Full version: Så tagetes NU ?
Ramoth
Har sått tagetes några gånger, men aldrig särskilt tidigt.
Mest av en slump såg jag på fröpåsen att där rekommenderades försådd inne redan under mars.
Tycker att det låter lite tidigt - särskilt med tanke på att tagetes brukar gro blixtsnabbt (typ 36 timmar efter sådd) och seda växa rätt bra.

Vilka är era erfarenheter?

Malvia
Sådde för ca en vecka sen, egna frön från förra året.

De kom upp snabbt ja, och är mellan 1-5 cm nu, börjar kunna ana de första karaktärbladen.

Kändes som det var för tidigt för jag har dem i fönstren.

Men har ju massa frön kvar och ska så om ca 2 veckor igen, lite mer.
ewa zon 3
Jag har tidigare år försått den storblommiga tagetesen 'Vanilla' F1 i mars.
Andra mer "vanliga" tagetes har jag direktsått på plats i maj.

Visst har de jag försått inne grott väldigt snabbt men tycker ändå att de har behövt den där extra tiden inne under lysrör.
Vissa sorter kan vara väldigt känsliga för det minsta frost också. Hade jag växthus skulle jag förså där

/Ewa
anneli85
Spännande, jag köpte ett par påsar av Vanilla F1, tyckte den såg mycket fin ut. Annars tänkte jag göra som Ewa direktså, kanske t.o.m i slutet av april och så täcka med fiberväv. Ewa-brukar du toppa dina tagetes som du direktsår?
ewa zon 3
Nej, jag brukar inte toppa. Fast den däe gången sonens direktsådda monstertagetes hotade ta över rabatten då åkte häcksaxen fram naughty.gif
Men jag brukar knipsa av överblommade på de storblommande angel_not.gif

/Ewa

Jonas70
Jag hade inte sått tagetes redan nu. Vänta åtminstone till halva april för de kommer ju ändå hinna bli stora och fina innan det är dags att plantera ut. Själv så tänkte jag så mina tagetes i mitten på april, så att jag kan sätta ut dem i växthuset direkt efter omskolning.
Bodenblomman
CITAT (anneli85 @ 22-03-2007, 14:21) *
Spännande, jag köpte ett par påsar av Vanilla F1, tyckte den såg mycket fin ut. Annars tänkte jag göra som Ewa direktså, kanske t.o.m i slutet av april och så täcka med fiberväv. Ewa-brukar du toppa dina tagetes som du direktsår?

Sådde "Vanilla" förra året, helt klart en favorit tycker jag. Detta var när jag precis hade planterat ut dom tillsammans med Lobelia "Red Cascade". Tyvärr hade jag ingen bild när lobelian blommade.

[attachment=649:Juni_2006_107.jpg]

Ett tips är att vänta med att så dom. Jag sådde alldeles förtidigt och då började de blomma inne.

/ Susanne
Ung_trädgårdsfantast
Man kan så dom inne men då inte ännu men annors är det bara att kasta dom i "backan"! flirting.gif happy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon