Full version: råd vid cykelköp
Slisan
Gomorron på Er!
Jag gör i cykelköpartankar och fick idag ett reklamblad i brevlådan. Där gjorde man reklam för ett märke som heter Sjösala. Det var mycket bra priser och det fanns den typ av cykel som jag vill ha. Men jag vet inget om Sjösala. Är det någon här på Odla som har erfarenhet av det märket?
KURT
Råd & Rön hade cykeltest 2005, just den modell du är intresserad av kanske inte är med (men märket Sjösala är med). Men man kan se vad man generellt bör kolla på.
Slisan
Tack Kurt!
Det var en bra idé.
aanderss
köp inte på postårder bara.

köp monark crecent eller dbs. köp utav en cykel handlare o inget varuhus
*Stintan*
För ett par år sen köpte jag en Monark till min dotter och en Rex till mig själv. Båda är vanliga 3-växlade enkla cyklar och vi trivs utmärkt med dom och är nöjda. Monarken tycker jag dock är ganska tung medan min Rex är både lätt och lättrampad och passar mej perfekt eftersom jag har besvär med mina knän och höfter. Båda är köpta hos en cykelhandlare som oxå kan hjälpa till om cyklarna behöver servas.
aanderss
ett tips till
en begagnnad monark eller cresent är ofta bättre än en ny varuhus cykel
kollba
Sjösala är ett märke som funnits i flera år och såvitt jag vet är det inget fel på deras cyklar.
Själv köpte jag en 24-växlad Crescent 1995 med aluminiumram (ganska dyr sak).
Det enda jag har behövt göra under dessa år är att laga ett par punkteringar och byta slitbanorna till handbromsarna 3 gånger.
Jag har inte ens oljat kedjan eller kedjeväxeln a0a.gif
aanderss
CITAT (kollba @ 22-03-2007, 15:16) *
Sjösala är ett märke som funnits i flera år och såvitt jag vet är det inget fel på deras cyklar.
Själv köpte jag en 24-växlad Crescent 1995 med aluminiumram (ganska dyr sak).
Det enda jag har behövt göra under dessa år är att laga ett par punkteringar och byta slitbanorna till handbromsarna 3 gånger.
Jag har inte ens oljat kedjan eller kedjeväxeln a0a.gif

jag fick min 10 växlade monark 1991 och den är fin fortfarande. föresten de är väll samma bolag cresent o monark?
Ophelia
Här kanske du kan hitta något:

http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/...4_03_cyklar.pdf
Helen i Skåne
Efter många år och många om och men så köpte vi varsin Skeppshult, otroligt, det mesta är rostfritt och de har stått ute hela vintern utan att det syns något på dem. Dessför innan hade vi varsin cykel av något tyskt märke som jag inte minns men ALLT rostade och kärvade ihop. Eftersom vi båda aldrig ägt dyra cyklar kändes det lite läskigt att köpa varsin Skeppshult men jisses, de är värda priset! Underbara att cykla på, härlig sadel, bra lås, stadiga och ordentliga handtag. Har problem med balansen och dåliga leder men den här är perfekt! Känner mig trygg på den! Så, jag rekommenderar varmt Skeppshult, men om den är för dyr så ta så dyr du kan för det ÄR skillnad! Säger jag efter trettio år med diverse olika märken och kvaliteter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon