catmilla
Mina omplanterade tagetes, penséer och lobelior växer så det knakar under lysrören bravo.gif men nu har rötterna börjat titta fram i botten. Ska de planteras om igen? De står var och en i 7-10 cm vida krukor nu och de kan ju inte (?) behöva större och större. De blommor man köper i handelsträdgårdar brukar ju ha små plastkrukor bara... Om det ska fortsätta i den här takten kommer de ha 50 cm krukor innan utplantering help.gif
Jonas70
CITAT (catmilla @ 21-03-2007, 09:56) *
Mina omplanterade tagetes, penséer och lobelior växer så det knakar under lysrören bravo.gif men nu har rötterna börjat titta fram i botten. Ska de planteras om igen? De står var och en i 7-10 cm vida krukor nu och de kan ju inte (?) behöva större och större. De blommor man köper i handelsträdgårdar brukar ju ha små plastkrukor bara... Om det ska fortsätta i den här takten kommer de ha 50 cm krukor innan utplantering help.gif

Har du redan sått tagetes så kan du få problem med dem innan det är dags för utplantering. Jag brukar inte så tagetes förens en bit in i april.
catmilla
Jaha, det lät ju skojigt smile.gif Men resten då - ska de planteras om när rötterna tittar fram?
Jonas70
CITAT (catmilla @ 21-03-2007, 11:43) *
Jaha, det lät ju skojigt smile.gif Men resten då - ska de planteras om när rötterna tittar fram?

Min erfarenhet är att det för penséer och lobelior inte behövs större krukor innan de ska planteras där de ska stå för gott. Ser det ut som om de inte trivs, eller varför är du orolig?

Har du ett växthus så sätt ut plantorna där för då växer de lite mindre om temperaturen är lite lägre. Det skulle kanske kunna vara räddningen för dina tagetes.
catmilla
De ser ut att trivas jättebra, men jag har bara "fått för" mig att det är för trångt i krukan när rötterna syns.
Tråkigt nog har jag inget växthus no.gif men det är bara +15 nere i källaren där de står, kanske går det ändå g.gif
Lady Hamilton
Alla tre sorter som du nämner kan du klippa bort de rötter som sticker ut ur krukorna på. Sedan kan du klippa ner Lobelian om du vill Tagetesen skulle jag rekommendera dig att "knipsa" knopparna på då blir plantorna "knubbigare" Det är som Jonas säger att plantorna mår inte "dåligt" av att rötterna växer ut ur krukorna. MEN när du sedan skall plantera ut så bör du skära/klippa ett "kryss" i rötterna som "snurrat" sig på botten så att inte rötterna fortsätter att växa i "snurr" sedan på planterings stället
catmilla
Åhå - man kan klippa bort rötterna! Då gör jag så.
Tagetesen är "jätteknubbig" redan nu, men har ännu inga knoppar vad jag sett, men det kan vara bra att veta för rätt vad det är ploppar de väl fram wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon