|
Full version: GB,s nya glass
råse-marie
22-03-2007, 07:50
När vi var på resa så fick min tjej gå och köpa en glass i kiosken . När hon kommer har hon köpt en nya glass hos GB som heter " girlie " ..... en rosa glittrig sak med GLITTER SMINK i pinnen Hur kan man lansera en glass till barn men smink i Hoppas att alla mammor , pappor , mormor , farmor , morfar ,kusiner ....bla ..bla... bojkottar den här glassen och vägrar att köpa såna idiotiska glassar
Rapchic
22-03-2007, 08:05
jag såg om den på tv gb hade typ hagt 'det blir nog en lika stor hit bland killarna som tjejerna' (  ) asså på ett ungefär... sa du det var glitter smink i pinnen (ohygieniskt?) dom sa nått om glitter men jag trodde att det bara va typ dekoration ajja dettaär vad jag säger om den
Rapchic
22-03-2007, 08:38
däremot tror jag det skulle sälja till vissa Harajuku tjejer ( http://www.vagabond.se/vb/reportage.aspx?id=24910 )
Kajsa i Arvika
22-03-2007, 10:39
Härligt att människor är olika!! Fast glassen är ju ett bottennapp utan like!!! FYYY GB!!
aanderss
22-03-2007, 10:41
inget för min smak
Jag ser inte klok ut i glitter. Håller med om att det är en vansinnig glass. Men se så mkt reklam/uppmärksamhet dom får pga att alla snackar om den där glassen(all reklam är bra reklam?) /J
Uppmärksamhet är inte alltid bra - är det någon här som tänker köpa den till sig eller ett barn de känner?
Kajsa i Arvika
22-03-2007, 10:53
Nix, skulle inte falla mig in..
Whiskuchi
22-03-2007, 10:56
Vore det inte gelatin hade jag definitivt provat Jag är ganska road av reaktionerna på den, orka bli upprörd över en glass liksom. Är det så att folk i allmänhet ogillar den, kommer den inte sälja bra och alltså tas bort. Så enkelt är det. Tror GB drar nytta av diskussionerna, gratisreklam är väl alltid bra.
herkules
22-03-2007, 11:06
CITAT (LadyG @ 22-03-2007, 10:52)  Uppmärksamhet är inte alltid bra - är det någon här som tänker köpa den till sig eller ett barn de känner? jag kommer absolut att köpa den, älskar glitter och rosa!
CITAT (LadyG @ 22-03-2007, 10:52)  Uppmärksamhet är inte alltid bra - är det någon här som tänker köpa den till sig eller ett barn de känner?
Fizzgigg
22-03-2007, 11:27
Det är mycket möjligt att jag har missat något djupt kränkande i hela historien med glitterglassen, men jag kan inte se vad som är så upprörande. Det är en glass med lite glittersmink. Jag har läst att glassen är könscementerande och att det är ohygiensikt med sminket och att smink till småtjejer (som ju troligen lär vara den största mängden köpare/konsumenter) är förkastligt osv osv. Är inte det att projicera lite väl mycken vuxenhet på något så simpelt som en liten sketen glass? Bryr man sig om det hygieniska, strunta i att köpa glass alls. De innehåller ändå bara 80% skräp och har fraktats över större delen av Europa och då pratar jag ändå bara om den delen man äter. Vill junior ha en rosa glitterglass för att junoir tycker om rosa och glitter, varför inte ge junior en glitterglass? Jag skulle inte köpa den åt mig själv, dels för att jag inte passar i glittersmink och brukar tycka att den typen av glassar är så söta att de nästan är oätliga. Om junior däremot vill prova den, varsågod. Jag kommer att protestera när de kommer med glassar i form av manliga könsorgan, chokladglassar döpta till "läppneger" och såna påhitt. Så länge det bara är rosa, glitter, leksakssmink, fejktatueringar rör det mig inte ryggen.
Så du skulle inte ha några problem med att köpa en rosa glitterglass till en liten grabb? Kanske inte, jag känner dig väl nog för att kunna gissa hur du skulle reagera. Men skulle du köpa fler rosa glittersaker till grabben om han bad om det? My little pony, en barbiedocka, rosa balettskor och matchande tights?
Jag känner inte heller att det är nåt jag blir upprörd över. Skräp är det, men det finns fler glassar som är skräp. Bl.a en som min dotter velat köpa flera gånger när vi har köpt glass, en glass med en röd clownhatt på som innehåller en värdelös visselpipa. Glassen är blaha. Får dottern syn på glitterglassen kommer hon att vilja köpa den o då får hon det. Sedan kommer hon antagligen inte vilja ha den nån fler gång för då har hon kanske upptäckt att glassen inte var god och att glittersminket inte var vad hon hoppats.
Fizzgigg
22-03-2007, 11:41
Köpa glitterglass, inga som helst problem. Inte heller köpa isglassen Calippo som kan vara nog så obscen om man väljer att tolka den på det sätter. Inte heller dajmstrut vilket skulle kunna vara en fasligt otrevlig smak beroende på tolkning. My Little Pony eller Barbie, inget större problem där heller, det kan vara vad som helst i ett barns fantasi. Nu vet jag inte hur det är med "grabbdockor" nuförtiden, men när jag var liten fanns det hur mycket som helst även om det handlade om agenter, soldater, Star Wars osv men det var likväl dockor. Vad Barbie är för en liten grabb beror helt på hans fantasi, inte på min fantasi som vuxen, jag är mycket mer trångsynt och fantasilös. När jag var liten hade jag en docksittvagn, men i min fantasi var det en gräsklippare som jag gick kors och tvärs med över gräsmattan. Det hade jag aldrig kunnat komma på idag. Rosa balettskor och tights skulle väl i ärlighetens namn få mig att höja på ögonbrynen, men han kan ju få testa iaf. Man kan ju försöka avstyra att han går till skolan eller fritis i den utstyrseln.
e_sedell
22-03-2007, 11:43
Snälla ni det är bara en glass. Säljer den inte så tas den bort ur sortimentet. Säljs den så finns det efterfrågan och folk som tycker på annat sätt än vad ni tycker. Tror inte det sementerar någon könsroll. De är redan gjutna av medelålders tanter och farbröder som pratar om hur jämnställt allt ska vara. Istället för att ändra på sitt eget betéende.
CITAT (Fizzgigg @ 22-03-2007, 11:41)  ... Rosa balettskor och tights skulle väl i ärlighetens namn få mig att höja på ögonbrynen, men han kan ju få testa iaf. Man kan ju försöka avstyra att han går till skolan eller fritis i den utstyrseln.  Jag är med på hur du menar
Apropå glass, har ni sett att gamla Top Hat har återkommit?
En glass som jag saknar är pistagepucken...
CITAT (LadyG @ 22-03-2007, 11:31)  Så du skulle inte ha några problem med att köpa en rosa glitterglass till en liten grabb? Kanske inte, jag känner dig väl nog för att kunna gissa hur du skulle reagera. Men skulle du köpa fler rosa glittersaker till grabben om han bad om det? My little pony, en barbiedocka, rosa balettskor och matchande tights? Min son har redan my little pony. Han älskar glitter. Blev helt till sig när han såg my little pony i leksaksaffärn. haha...
CITAT (t955i @ 22-03-2007, 12:04)  Min son har redan my little pony. Han älskar glitter. Blev helt till sig när han såg my little pony i leksaksaffärn. haha... Skönt med en fördomsfri förälder, de flesta skulle ryggat undan och föröskt pracka på grabben en supermandocka eller lego eller nått  Sen kanske man omedvetet förstärker ett beteende genom sina reaktioner och tonfall, det är svårt att veta faktiskt. Exemplet vi fick på ledarskapsutbildningen var: Pappa är mån om att inte cementera några könsroller och köper lika gärna "flickleksaker" som "pojkleksaker" till junior. Allt är frid och fröjd, ändå leker lillkillen mer med bilarna än dockorna. Varför? En av orsakerna kan vara vuxnas reaktioner på vad barnet gör. En av faktorerna kan vara t ex tonfallet: Junior pekar på en bild i tidningen. "Kolla pappa!" Pappa tittar på den nyaste barbiedockan och svarar. "Ja, titta. Fin." Dagen därpå hittar junior en annan bild i tidningen och ropar till sig fadern. "Näää! Vilken tjusig bil du hittade!!! Den var väl häftig!" utbrister den bilintresserade fadern. Föremålet för den mer neutrala responsen prioriteras ner till förmån för det föremål som fick kraftig positiv respons. Kanske inte speciellt relevant i tråden, det känns som att jag kilade OT rejält nu (förlåt!), men fasligt intressant ändå.
kristerh
22-03-2007, 12:32
Kan inte förstå varför glassen skulle bojkottas  om nu småtjejerna eller killarna vill ha glassen så förstår inte jag ståhejet, om man nu kan köpa leksakssmink, o annat till småttingarna kan man väl köpa en glass oxså. skulle nog inte köpa en sådan glass till mig själv men till barn som sagt varför inte.
CITAT (LadyG @ 22-03-2007, 12:27)  Skönt med en fördomsfri förälder, de flesta skulle ryggat undan och föröskt pracka på grabben en supermandocka eller lego eller nått  Fördomsfri och fördomsfri.  Jag vet inte jag, jag stämmer nog in ganska bra på resterande som du skriver, jag blir grymt imponerad av små motorcyklar för barn, traktorer  , och bilar för det är ju mina intressen, och grabben ääälskar ju traktorer av nån anledning.. Jag erkänner att jag inte blir lika imponerad när han pekar på en barbie eller liknande, även om man kanske gör ett mesigt försök att låta impad. Actionfigurer hmmmm., tycker inte om gubbar med vapen som ser ut som mördarmaskiner. Turligt nog har väl grabben än så länge en klar egen vilja och vill han ha dockor, små söta hästar samt glitter och paljetter så får han förståss det. Nu är ju min tjej också grymt imponerad av maskiner och lyftkranar etc, så det blir ju som dubbel påtryckning, stackars barn som får en så enahanda syn på könsroller Men visst är det kul att fundera kring dessa roller och hur vi omedvetet eller medvetet styr barnen. Glassen i sig är jag nog inte så anti mot, snarare kombinationen glittersmink och något som man äter  Nu har jag inte tittat på denna glass, och glittret i sig kanske är ätligt vad vet jag.
 Undrar varför båda barnen är förtjusta i maksiner och sådant  Jag tror inte någon är perfekt, hur skulle det se ut förresten? Och vad skulle vara perfekt? Däremot är det lite kul att fundera över sådana saker. Det är nu som först som jag förstår en del av mina egna små infall och intressen. Däremot kommer jag nog aldrig kunna gissa hur mina barn påverkats av mig, vilka signaler de plockat upp och tolkat osv. Det får tiden utvisa  Håller med dig om "mördarmaskinerna" också, jag tillät aldrig sånt eller leksaksvapen när barnen var små. Hm... äta smink, där sa du något... Tänk om någon liten tjej får för sig att tugga i sig mammas läppstift eller ögonskugga? Inte för att jag tror det är giftigt (väl?) men är eländet vattenfast kan man ju få det roligt när man kommer till dagis...!
anna_rispan
22-03-2007, 13:46
halloj! jag kan inte hålla mig!  glassen ska tydligen smaka hallon? det är ju gott, en smak som alla kan gilla. glittersminket är säkert inte ohygieniskt, det är väl i ett rör som är pinne. dessutom fryst. nej det är namnet som cementerar könsroller. jag kan absolut tänka mig att pojkar i en viss period i sitt liv inte viss ha en glass som heter Girlie hur god den än är eller hur mycket nytta de nu skulle ha av glittret. glitter kan man ha på mycket inte bara ansiktet.
Farbror Blå
22-03-2007, 13:50
ännu en storm i ett vattenglas tycker jag Vem orkar hetsa upp sej för såna struntsaker? sen kan man ju undra vem som kommer på sån skit också 
CITAT (anna_rispan @ 22-03-2007, 13:46)  halloj! jag kan inte hålla mig! glassen ska tydligen smaka hallon? det är ju gott, en smak som alla kan gilla. mmmmmm. halllllon!! Det är verkligen gott, uppvärmda hallon med gräddglass.. slurp.. Oj jag missade visst att glassen hette Girlie? Kan bara hålla med.
Fizzgigg
22-03-2007, 14:07
De borde släppa en glass heter Boy med smak av motorolja och där glassen ser ut som en liten skiftnyckel.
anna_rispan
22-03-2007, 14:08
CITAT (Fizzgigg @ 22-03-2007, 14:07)  De borde släppa en glass heter Boy med smak av motorolja och där glassen ser ut som en liten skiftnyckel.  Ja men det låter ju äckligt. O Boy är ju redan taget i O'boy!
Rapchic
22-03-2007, 14:47
det jag reagerade mest på var namnet kunde dom inte döpa den till glitter eller nått när jag var yngre skulle jag nog hellre ta den med form som skiftnyckel om inte smaken varit motorolja  (också tycker inte jag att små tjejer ska ha smink) men jag kommer ändå inte testa den avskyr rosa
Whiskuchi
22-03-2007, 14:52
CITAT (Rapchic @ 22-03-2007, 14:47)  men jag kommer ändå inte testa den avskyr rosa  ..så du kommer inte testa den för att du ogillar FÄRGEN?
anneli85
22-03-2007, 15:06
Det va en rolig tråd....  Måste helt klart köpa glassen nästa gång jag kommer till affären
Fizzgigg
22-03-2007, 15:56
CITAT (Rapchic @ 22-03-2007, 14:47)  det jag reagerade mest på var namnet kunde dom inte döpa den till glitter eller nått när jag var yngre skulle jag nog hellre ta den med form som skiftnyckel om inte smaken varit motorolja (också tycker inte jag att små tjejer ska ha smink) men jag kommer ändå inte testa den avskyr rosa  Namnet tycker jag var det minst relevanta.  Men det förstås, jag kommer ihåg glassar som Alexandra och Kid men det kanske inte var de som var målgruppen i det fallet. Däremot håller jag med om att rosa inte är det mest aptitretande färgen.
kristerh
22-03-2007, 16:32
kommer ni ihåg förra årets debatt ang nogger black  GB gillar nog den uppmärksamhet deras glassar får
anna_rispan
22-03-2007, 16:36
jag kan tänka mig att köpa den...till en del män som tror de måste vara så himla stenhårda o så.... den är så ful så den är nsygg. glassen alltså.
Piccante
22-03-2007, 16:40
CITAT (anna_rispan @ 22-03-2007, 13:46)  halloj! jag kan inte hålla mig!  /......klipp ...../nej det är namnet som cementerar könsroller. jag kan absolut tänka mig att pojkar i en viss period i sitt liv inte viss ha en glass som heter Girlie hur god den än är eller hur mycket nytta de nu skulle ha av glittret. glitter kan man ha på mycket inte bara ansiktet. Hmm  undrar just vad pojkar vill ha glitter till? Är inte sånt leksaks glitter i första hand för ansikte och hår? Man skulle ju iofs kunna ha lite glitter på brösthåret, men jag är tveksam att vuxna män skulle köpa glassen Girlie
anna_rispan
22-03-2007, 16:43
man kan väl ha glitter på allt. lekaserk, dörrar, teckningar whatever. Fizzgigg jubalde ju över barn fantasi. men den stoppas ju av namnet.
jag skulle ju tveka från att köpa en sak som hette Butchie. typ. knasigt? ja kanske men så reagerar nog fler änjag.
Jaså heter glassen Girlie? Det missade jag tydligen. Det var ju ett fånigt namn. Små pojkar kan väl mycket väl lockas lika mycket av den.  Markus H: Lite glitter på bröstet vore väl inte så tokigt?!
Piccante
22-03-2007, 18:15
CITAT (Magdis @ 22-03-2007, 17:58)  Jaså heter glassen Girlie? Det missade jag tydligen. Det var ju ett fånigt namn. Små pojkar kan väl mycket väl lockas lika mycket av den.  Markus H: Lite glitter på bröstet vore väl inte så tokigt?!   hoppas att ironin i mitt inlägg gick fram. Jag är inte den som går omkring med uppknäppt skjorta och glitter på bröstet  Undrade bara vad pojkar/ män skulle kunna tänkas ha glitter till. Annars låter ju hallonglass gott iofs, mkt godare än grabbig motorolje-glass.
Whiskuchi
22-03-2007, 18:21
CITAT (Markus_H @ 22-03-2007, 18:15)   hoppas att ironin i mitt inlägg gick fram. Jag är inte den som går omkring med uppknäppt skjorta och glitter på bröstet  Undrade bara vad pojkar/ män skulle kunna tänkas ha glitter till. Annars låter ju hallonglass gott iofs, mkt godare än grabbig motorolje-glass. Småpojkar kan ju ha glittret i håret, och vuxna män... ptja, de kan ge bort det till nåt barn de känner
CITAT (Markus_H @ 22-03-2007, 18:15)   hoppas att ironin i mitt inlägg gick fram. Jag är inte den som går omkring med uppknäppt skjorta och glitter på bröstet  Jaadå, det gick fram.  Men jag tyckte det lät som ett trevligt förslag.
Piccante
22-03-2007, 20:57
CITAT (Magdis @ 22-03-2007, 20:43)  Jaadå, det gick fram.  Men jag tyckte det lät som ett trevligt förslag.  Du får be maken glittra lite för dig istället  Det gör han väl om du ber snällt? Köp en Girlie så kan han få äta glass för besväret
CITAT (Markus_H @ 22-03-2007, 20:57)  Du får be maken glittra lite för dig istället  Det gör han väl om du ber snällt? Köp en Girlie så kan han få äta glass för besväret  Det kan jag nog fetglömma!!  Förresten passar han nog inte i glitter...passar nog bättre på yngre discograbbar.  Men jag blir ju nyfiken på den där glassen så jag måste nog köpa den vid tillfälle.
Rapchic
22-03-2007, 21:12
jag tror nog att gillar melle åldern 'vuxen' och 'tjejbaciller' kan ha ganska kul med att jävlas med sina kompisar (glitter i håret, kläderna m.m)
Hannele
22-03-2007, 22:29
CITAT (råse-marie @ 22-03-2007, 07:50)  Hoppas att alla mammor , pappor , mormor , farmor , morfar ,kusiner ....bla ..bla... bojkottar den här glassen och vägrar att köpa såna idiotiska glassar  Jag gillar ju också att äta glass..
0262220029[quote name='anna_rispan' date='22-03-2007, 16:36' post='580078'] jag kan tänka mig att köpa den...till en del män som tror de måste vara så himla stenhårda o så....  jag såg det framför mig...tuffingen med sin rosa söta glitter-glass i sin valkiga näve...
råse-marie
23-03-2007, 06:29
oj tänk att det var så många som gillade glassen med dess utformning Själv tycker jag att det är tråkigt att man sätter så tydliga gränser ( enligt mig då ) på " mat " . Visst kan man tycka att det är att storma i ett vattenglas men någonstans måste man ju börjaoch tycker jag att något enligt mig är fel vill jag gärna tala om det . Jag älskar glitter och rosa men jag tycker inte att smink hör hemma i matprodukter som många här verkar tycka att det är ok. Sen kan jag hålla med dig som skrev att ett annant namn skulle funkat bättre ( ja ... för mig då ) Att någon kille oxå kommer att köpa glassen är ju ganska troligt men inte blir det någon succe för dom som kommit i den mer känsligare åldern från 5 år ( det har iallfalla jag svårt att tro även om dom skulle gilla glitter och hallon smak) Ja det kommer säkert att finnas ett och annat undantag ! Men men.... smaken är som baken , jag vill hellre att min dotter köper lite glitter smink om hon vill klä ut sig och köper en glass utan sånt i
anna_rispan
23-03-2007, 09:13
CITAT (anna_rispan @ 22-03-2007, 16:36)  jag kan tänka mig att köpa den...till en del män som tror de måste vara så himla stenhårda o så.... den är så ful så den är nsygg. glassen alltså.  CITAT (Merlin @ 22-03-2007, 23:14)  precis min bild i huvudet också. jag gillar sådana där kontraster.
Hur gick det med den där Girlie sen? Om man kollar på GBs hemsida så finns den tydligen kvar, men jag har aldrig sett den i butikerna.  Jag har inte tänkt att prova, var bara nyfiken på hur det gick med den efter all diskussion som blev.
En liten granne i stugan, 4 år, visade glatt upp sin Girlie. "Det är glitter i den" sa hon och såg ut som det var det bästa. Glassen kommenterade hon inte.
Min dotter köpte en sån glass i sommar för att hon tyckte den hade en sån fin stjärnform. Pinnen med glitter upptäckte hon inte förrän hon ätit upp glassen. Nåt smink kunde man inte kalla det tycker jag, det var löst silverglitter inuti ett plaströr. Hon skulle kunna ha det till att klistra på papper när hon pysslar snarare än sätta det i ansiktet. Hon använder dock glitterpinnen som trollstav för närvarande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|