Full version: Melon
Elin80
Satte melonfrön förra tisdagen och plantorna är nu 12 cm långa och börjar se ganska rangliga ut. Funderar på om jag kanske borde plantera om dem i varsin stor kruka. Ska de planteras djupt, som tomater, eller ska de stå på samma djup som de gör nu? Känns som att de skulle kunna gå av när som helst...

/Elin

Jonas70
Du har nog sått lite väl i tidigaste laget. Var står de nu? Under extrabelysning?
Ska du ha dem i växthus sedan, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Så nytt längre fram, melon blir inte bra vid såhär tidig sådd och melon hör till de växter du inte kan plantera djupare de får lätt röta på stammen.
ninabond
Hjälp, jag har också redan sått melon! Jag köpte "sockermelon" från Impecta och i odlingsanvisningarna stod det "sås inomhus eller i växthus under februari-mars". Så det gjorde jag... Var det fel??

//Nina
Åsa, mälardalen zon 2
Så tidigt kan man nog bara börja om man bor i England (kanske någon har översatt en brittisk odlingsbeskrivning??) eller har ett uppvärmt växthus ca 4-5veckor innan utplantering är mer lagom att så.
Jonas70
CITAT (ninabond @ 21-03-2007, 17:57) *
Hjälp, jag har också redan sått melon! Jag köpte "sockermelon" från Impecta och i odlingsanvisningarna stod det "sås inomhus eller i växthus under februari-mars". Så det gjorde jag... Var det fel??

//Nina

Jag gjorde samma misstag med mina gurkfrön från Impecta. Det stod att de skulle sås i feb-mars, men det hade nog varit mer riktigt om det stått i slutet av april. Nu har jag jättestora gurkplantor som jag inte riktigt vet hur jag ska ta hand om innan det kan bli dags att sätt ut dem i mitt kallväxthus.
Elin80
Jaså minsann, där ser man. Då sätter jag nya frön lite längre fram då...Tack för svaren!

/Elin
myy
Jag sådde också mina gurkplantor för flera veckor sedan, men de är bara ett par cm höga...
Samma med tomaterna bara 5-10 cm höga, beroende på sort.
Första gången jag sådde tomater blev plantorna runt en meter och blommade innan de kom ut, men oj så många tomater jag fick på dessa långa, rangliga plantor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon