Full version: Markduk/Geotextil
Sickboy
Håller på att planera inköp för mitt trädgårdsprojekt och kommer då bland annat behöva en hel del markduk.

Har förstått att det finns olika sorter av denna markduk/geotextil som fungerar varierande bra.

Skulle behöva lite tips på vilka sorter som är bra och inköpsställen. Gärna nätbutiker om billiga sådana finns.

Vill gärna ha en duk som man i princip kan lägga på befintligt gräs och sedan på med grus eller täckbark.

Tack på förhand!
Immix
Puffar upp frågan eftersom jag undrar samma sak... Någon som har tips???
Sickboy
O.K, om ingen har lust att svara så provar vi att fråga så här istället smile.gif

Var idag och kollade på Jem & Fix, de har en duk som heter Plantex. Den är av mer textil-typ och kostade 268:-. Är det någon som testat denna och vet om den är bra? Priset, är det bra, eller kan man köpa likvärdig produkt billigare? Detta var 1x25m.

Var även på plantagen idag, de hade en duk som kändes mer som plast och var vävd av en massa små små remsor typ. Någon som testat denna variant? Denna var 1x15m och kostade typ 129:-

Ska ha duken till lite olika projekt, dels grusgångar, alltså lägga sten ovanpå, och dels i odlingar med t.ex bark eller ett jordlager ovanpå.

Kanske är olika dukar bra till olika typer av användning?
fruberglund
Plastduken rekommendrar jag inte, den rivs lätt upp och är inte bra. Textil är bättre i så fall. Beijers här har en rulle med många meter på som jag har tänkt köpa sen när jag behöver, den verkar väldigt bra.

Just den textilduken du pratar om har jag inte använt så den vet jag inget om men jag har köpt en barkduk som är väldigt bra men den förmultnar tydligen med tiden så den är inget att ha om man ska lägga under t.ex. grusgång osv. Tänk alltså på att det är skillnad på Markduk och Barkduk.

Geotextil är nog bäst men den finns väl inte på vanliga ställen...och speciellt inte på de där billiga Jem & Fix, Rusta, Plantagen osv.
Gåsis
Jag har köpt någon form av geotextilduk på byggmax. Det var som filt. Inte särskilt dyr var den heller och kanske på 140 cm bredd.

/Åsa
kerstin z5-6
tummenupp.gif De flesta textil är bra -jordgubbsplasten -svart med gröna ränder rek jag inte annat än till just jordgubbar..och den ska ju ligga uppe på jorden ..
Kviga
Vissa Granngården-butiker säljer. tror det är 23:- per löpmeter och då är den 2 meter bred.

//Kviga
Martin Svensson
Hmm, sitter i samma stits själv. Ska anlägga en busk-zon, med bark som underlag. Man vill ju absolut inte att markväven/barkduken förmultnar efter något år. Då är ju vitsen borta. Den ska släppa igenom vatten, men inte ogräs. Och lång hållbarhet!

Någon som har nya erfarenheter?
dnl
ehrm...

Filtduken (Geotextil/fiberduk) används till att separera olika material vid markanläggningar, tex jord från grus eller olika gruser från varandra. Den har även en viss bärande effekt för mindre sättningar och att förhindra att tex jord och grus blandar sig med varandra tills duken förmultnar vilket den ska göra tills massorna har "sattsig".
Ska du anlägga en uteplatts, plattgång eller en grusgång? Så rekomenderar jag att man gräver ur minst 30 cm jord för att få ett bra resultat på arbetet. Alltså ickekörbar yta: duk mot jorden sedan 13 cm 0-18 grus (ska paddas), 2 cm flis och sedan 5cm platta soppa sedan stenmjöl mellan plattorna. Ska man ha en körbar (uppfart/parkering) yta så rek jag att man gräver minst 40cm.

Jordgubbsduken (Plastduken med små gröna ploppar i/barkduken) använd till att förhindra ogräs vid planteringar, tex i jordgubbsland =). Man planterar i duken. Lägg ut duken på en gräs/ogräsfri yta, gör ett litet kryss i duken där ni vill att växterna ska sitta, plantera i hålet/hålen, vik tillbaka duken över rötterna och toppa sedan med täckbark över duken. Då får man en ogräsfri yta i nästintill en evighet duken förmultnar inte, men denna duk går lätt sönder den tål inget tyck och den rivs lätt sönder.
uno
Har Du möjlighet att komma till ett vägbygge, de använder ofta geotexduk och kanske kan Du köpa duk av gubbarna. Det är nog det billigaste inköpsstället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon