Full version: Så perenner?
ina76
Jag har inte i hela mitt liv sått en perenn. Nu står jag här med ny trädgård och skulle gärna pröva till nästa år.

Men jag kan inte vad jag minns minnas att jag sett perennfrön i växtaffärer.

Har jag tittat dåligt.
Och vad ska jag börja med?
Kerstin i Malmö
Impecta eller Rara Växter säljer frö även till perenna växter. Du kan även hitta en del i det "vanliga" sortimentet.

Vad du ska välja? Ja, det är väl din egen smak som ska styra ;-)

Själv har jag satt akeleja, röd solhatt (echinacea), läkerudbeckia, green wizard, orientalisk vallmo (blommar nu!), getruta, porslinsveronika mm.

Det är lätt och kul! Sätt fröna och ut med krukorna på ett skuggigt ställe! Har en kruka hampflockel som jag får skola om nu och en svartklint som gett ganska magert resultat men det är inte försent än. Akantus har jag också satt och skolat om och ser med förväntan fram emot ståtliga plantor...

Lycka till!

Kerstin
kerstin z5-6
Riddarsporre , lammöra ,och kungsljus är väldigt lätta att så, gror fort untan kylperiod smile.gif
mynta
Perenner är jättekul att så. Men med vissa får man ha tålamod. Du kan så dem när som helst på året, men som redan nämnts, så gror vissa inte nämnvärt, förrän efter en rejäl köldknäpp, t e x violer, martorn, aklejor, osv...

Rosenvial är mkt lättsått, den behöver ingen köldknäpp & du får mkt blommor för pengarna! Hammenhögs har dem, bland annat. De ljusa fröerna i påsen blir mkt ljust rosa eller vita blommor, de mörkare mörkrosa, cerisa eller nästan röda. Brudslöja är oxå lätt, bildar så småningom stora härliga moln! Hos COOP finner du pastellröllikor, de rekomderas oxå varmt.
Lixom bolltistel eller thémynta...

De flesta perenner blommar först andra året, men jag vet att det fins et par som kommer relativt rikligt år ett med. Hmmm, kanske lite sent nu, men vissa nejlikor t e x ska visst blomma. Ring till fröföretagen & fråga, de är oftast mkt hjälpsamma, telefonnr finner du på påsarna!

Håll ett öga på radannonserna, eller sätt ut en egen efterlysning efter perennfröer, trädgårdmänniskor är generösa. Åsså blir det ett större urval & man får fröerna billigare! Min erfarenhet säger mig dessutom att privatinsamlade fröer gror bättre än köpta! Måste bero på at de inte legat i lager någon längre period, de är helt enkelt färskare!

För att vara otrogen *flina* rekomderas Allt Om Trädgårds Växtbytarforum, särskilt höst & vinte översvämmas det av annonser där folk säljer perennfröer för en mkt ynklig peng, eller t o m skänker bort dem, mot portokostnaden, (En femma) Fick själv senast skallerormsmartor, praktfjädernejlika & lite ettåriga fröer på det viset därifrån)

Använd en penna, som du är säker på att den är väderbeständig, det glorde inte klantiga jag, förra hösten. Vilken röra... *skakar léende på huvudet* Har nog lyckats att identifiera de flesta, fylld akleja, svart viol, flerårig jättevallmo i många färger (alla dessa finns hos gamla hederliga lord nelson, ina76, därifrån har även gul viol, stor lila viol, jordvivam.m. inhandlats... Weibull har en massa skoj i sitt sortiment oxå, bland annat tistelaster, strandkål) men inte min mjukakantus, bland annat.

Kerstin>> ser Akantusbebisarna ut lite som ngn ärtväxt, små stjälkar med regelbundet sittande ngt stpetsigt äggformade blad, på hela stjälkbasen? Eller är det rudbeckia "Green Wizaerd"? *suck* wacko.gif sad.gif wacko.gif

Bara för någon förskrämd vecka eller tre sådde jag jätteprästkrage "Crazy Daisy" + tvååringarna Mariaklocka & Judas silverpenningar! DE gror fint nu! *le* blir lagom stora att plantera ut till hösten!
Låångt inlägg... Sorry!
Gunila
Hej,
Jag har lyckats med att få fram en hel del perenner genom frön! Bäst har jag lyckats med Jättevallmo, Stockrosor, Akleja. Frön har jag skickat efter från Impecta....Lycka till!
Kerstin i Malmö
Akantusen fick ett stort runt mörkgrönt blad (typ). Sedan fanns det inte så många frön så jag hade bara sju plantor som kom upp.

På din beskrivning låter det mer som Green Wizard tycker jag även ifall jag väl inte tycker dom såg ut som någon ärtväxt.

Du kan också kolla roten. Har det en rejäl rot är det akantusen...

Kerstin
mynta
Aha! Då tippar jag nog på att det är Green Wizaerd! smile.gif Om det nu inte är ngt helt annat, som jag glömt av att jag sått... Minnet är intensivt medan det varar, men kort! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon