Karamell
Förra hösten planterade jag två små nya rosor som ska klänga sig uppåt längs en södervägg. Den ena rosen ska bli ca 2m hög. Den andra runt 5 m. Nu funderar jag på ett smart sätt att skapa klättermöjligheter längs väggen så att vi nästa sommar enkelt kan plocka ner både ros och klätterställning för att måla om huset.

Jag har fått tipset att hänga armeringsjärn på långa krokar, men maken fick visst rysningar. Han tycker inte om armeringsjärn. Annars tyckte jag det var en smart lösning.

Men ni här har kanske andra lika smarta lösningar?

Tacksam för alla tips
ina h
jag har själv flera blomstöd av armeringsjärn och de fungerar jätte bra,om det ät utseendet som srämmer så kan man alltid fläta in pil eller andra kvistar i armeringen. ett annt helt snyggt sätt är att använda gamla kvistar och bygga "stägar" av två till ben och en som ligger ovanpå, sidorna stöds sen så konstruktionen hålls uppe.lycka till
uno
Förr i tiden hade de träspaljeer som nertill var fastsatta med gångjärn, just för att kunna fälla vid fasadmålning.
Karamell
Inflätade pilkvistar eller gångjärn. Mmm, där fick jag lite att tänka på. Tack snälla!
Säfstaholm
Du borde studera det som kallas dansk spaljé.

Två horisontella ribbor, t ex 1 meter långa var och en. Kan behövas tre horisontella ribbor, beror på mått och hur kraftigt det behöver vara
Fungerar som som fäste för t ex 5 vertikala ribbor, t ex 2,5 meter långa. Låt 2,5-metersribborna "sticka ut" säg 2 dm.
Sätt ihop på marken, inte på väggen. Obs.

Hela klabbet fästs sedan på väggen med förslagsvis 2 distanser, ev 3, + gångjärn vid undre tvärribban, dito 2 distanser (3) + krokar på övre. Växterna behöver 1-2 dm mellan sig och väggen för att få luft och må bra, distanser är alltså ett krav.

En klassisk konstruktion, kan varieras i storlek hur mycket som helst, enkel, proper, lätt att göra och lätt att "fälla ut" när väggen ska åtgärdas, utan att man behöver riva ner hela växtligheten.

Ett tips till är att sätta en liten kedja eller snöre överkanten, 1-2 meter långt eller så, när du ska "fälla ut" så slipper du paniken när du öppnar krokarna och spaljen vill öppna sig väldigt snabbt i överkant.

Lycka till!

Karamell
Tack Säftstaholm, det där lät intressant! Får googla lite och kolla om någon vänlig själ lagt ut en ritning också, för jag fattar inte exakt hur jag ska göra. Men maken och jag får slå våra kloka huvuden ihop kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon