Full version: S tagetes NU ?
Ramoth
Har stt tagetes ngra gnger, men aldrig srskilt tidigt.
Mest av en slump sg jag p frpsen att dr rekommenderades frsdd inne redan under mars.
Tycker att det lter lite tidigt - srskilt med tanke p att tagetes brukar gro blixtsnabbt (typ 36 timmar efter sdd) och seda vxa rtt bra.

Vilka r era erfarenheter?

Malvia
Sdde fr ca en vecka sen, egna frn frn frra ret.

De kom upp snabbt ja, och r mellan 1-5 cm nu, brjar kunna ana de frsta karaktrbladen.

Kndes som det var fr tidigt fr jag har dem i fnstren.

Men har ju massa frn kvar och ska s om ca 2 veckor igen, lite mer.
ewa zon 3
Jag har tidigare r frstt den storblommiga tagetesen 'Vanilla' F1 i mars.
Andra mer "vanliga" tagetes har jag direktstt p plats i maj.

Visst har de jag frstt inne grott vldigt snabbt men tycker nd att de har behvt den dr extra tiden inne under lysrr.
Vissa sorter kan vara vldigt knsliga fr det minsta frost ocks. Hade jag vxthus skulle jag frs dr

/Ewa
anneli85
Spnnande, jag kpte ett par psar av Vanilla F1, tyckte den sg mycket fin ut. Annars tnkte jag gra som Ewa direkts, kanske t.o.m i slutet av april och s tcka med fibervv. Ewa-brukar du toppa dina tagetes som du direktsr?
ewa zon 3
Nej, jag brukar inte toppa. Fast den de gngen sonens direktsdda monstertagetes hotade ta ver rabatten d kte hcksaxen fram naughty.gif
Men jag brukar knipsa av verblommade p de storblommande angel_not.gif

/Ewa

Jonas70
Jag hade inte stt tagetes redan nu. Vnta tminstone till halva april fr de kommer ju nd hinna bli stora och fina innan det r dags att plantera ut. Sjlv s tnkte jag s mina tagetes i mitten p april, s att jag kan stta ut dem i vxthuset direkt efter omskolning.
Bodenblomman
CITAT (anneli85 @ 22-03-2007, 14:21) *
Spnnande, jag kpte ett par psar av Vanilla F1, tyckte den sg mycket fin ut. Annars tnkte jag gra som Ewa direkts, kanske t.o.m i slutet av april och s tcka med fibervv. Ewa-brukar du toppa dina tagetes som du direktsr?

Sdde "Vanilla" frra ret, helt klart en favorit tycker jag. Detta var nr jag precis hade planterat ut dom tillsammans med Lobelia "Red Cascade". Tyvrr hade jag ingen bild nr lobelian blommade.

[attachment=649:Juni_2006_107.jpg]

Ett tips r att vnta med att s dom. Jag sdde alldeles frtidigt och d brjade de blomma inne.

/ Susanne
Ung_trdgrdsfantast
Man kan s dom inne men d inte nnu men annors r det bara att kasta dom i "backan"! flirting.gif happy.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon