Full version: Ricin
Alba
Ricin finns som en tråd under förkultivering och förökning gällande hur giftig den är.
Lägger in länken även här då denna del av forumet besöks av många naturvänner.

Hur ställer ni er till Ricin - giftig för djur --- hur går det för fåglar, katter och hundar ?
Jag har sått Ricin och vet nu inte om jag vågar ha den ute.

Hur farlig är Ricin
Ophelia
Beror ju på hur tålig man är att tugga på fröna som innehåller förutom gift även olja som har en milt talat laxerande effekt. Men man kanske kan behärska sig för kring 3 frön eller mer sägs kunna ta livet av en vuxen person. Själva ricinoljan är väldigt användbar som till kosmetika och för besvärliga hudutslag. Gällande djur så brukar djuren normalt undvika ricin. Fåglarna undviker den definitivt (sedan är det så att vissa djur faktiskt äter giftiga fröfrukter men låter fröna passera obehandlade i magen). Hur det är med andra djur om de har nåt onormalt tugg/bitabeteende kan jag inte svara på.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inget farligt att odla den ute det finns en massa vanliga växter som vi har utomhus både i trädgården och ute i naturen som är minst lika giftiga, och inte ligger det döda djur överallt pga dem.

Det är nog bara när människor är inblandade det kan vara farligt ex. sägs ju det beryktade paraplymordet där en mikroskopisk kula fylld med gift ingicerades i en person vara ricin. +Det finns ju de som förgiftat sona fruar/män med ricin genomatt blanda ner växtdelar eller söndermalda frön i maten.
Ophelia
Här är lite info om ricin

http://www.giftinformationscentralen.se/Al...;pDisplayType=0
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon