Klaus Schoenhoff
  1. Jag undrar om det finns någon som kan tala om för mig vad jag ska göra med min gräsmatta nu undervåren. Det gäller både gödning och när man skall räffsa den. I vilka steg olika stag skall man göda gräsmattan? Vore tacksam om någon hörde av sig.
  2. MVH
  3. Klaus Schoenhoff
Merlin
Hej Klaus och välkommen på odla rose.gif
Jag brukar räfsa gräsmattan så fort jorden har torkat upp en aning. Jag bor i zon 3/4 och det brukar oftast vara nån gång i april där jag bor. Eftersom jag har haft en del mossa i gräsmattan kör jag vertikalklippning vartannat år för att lufta gräsmattan och ge gräset en chans att hävda sig gentemot mossan. Jag gödsla inte (erkänner jag blush.gif ) utan krattar ner lite sand efter räfsningen för jag har en tung lerjord som dessutom är fuktig på sina ställen. Jag brukar blanda lite gräsfrö i sanden på dom ställen där gräsmattan har blivit en aning gles. Det finns säkert riktiga gräsmatte proffs här på odla som kan ståta med en golf-green yes.gif som du kan få goda råd utav!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon