Full version: Paprika
Tomas J
Hej alla!
Kan man så frön från köpe-paprika eller är dom sterila??

/Tomas
Alba
Jag har sått från paprika som var med i en kycklingsallad jag köpte. I salladen fanns 1 frö av paprika.
Sådde den 7/2 och ställde krukan över elementet.
15/2 gror paprikan
9/3 tog jag denna bild. I dag är den ännu större - växer med en väldans fart. De som vet påstår att di ska kunna bli blommor och frukt.
Magdis
jag sådde frön från en köpt paprika och den grodde rätt snabbt och fick goda frukter sedan. smile.gif
Kamilla z 7
tog frö från en söt "snackpaprika" som jag köpt på konsum i fjol och den blev lik mamman,tog lång tid att mogna men god som bara den tummenupp.gif
Jonas70
Det är alltid godare det man odlat själv wub.gif
Tomas J
Oj! Bara bra erfarenheter verkar det som! Då ska jag absolut göra det. O visst är det så <Jonas. Mycket godare när man odlat det själv. Tänk att få plocka den första egenodlade tomaten. Går o längtar efter det hela vintern biggrin.gif
Jonas70
Risken är ju förståss att man odlar så mycket att man får äta tomater till ala måltider hela sommaren wink.gif men sedan kan man ju alltid ge bort ett par kg till grannar och vänner.
Alba
Så här ser min paprika ut idag

[attachment=1567:20_april_001.jpg]

[attachment=1568:20_april.jpg]
embelie
Jag sådde paprika för några år sedan men va jag fick vänta, efter 1,5år så kom de en liten paprika åkte bort helg på semester och när jag kom hem hade den dött.
Så paprika blir de inget mer för mig iallefall!
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns snabba sorter och långsamma sorter ex. paprikan Apple kan man få frukt på runt juli-augusti ifall man sår i mars-april. Det finns många sorter som är bättre lämpade att odla hemma än de avkommor man får från matbutikens hybridsorter.
Jonas70
Jag har både chilis och paprika på gång med blommor och frukt. Ser så härligt ut när man börjar se resultat av ens mödor.
Karin i Örebro
Jag sådde mina paprikor tidigt i vårvintras och nyper bort alla blomsterknoppar än så länge, för att all energi ska gå till att få en så stor och kraftig planta som möjligt. När sommaren närmar sig och det är dags att plantera ut kommer jag att låta plantorna att sätta frukt.

Karin
cecland
Jag sådde i september förra året (konstig tid, jag vet) och under vintern hade jag en lågenergilampa över.

När det började bli ljusare ute började plantorna växa rejält. Är nu ca en halv meter höga och har haft många blommor, det kommer paprikor också men det verkar ta lång tid innan paprikorna blir röda. Det var frö från köpepaprikor...

Jag undrar om jag borde plantera om dom, krukorna är små (12 cm diameter). Men de ser ut att trivas ändå och jag vet inte om det är en bra idé att plantera om nu när de bär frukt. Vad tror ni?

/Cecilia
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver större krukor och paprika går utmärkt att plantera över i större krukor, även när de har frukter.
cecland
Tack Åsa!
Bäst att åka och köpa fler krukor då :-) Då kanske jag inte behöver vattna lika ofta heller.
Magnus H
Fick några plantor av Habanero förra sommaren, plantan blev ca 1 meter hög och hade fina skira vita blommor. Fick även frukt, vilket smakade gott. Har fortsatt att plantera paprika och chili frukter iår, de kräver dock en hel del ljus, värme och vattning för att de ska få bra med frukt.

Satte plantorna i mars och nu är de ca 10 cm höga, växer sakta och fröna kommer från ica- paprikor.
znazit
kan man så frön från alla paprikor, röda, oranga, gula, gröna? Eller måste det vara från röda paprikor?
Åsa, mälardalen zon 2
Gröna paprikor brukar vara omogna frukter = fröerna är inte helt mogna så de fröerna kan ha dålig grobarhet men annars brukar det funka att pilla ut frön ur paprikor av alla färger.

Men det är inte säkert att den nya plantan blir lik moderplantan många moderna sorter är F1 hybrider = de är inte fröäkta + paprika kan korsa sig även med många chilisorter.
znazit
okej då vet jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon