Karamell
Förra sommaren köpte jag fem små lavendelplantor. Hittills har allt i lavendelväg tvärdött, men de här tog sig! Vet att det var en ny sort, men vet inte vad de heter. Nu skulle jag vilja fördubbla längden med plantor - har dem längs kanten av rabatten. Hur gör jag bäst? Delar plantorna? Tar sticklingar? (Hur gör jag i såna fall?)
Jonas70
Dela dem går nog inte, för de har ju bara en stam. Däremot ska det gå bra att ta sticklingar. Gör på samma sätt som med alla andra sticklingar.
ingrid fuxwall
CITAT (Jonas70 @ 21-03-2007, 11:46) *
Dela dem går nog inte, för de har ju bara en stam. Däremot ska det gå bra att ta sticklingar. Gör på samma sätt som med alla andra sticklingar.

Tycker Jonas svar var lite svävande och själv har jag inget bra tips på hur man gör men nog måste det fungera att lägga ner en gren och hoppas att den rotar sig.

ingrid
Alexander-VG-zon3
beror på hur man har planterat i inköps plantan en del har ju fler små plantor i samma kruka . då kan man dela annars så är ju lavendel buskar. om jag inte har helt fel för mig ??
Jonas70
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-03-2007, 21:45) *
Tycker Jonas svar var lite svävande och själv har jag inget bra tips på hur man gör men nog måste det fungera att lägga ner en gren och hoppas att den rotar sig.

ingrid

Jo, avläggare (tror jag det heter) skulle säkert oxå fungera bra.
Karamell
Hm, ta sticklingar. Okej... confused.gif

Pelargoner klarar jag av att föröka i massor (klipper o trycker ner i kruka och det blir bra). Men Lavendel? Den ska väl klippas ner nu i vår? Det jag klipper bort... kan jag stickla vidare med det då?

Ursäkta dumma frågor, men jag är inte så himla haj på det här.
frugb
Hej!
Om du har möjlighet att ta 10 cm långa bitar när du klippt dina plantor så är det bra. Ta bort blad och allt ca 6 cm från nedersta biten. Sätt dem längs kanten på en kruka med såjord - eller sandblandad jord. En kruka med 10 cm i diameter kanske kan få plats med 6-8 sticklingar längs kanten. Av någon orsak rotar sig de bättre längs kanten av krukan. Vattna och låt stå ute i skuggan. Se till att det inte torkar under sommaren. När det börjar växa kan du titta försiktigt om det kommit rötter och plantera om en och en, men lavendel vill ha sandjord för att trivas.

Alternativ: Låt en av plantorna (det är olika på olika plantor hur de trivs, så ta vara på dem du fått att trivas och föröka dem!) bli din förökningsplanta - fyll upp runt plantan med jord (sandjord/såjord) så att bara topparna sticker upp. Vattna och låt det vara så hela sommaren (inte så snyggt kanske). I höst eller nästa vår har grenarna slagit rot och du kan skära loss dem från plantan. Ska fungera jättebra enligt en trädgårdsmästare jag känner.

Eller gör som jag - stick ner sticklingarna i jorden (jag har sandjord), vattna och låt de vara. De rotar sig nog bra så också, fungerar klockrent med buxbom för mig.

Alternativt så i februari - ställ ut sådden i skuggan, täck över med tyg/fiberduk, låt den frysa/tina som den vill. När det blir varmt (först då måste man se till att sådden inte torkar) så gror det. Fick 100 plantor förra året på detta sätt. Och alla har överlevt vintern trots allt regn.

Det finns säkert andra med bra tips också!

Lycka till,
frugb
Eva St
Din alternativa ide med att fylla upp med jord runt plantan verkar ju spännande att testa
Själv har jag utan problem tagit sticklingar stoppat ner i krukor med sandblandad jord och haft dem så under sommaren men varit noga med att de inte torkar ut. När hösten närmar sig har jag grävt ner hela krukan i rabatt och låtit den stå så till nästa sommar då de varit färdiga att planteras ut har någon tjurat har den fått stå kvar till året efter och då kommit igång
Karamell
Tack alla snälla!

Igår klippte jag lavendeln och tog kvistar till sticklingar. Jag håller tummarna att de tar sig!

Det där med att skapa en förökningsplanta ska jag lägga på minnet. Det tipset har jag aldrig hört förut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon