carllindstrom
21-03-2007, 13:14
Både urin och fekalier kan användas i trädgården men säkrast att inte göra det direkt. Urin kan stabiliseras enkelt genom att den får sippra genom en torvbädd och fekalierna är bäst att långtidskompostera för att bli av med eventuella parasiter, virus eller bakterier. Fekalier är dock huvudsakligen döda och döende tarmbakterier så vi kan låta dessa få vara isolerade för att slippa eventuell smittrisk. Fekalierna innehåller heller inte mestadelen av växtnäringen. Urin däremot, är mycket näringsrik och innehåller de mikronärsalter som ger frukt och grönsaker smak och doft. Om urin filtreras genom en torvbädd är den bara efter timmar/dagar bakterie och luktfri och ändrar då, efter uppsamling, inte karaktär med tiden. Det här är grundidén i processen Sluten Långtidskompostering som beskrivs mer på
http://www.compostera.org
puskas5
22-03-2007, 09:11
Har du egna erfarenheter av att kompostera latrin? Kommunen där jag har fritidshus höjer latrintömningsavgiften kraftigt i år och hotar med att helt upphöra med latrintömning. Jag ska därför installera urinseparerande torrdass (har vanligt utedass nu). Fekalierna kommer jag att långtidskompostera (minst sex månader) blandade med trädgårdskompost och sedan använda som jordförbättringsmedel.
Urinen hade jag tänkt att späda med vatten och använda till bevattning av gräsmattan. Men jag har hört talas om en metod som bygger på att man lägger torvströ i en tunna, häller på urin, mer torvströ, mer urin och så vidare tills tunnan är full. Frågan är sedan närmast hur kraftfullt detta urinblandade torvströ blir och hur man lämpligen använder det.
Jag komposterar sedan tidigare matavfall och förstås allt trädgårdsavfall. De fyra kompostresultaten (trädgård, matavfall, urin och fekalier) blandade i lämpliga porportioner borde ge en väldigt bra odlingsjord.
Anders i Lund
carllindstrom
22-03-2007, 21:41
Hej Anders -- har jobbat med det här en god del av mitt liv :-)
Du kan göra en toalett som sköter hela proceduren utan att man behöver göra så mycket underhåll. Långtidskompostering betyder i det här fallet flera decennier. Det man tar till vara är som sagt urinen.
Du kan se vad vi gör på www.kompostera.se
Nummer 1 är absolut urinseparering !
Urin är mycket bra näringslösning (sök på "guldvatten" på detta forum) medan fekalierna är relativt näringsfattiga.
Urin kan användas direkt utspätt med vatten eller komposteras i torv allt efter de förutsättningar man har.
Men, blanda aldrig urin+fekalier ... det är då det blir riktigt äckligt. Typ dasstunnan ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.