg in en bild, så nyfiken. Har ett stort ex som jag hoppas ska blomma någon ggn. Vad har du den i för väderstreck, är den gammal ?
Ophelia
20-03-2007, 20:21
Jösses....ja jag har aldrig sett en sådan blomma
e_sedell
20-03-2007, 20:44
De har aldrig jag heller sätt. Så kasta upp den bild!
AndreasBlomquist
21-03-2007, 06:23
Nej, inte visste jag att de blommade men sökte lite på Google och hittade ett par bilder i väntan på att Marcus kastar upp sina bilder.

Hittade också denna
informativa sida om garderodsblommor:
Killensomvillhagrönafingrar
21-03-2007, 09:28
Precis så ser de ut, dock har bladen runt om inte vikt ner sig så där snyggt ännu
Skulle just lägga ut bilderna men kamerabatteriet är slut. typiskt får bli ikväll istället
Skall förresten passa på att svara på frågorna:
Den står i söderläge, men under fönstret så den får inte så mycket direkt sol.
Har haft den i 4 år och planterat om den två ggr pga att den växer mycket.
Storlekmässigt, hmm ungefär 1 meter ganska stor runt om.
Växer i en kruka som är lika stor som en hink ungefär och jag ger den näring ungefär lika ofta som alla mina andra växter.
På sommaren var 10 dag på vintern var 16 på ett ungefär.
Det var kul att se blomman, som en Kalla. Den står ljust, ja det är nog nödvändigt om den ska blomma. Min står också i en storlek typ spann och är 1.5 m står på golvet vid fönstret, jag hoppas få blommor vid tillfälle, mycket härlig växt, blank och inget krångel.
Läste att namnet kommer från arabiska ordet Kulkas, som betyder ätlig rot, undrar just om roten äts i hemlandet Tanzania ?
Jag har också fått en blomma på en av mina garderobsblommor för något år sedan. Fast jag upptäckte det inte förrän den redan hade vissnat och torkat ihop. Den krukan står i ett norrfönster och vattnas alltför sällan... Det var väl därför jag inte hann se blomman i liv...
Däremot brukar min bajonettlilja / svärmorstunga blomma lite då och då, med små vita blommor på en lång stängel. De droppar nektar och kladdar ner och luktar fruktansvärt illa. Jag läste i en krukväxtbok att de skulle dofta gott... Men den som skrev det måste varit förkyld eller nåt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.