Anki V
Jag behöver fylla på ca 15 cm jord i mina rabatter! Rabatten är inne på sitt tredje år så det är inte riktigt dax att dela växterna.

Det är väl inte så bra att lägga all jord över perennerna på en gång men kan jag börja med att lägga på 5-7 cm när jag vårstädar och sedan lägga på ytterligare 5-6cm när tillväxten kommit igång? confused.gif

Jag tänkte ”lyfta upp” det som är någorlunda hanterligt som t.ex primulor.

Är det ide´ att gräva upp dagliljorna som inte vill blomma och ”lyfta upp dom”? Hur klarar lavendeln att få 10-15 cm jord till över rötterna…….. och stockrosorna?

Rosorna gissar jag klarar det galant.

/Anki

kerstin z5-6
Alla. tål det .. ge lavendeln minst . Rabatten har ju sjunkit 15 cm eller hur ?
Jag fyller nog på det nästan varje år -den underliggande lerjorden "äter trädgårdsjord "

Jag sätter en liten hink över växterna -och flyttar hinkar allt eftersom jag skopar jord ...

Tar man upp dagliljor tar det ju upp till 3 år innan de blommar om .. ja hos mej blommar de ju öht inte , men hos andra :)En 3-4 år gammal perennrabatt är ju i sitt bästa flor i år ,dessutom -fyll på du !

De enda som är kinkiga är pioner -de vill ha näring i utkanten , men inte i skallen .. stor hink till ev sådana tummenupp.gif
ingrid fuxwall
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2007, 19:12) *
Jag sätter en liten hink över växterna -och flyttar hinkar allt eftersom jag skopar jord ...

Så smart !

ingrid
Anki V
Tack så mycket thanks.gif

Precis så är det....jorden har sjunkit undan. I fjol var jag för feg att fylla på det som egentligen behövdes därför måste det bli det lite extra i år.

Egentligen så det enda jag oroar mig riktigt för är väl lavendeln, ska jag kanske i stället fylla upp med gruss om jag blandar i lite kogödsel i jord just där buskarna står?

Dagliljorna får väl stå kvar och gå som det går med ....... Dom vill ju ändå inte blomma! g.gif
/Anki

kerstin z5-6
Grus med lite blåkorn ? så de får vårfart .. lavendel är ju Fransmännens ljung .. jag tror de vill ha det rätt magert ..

Dagliljorna står kvar -men jag tror alla har en växt -ofta en vanlig enkel växt -som inte trivs!

Hos mej är det daglilja ... en annan kan inte ha stockros , en tredje får löss på alla stormhattar osv ..
Eftersom den äldsta alien.gif inte blommat på sju år -får den vara en bladruska bäst den vill numer
Anki V
Då får det bli grus och blåkorn. smile.gif

Lavendeln är jag riktigt rädd om.

Den verkar vara superhärdig eller då har den helt enkelt hamnat på rätt plats. laugh.gif Jag vet inte hur vanligt det är att de självsår sig på mina breddgrader...... men de här gör det i alla fall medan mina grannar inte ens får den att överleva vintern. Det växer fullt med små lavendlar mellan cementplattorna.

Anki
kerstin z5-6
crazy.gif skryt.... sssss... mina såg gröna ut .. hoppas de mår bra i år med yahoo.gif

Du har väl gröna tummar du 000.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2007, 19:52) *
crazy.gif skryt.... sssss... mina såg gröna ut .. hoppas de mår bra i år med yahoo.gif

Du har väl gröna tummar du 000.gif

Vår herre håller en hand över barn och dårar sägs det laugh.gif
Undra vilken kategori han räknar mig till? g.gif

/Anki
Gåsis
Gud räknar dig som en som ska dela med sig av superhärdiga lavendelfrö till mig whist.gif Dagliljor är överreklamerade, hur många är det egentligen som säger dom går bra? Mina blommar första sommaren, sen aldrig mer -cry-.gif

Jag brukar skvätta naturgödsel eller brunnen skit över mina rabatter varje vår, ganska tidigt så växterna vet vad dom har att ta sig igenom. Det går hyfsat bra tycker jag. Fylla på när det börjat växa är svårare för då måste man sikta.

/Åsa
Åsa E
Ni är väl norrlänningar allihopa som gnäller över dagliljorna?
Det måste väl finnas ett samband, eller hur?

Hos mig trivs dagliljorna utmärkt, men jag är avundsjuk på er för ni kan ju ha riktiga liljor istället. Inga liljebaggar, har jag hört!
Eller jättestäppliljan som är så fin! Jag läste om den på impecta:
Vill ha snötäcke på vintern och tål inte blåst och regn. Ha, ha, ha! w00t.gif crazy.gif thumbdown.gif En sån får jag aldrig...

Åsa i regnzon 2
Betty
CITAT (Åsa E @ 21-03-2007, 07:41) *
Ni är väl norrlänningar allihopa som gnäller över dagliljorna?
Det måste väl finnas ett samband, eller hur?

Jag är norrlänning, Luleå i zon 6 och mina dagliljor blommar snällt varje sommar - allihopa.
Grejjen med dagliljor är den att de ska planteras ytligt, så ytligt så att rotstocken kommer precis i markytan - då blommar de snällt.
Och liljebaggar, ja såna har jag bara sett på bild... whist.gif
Gåsis
Vi hamnade väl lite på sidan om jordpåfyllning men förra sommaren, på sensommaren, hade jag invasion av liljebaggar. Har aldrig någonsin sett såna förrut här i zon 7.

/Åsa
KURT
CITAT (Gåsis @ 21-03-2007, 09:29) *
Vi hamnade väl lite på sidan om jordpåfyllning men förra sommaren, på sensommaren, hade jag invasion av liljebaggar. Har aldrig någonsin sett såna förrut här i zon 7.

/Åsa

Det var många insekter som lyckades sätta nya nordliga rekord förra sommaren. Inte minst stor dagsvärmare, en raritet som plötsligt fanns i hela norden.
Ramoth
confused.gif
Sätter man en hink över plantan och fyller på runt om hamnar väl växten i en grop? Eller?

Kommer också att behöva fylla på min mullrika nya rabatt regelbundet har jag insett så det är en perfekt tråd för mej! tummenupp.gif
kerstin z5-6
nej hur då ???Hinken ska vara liten -avsikten är att skydda bladen att knäckas av jordkokor , kodynge baffor mm
Sen får man ju snygga till det hela och raka in jorden fint runt om alla växterna ..
perenner stiger snarare i rabatterna -Höjer sig långt över den nivå de planterades i .. samtidigt sjunker jorden ..
Påfyllning ger normalläge
Kända stigare -som dessutom är känsliga för att få alltför nakna upphöjda rötter är Rosenflockel

Inga baggar , inga sniglar , ingen rosrost ingen svartfläck o inga dagliljor ..fast det sista beror nog mer på,odlaren är zonen whist.gif
Anki V
CITAT (Gåsis @ 20-03-2007, 22:42) *
Gud räknar dig som en som ska dela med sig av superhärdiga lavendelfrö till mig whist.gif
/Åsa

OM lavendeln överlever ännu en norrlandsvinter så kommer det självklart att skickas frön västerut. kompiskram.gif

Jag var ute och tittade på den idag och den ser..........lika tråkig ut som i fjol vid den här tiden. g.gif

Liljebaggar finns det här också....men till stugan i högakusten har de inte hittat.........hm (än)

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon