Full version: Katt som inte äter
Kathy
edit
karjo
Oj, jag förstår att du är orolig. Men vad sade veterinären? Ni kanske inte har hunnit dit än? Annars kanske ett besök till vore idé?

trostar.gif kompiskram.gif
Whiskuchi
Veterinärbesök så fort som möjligt, och be att de kollar njurfunktionen (vid njursvikt tappar de ofta aptiten pga illamående). Och kastrera honom, ibland hinner de inte äta när de går fertila - så mycket att hålla koll på gällande revir, tjejer osv. wink.gif
Merlin

Boka tid hos veterinär omedelbart. Jag måste tyvärr säga att det var samma sak med min förra katt. Vi försökte först lirka med honom och köpte hans favoritmat bytte foder osv. Sen tyckte vi att han blev lite hängig efter några veckor och röntgen hos veterinären gav beskedet att han hade en svår förstoppning. Han las in ett par dagar på djursjukhuset och fick dropp och lavemang. Sen fick han komma hem igen som synes botad. Men han blev snart dåligt igen och slutligen upptäcktes det efter många undersökningar att han hade ändtarmscancer som tyvärr redan hade spridit sig. Han gick inte att bota på något sätt så vi fick avliva honom. Han blev bara sex år gammal. crying.gif
Det behöver inte alls vara något sånt med din kisse men jag berättar det här så att ingen annan katt ska komma under behandling för sent. Ring till vet direkt snälla du!!!
yenny
Det kan ju vara så att han har förstoppning... (har du koll om han varit på toa?)
Eller problem med hårbollar. Pappas katt hade problem med njurarna kom jag på nu... då åt han dåligt och behövde få pencilin för att må bra igen. Bra att du beställt tid, skulle han bli sämmre snabbt så tycker jag att du ringer och ber att få komma snabbare. (för visst var det på måndag du har tid?)
Ammoura
Som någon skrivit tidigare så kan det ju vara så enkelt att det handlar om att han är okastrerad. Mycket hormoner nu på våren. Mina två honor kommer knappt in och äter, så spännande ute. Kastrering brukar få dom flesta katter att lägga på sig.
Men sen är det såklart bäst att vara på den säkra sidan och åka till veterinären.
Kanske även testa med lite kokt mosad torsk eller något annat gott och se om det får igång aptiten. Om han nu tål att äta annat än kattmat. Sen ska man inte fjäska för mkt, jag gjorde ett tag mina katter så bortskämda att dom matvägrade torrfodret och skrek efter mat (korv m.m) så fort jag närmade mig köket.
Kathy
edit
Merlin

Hoppas det ordnar sig för den lilla katten, berätta framöver hur det går!
Kathy
CITAT (Merlin @ 20-03-2007, 22:40) *
Hoppas det ordnar sig för den lilla katten.

Tack. rose.gif
Ramoth
Bra att ni åker till veterinären. En katt som inte äter bör alltid kollas.

Han kan ha ont i munnen. Mumhåleinflammation, bekymmer med tand/tänder osv. Detta oavsett ålder.

Tyvär kan även njurar krångla på unga katter om de har medfödda bekymmer, så att han är ung är ingen garanti. (Men nu hoppas vi så klart att det är något enkelt fel !)

Å du, en fertil hankatt måste inte visa ett kraftigt hankattsbeteende för att påverkas av hormoner.
Har själv exempel "under nosen" här hemma.

Håller tummarna!!!!
pejori
tippar också på att hormonerna spökar nu på våren tummenupp.gif
men kolla munnen och svaljet, om det sitter nått där som stör.
håller tummarna och är övertygad om att det inte "är nått farligt" med honom kompiskram.gif trostar.gif
Kathy
edit
kristerh
min äter dåligt i samband med att hon har hårbollar, det är inte så att ni gett honom någon smaskig mat som ni sedan slutat med?
om min fått tex fisk eller rått kött någon dag brukar hon matstrejka när hon får vanlig mat wink.gif
hur som helst hoppas jag att det inte är något allvarligt.
Sailor Pluto
Hoppas att allt går bra med sötnosen smiley_small_hug.gif tummenupp.gif !
yenny
Hur mår Missen Kathy?
Kathy
edit
Simplicity
Hjälp!

Jag har en åttaårig birma som slutat äta!

Var till veterinären i förrgår efter att hon intä ätit sen förra torsdan. Dock satt hon vid vattenkranen och ville slicka i sig hela tiden, men slutade med det oxå då hon nog blev för svag.

Hon låg inne på dropp hela dagen hos veterinären för att vätskas upp. Hon fick paraffinolja för att smörja upp tarmen eftersom hon hade förstoppning. Jag gav henne microlax (laxering) hemma när paraffinoljan hunnit igenom hela systemet. Då bajsade hon ut en hård korv, så en del av problemet låg nog där...

Nu gäller det bara att få igång ätandet igen. Hon varken äter eller dricker frivilligt. Jag har testat köttfärs, tonfisk i burk, kokt torsk å inget passar damen. Jag ger henne buljong av den uppräknade maten för att hon inte ska torka ut igen. Ger det via en spruta i munnen. Hon kämpar emot och vill verkligen inte ha.

Mina två andra katter verkar inte heller intresserade av de delikatesser jag serverat henne. Jag är alldeles konfunderad. De brukar ju alltid försöka knycka mat annars...

Har ni några tips eller råd för att få missen att vilja börja äta igen?

skogstroll
Min kisse är jäkligt kinkig. Det beror på om hon tuggat i sig en råtta eller vad det nu kan vara eller humör. Just nu äter hon i alla fall. Kan bero på en reklam-kattmat jag fick i brevlådan. Hon blev heltossig i den så kräsen hon är! Sen åt hon det vanliga "äckliga" i bara farten!
Peztis
Sa inte veterinären något vettigt?

Annars brukar det ju vara så att får man igång drickandet så kommer det andra sedan för är man uttorkad mår man illa och då vill man inte äta.

Veterinären pratade inget om vätskeersättning?

Nu rasar det päls på mina katter (fast det är många minus ute) så hon kan ju ha fått i sig en hel del hår som sätter stopp.
Katter brukar ju vilja äta gräs men det är i o f s för att de ska kräkas upp håret och har hon inget ätit så är det kanske inte så bra... g.gif

Hur mår de andra katterna då? Äter de normalt?

Har du provat kokt kyckling?
Simplicity
CITAT (Peztis @ 19-02-2010, 16:02) *
Sa inte veterinären något vettigt?

Annars brukar det ju vara så att får man igång drickandet så kommer det andra sedan för är man uttorkad mår man illa och då vill man inte äta.

Veterinären pratade inget om vätskeersättning?

Nu rasar det päls på mina katter (fast det är många minus ute) så hon kan ju ha fått i sig en hel del hår som sätter stopp.
Katter brukar ju vilja äta gräs men det är i o f s för att de ska kräkas upp håret och har hon inget ätit så är det kanske inte så bra... g.gif

Hur mår de andra katterna då? Äter de normalt?

Har du provat kokt kyckling?

Veterinären sa att det förmodligen var förstoppningen som orsakat det hela. Vi fokuserar i alla fall på det så här långt. Det kan ju vara en miljon saker annars, men förstoppning var tydligen jättevanligt. Hon sa att jag skulle försöka få i katten vätska, och att det är jättefarligt om katten inte äter, eftersom de kan få fettlever, vad det nu innebär... Näe.. veterinären sa inget om vätskeersättning.

Jag sprutar nu i missen buljong, risvälling, rått ägg ungefär en gång i timmen så hon inte tappar vätska igen. Men aptiten verkar vara bortblåst...

De andra katterna är runda som bollar och brukar äta allt de kommer över, inkl hundfoder... Men den här lilla damens specialmat ratade t o m dom. Kan dom känna att hon är sjuk tro?

Ska ta och testa kyckling oxå!

Tack!

Lokan
unsure.gif Men... det står i två av mina kattböcker (och såg det på nån kattsajt på nätet också) att man aldrig ska ge katter rått ägg?? sad.gif
Motti
En katt som inte äter är en sjuk katt !då är det veterinärbesök som gäller !inget annat.
Simplicity
Missen åkte in akut till djursjukhuset idag. Jag tyckte att hon var stel i rörelserna å såg ingen förbättring.

Det kosntaterades njursvikt. Ingen återvändo.

Jag hoppas nu att hon fångar möss i en solig skogsbacke som hon gjorde förr...

Myosotis
trostar.gif smiley_small_hug.gif
zissi
trostar.gif
Peztis
Men vad tråkigt, nu fick jag ju tårar i ögonen.

trostar.gif
Simplicity
Tack snälla ni för omtanken... det är en tråkig och jobbig dag med mycket tårar...

Tack och lov var det ett snabbt förlopp och inget beslut som gick att tveka om

Vi kommer säkert att se svansen på henne smita runt hörnen här i huset i många månader framöver... så som det brukar vara när någon man är van att leva med försvinner...

.
Peztis
Jag ser fortfarande skymten av min katt hos mina föräldrar, hon somnade in av ålderdom för säkert 15 år sedan nu.
Har de en gång funnits där i våra hem och hjärtan så försvinner de inte. crying.gif
Solstorm
CITAT (Lokan @ 19-02-2010, 18:45) *
unsure.gif Men... det står i två av mina kattböcker (och såg det på nån kattsajt på nätet också) att man aldrig ska ge katter rått ägg?? sad.gif

Rå äggula är mycket bra mat för katter, däremot ska man inte ge dem rå äggvita.
Simplicity
CITAT (Solstorm @ 22-02-2010, 12:50) *
Rå äggula är mycket bra mat för katter, däremot ska man inte ge dem rå äggvita.

Hur som helst så åt min lilla misse aldrig av varken äggulan eller äggvitan...

Var länge sen jag grät så här mycket... Tycker att det är väldigt sorgligt...
I morse ritade dottern av den stackars lilla missen och gav mig teckningen...
Vi tog fram foton på katten då både hon och barnen var små...

Vissa skulle säkert tycka att vi är urfåniga och att det bara var en katt, men det var en av våra bästa vänner...
Myosotis
Nej vadå bara en katt, det är väl klart att det är en familjemedlem som man sörjer. smiley_small_hug.gif
zissi
Visst är man otröstbar när ens husdjur inte finns kvar längre...gråta klart man måste få göra
smiley_small_hug.gif trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon